Як міська влада ціну на проїзд рахує

  • Редакція Точки Доступу
  • watch_later 12 грудня 2014, 16:03

  • visibility 390 переглядів

Кіровоградців очікує подорожчання проїзду в маршрутках. Міська влада вважає його обґрунтованим.

Проїзд у кіровоградських маршрутних таксі може подорожчати на 50 коп. – з 2,50 грн до 3,00 грн, та з 3,00 до 3,56 грн для ПП „Олікс”. Заступник міського голови Сергій Васильченко підтвердив цю інформацію, та називає підвищення тарифів економічно обґрунтованим.

- Чому вартість проїзду хочуть підвищити саме зараз, а не влітку, як хотіли перевізники?

- У квітні міськвиконком погодив вартість проїзду у 3 гривні. Ми ініціювали скасування цього рішення – у червні було прийняте відповідне рішення виконкому, і вартість проїзду була знижена до 2,5 грн.

На той момент це була та ціна, яка влаштовувала і кіровоградців, і була економічно обґрунтованою для перевізників. При тому рівні цін на запасні частини, пальне вони вказали в розрахунках, що працюють практично з нульовим рівнем рентабельності – крім ПП „Олікс”, який заклав собі рівень рентабельності на рівні 15%. Всі інші, розуміючи, що зараз в країні збройна агресія ворожої країни, заявили, що не можуть оббирати українців і погоджуються працювати на рівні рентабельності.

Чому вони не покидають цю роботу, коли їм так важко? На жаль, в Кіровограді ринок праці має стійку тенденцію: кількість не працевлаштованих збільшується. З огляду на агресію Росії ми переорієнтовуємо економічні зв’язки на інші країни, тому відбувається певне скорочення штатів на підприємствах. Тож водії маршруток навряд чи знайдуть роботу в Кіровограді.

- Тобто, з ваших слів, „Олікс” хоче мати прибуток, незважаючи на ситуацію в країні, і не йде назустріч владі?

- Ми маємо оперувати цифрами. Підприємство „Олікс”, коли обґрунтовувало, що вони мають працювати тільки за тарифом 3 гривні 56 копійок, акцентувало на тому, що підприємство багато вкладає в технічний стан своїх транспортних засобів. Але ви пам’ятаєте, що на початку листопада сталося декілька прикрих подій за участі саме цього перевізника. Журналісти зафіксували, як у маршрутки №3 колесо відвалилося на ходу, через добу маршрутка №108 потрапила в ДТП… Головне, щоб у Кіровограді попри всі негаразди працював транспорт. Ніхто не намагається робити якихось перевізників добрими, інших – поганими, але якщо для себе перевізники обирають неконструктивні стосунки з громадою, то ми на це реагуємо. Після того, як всі перевізники погодилися працювати за тарифом 2,5 грн, підприємство „Олікс” не погодилося переглядати тарифи і наполягало на 3,56 грн. Ми тоді цього не допустили, бо вважаємо, що цей тариф є необґрунтованим, і зараз вони працюють за тим тарифом, який їм погодила попередня влада – 3 гривні.

- Коли нам чекати подорожчання проїзду?

- Після того, як у вересні був погоджений тариф 2,5 грн для 5 перевізників і не змінений тариф для ПП „Олікс”, сталося декілька подій, які суттєво впливають на цінову ситуацію в транспортних перевезеннях. Одним із найболючіших стала недружня політика з боку „Автобусного парку 13527”, який відмовився працювати на ринку транспортних перевезень в Кіровограді і з 1 жовтня припинив обслуговувати всі свої маршрути з не зовсім зрозумілих для мене причин. Вони цього року отримали всю державну субвенцію – близько 6 мільйонів гривень. Її у нас на той час отримували два підприємства – це вказаний „Автобусний парк” та „Єлисаветградська транспортна компанія”. Тролейбуси працюють нормально, нам вдалося у цьому році збільшити кількість транспортних одиниць. Тут є нормальний підхід підприємства – вони готові надавати послуги кіровоградцям, і ми зі свого боку зацікавлені в розвитку електротранспорту.

Я вважаю, що інших варіантів зараз, на жаль, немає. Дизельне пальне, яке на початок року коштувало значно дешевше, а зараз ціна за літр – 17-18 грн, є абсолютно неконкурентним порівняно з електроенергією. У зв’язку з тим, що заробітні плати не індексувалися, говорити про соціальну обґрунтованість тарифу зараз немає сенсу, бо соціальна обґрунтованість і соціальна прийнятність тарифу – це зовсім різні речі. Коли ми почнемо виплачувати людям економічно обґрунтовані зарплати і пенсії, тоді можна буде говорити про відповідні тарифи. Для громади повинен бути баланс - соціально прийнятна ціна та - з боку перевізника – та ціна, яка дозволить йому хоча б працювати, не кажучи вже про якісь прибутки. Станом на зараз такою ціною є 3 гривні. А підприємство „Олікс” подало розрахунки на 3,56 грн. Я не знаю, яким буде рішення виконавчого комітету.

Також було питання проведення монетизації пільги – громадяни пільгових категорій зможуть отримувати певну доплату на місяць і користуватися нею на свій розсуд. В Кіровограді налічується зараз близько 71,5 тисяч пільговиків, які мають право на безкоштовний проїзд. Але в постанові Кабінету міністрів зазначається, що послуга на безкоштовний проїзд надається за умови компенсації перевізнику цього пільгового перевезення замовником. Замовником у Кіровограді є управління розвитку транспорту, яке є частиною структурного підрозділу міської ради. Але ж в нас жоден з перевізників, крім ЄТК, компенсацію за перевезення пільговиків не отримує. І після того, як „Автобусний парк”, отримавши річну субвенцію, за актами, отриманими ще за попередньої влади, змогло виїздити її за півроку, то це питання до підприємства.

- Яким чином йде облік пільгових категорій населення в маршрутках?

- Для цього треба проводити раз на рік обстеження пасажиропотоків. У нас таке обстеження проводилось один раз - у 2012 році. Тоді до нього залучалися студенти з КНТУ, які знаходилися в маршрутках і вели облік. Зараз зробити таку ж перевірку, зважаючи на те, що в управлінні розвитку транспорту працює 5 людей, не є можливим фізично. Тому для визначення кількості перевезених пільговиків користуються попередніми обрахунками і тими даними, які дає статистика.

- Чому не ввели електронні картки в маршрутках, як це було ініційовано ще Сергієм Ларіним? Тоді був би чіткий облік всіх категорій пасажирів.

- У Сергія Миколайовича було не лише багато цікавих думок, а й багато можливостей для їхнього втілення. У „Центральному регіоні-2015” зазначалося, що Кіровоградом будуть курсувати великомісткі автобуси замість маленьких маршруток. Я також притримуюсь цієї ідеї. Але чомусь бувши три роки головою ОДА, Сергій Ларін не зробив нічого для того, аби Кіровоградом їздили вказані автобуси. Фактично, за його губернаторства автобусний парк прийшов до такого стану, що вони зараз просто відмовились перевозити кіровоградців, заявивши, що це їм не вигідно.

Тому введення електронних карток обліку - це амбіційне та перспективне завдання, яке буде можливим, коли в країні не буде такої складної економічної ситуації, війни, коли будуть кошти на це.

- Хтось проводив розрахунки, скільки коштувало б встановлення приладів обліку?

-Я не володію такою інформацією. Але, знову ж таки, щоб провести такі розрахунки і вони мали під собою якесь підґрунтя, замовляється проектна робота, укладається договір, оплачуються кошти…

- Але ж з часів губернаторства Ларіна вже пройшов певний час, за який можна було б цей проект виготовити. Може, це обійдеться в невеликі кошти?

- Значить, не було вільних коштів на це. Я не думаю, що така технологія буде коштувати небагато, та й питання буде ще стояти в іншому. Зараз, згідно законодавства, всі пільгові категорії населення мають право на безкоштовний проїзд громадським транспортом, незалежно від того, облаштовані вони приладами обліку чи ні. Тому зараз у Кіровограді всі пільговики їздять безкоштовно. Зараз немає нагальної потреби в таких в таких витратах.

- Тоді можна видавати квитки…

- Розумієте, міська влада працює в межах чинного законодавства. Якщо законодавець – Верховна Рада – встановлює певні обрахунки надання пільг, то міська влада не може змінювати цю ситуацію.

- Ви кажете, що субвенцію отримує лише „ЄТК”. Яким чином це можна перевірити?

- Державна субвенція розподіляється на сесії міської ради. Нецільове використання державних коштів – це кримінал, на який ніхто в здоровому глузді не піде. Тому якщо міська рада проголосувала, що субвенція розподіляється між автобусним і тролейбусним парками, то так і є. Ми зараз готуємо нове положення, яке подамо до Антимонопольного комітету, по розподілу субвенції. Попереднє було так прописане, що компенсацію могли отримувати лише автобусний та тролейбусний парки. Тобто ті, хто працював у режимі звичайного руху. Всі ж інші кіровоградські перевізники працюють у режимі маршрутних таксі. Тому згідно з цим положенням вони просто не мали права на отримання субвенції.

Ми зараз переробляємо це положення, щоб кожен з перевізників, який заявиться на отримання компенсації, зміг її отримати. Це передбачає, що використання державних коштів будуть перевіряти, а от чи зможуть наші перевізники працювати в такому правовому полі – це велике питання.

- Тобто, з місцевого бюджету жодних компенсацій перевізникам не передбачено?

- Цього року ще за головування Олександра Саінсуса було передбачено виділення, якщо не помиляюся, 2,2 мільйона гривень на те, щоб покрити транспортну роботу „Єлисаветградській транспортній компанії”, тому що грошей там не вистачало. Але декілька сесій тому депутати проголосували за зняття цих коштів і направлення їх на програму по підтримці родин учасників АТО. Зараз виділяється субвенція лише з державного бюджету, причому місцева влада не має до неї жодного стосунку. Це цільові гроші, які надходять з держбюджету, а місцева влада просто їх розподіляє на єдиний казначейський рахунок, не збільшуючи і не зменшуючи цю суму.

- Чому до перевезень не допускаються підприємці, які мають відповідну ліцензію та певну кількість транспорту?

- Ми вже проводили один відкритий конкурс на перевезення, 18 грудня відбудеться ще один – на всі маршрути, які обслуговував „Автобусний парк”. У них було багато маршрутів – 46, 100, 101, 102, 103, 104-а, 111-а, 111-б, 116, 118, 126-а, 130, 150, 274. Пройшов місяць, за який всі охочі могли подати заявки до управління розвитку транспорту міської ради. На деякі маршрути заявились абсолютно нові претенденти. Це невеликі перевізники, які надають послуги по районах Кіровоградщини. Всі допускаються – було б бажання.

Від редакції: Точка доступу готова надати можливість висловити свою думку представникам будь-якого підприємства, згаданого в матеріалі.

Алла Зейферт.