97% вітчизняних автошляхів потребують ремонту, а це 179 тис. км асфальтових покриттів. За останній рік якість українських доріг впала нижче рівня Узбекистану і Таджикистану, говорять експерти й вважають, що наші шляхи давно пройшли точку неповернення. Ямковий ремонт вже не врятує вітчизняні траси. Потрібна цілковита реновація, яка коштуватиме щонайменше два річних бюджети країни. Чи існуєть шляхи здешевлення цього процесу та чому відкладено втілення проекту будівнцтва бетонних доріг?  

Відпрацьований ресурс

Період інтенсивного будівництва автомобільних доріг в Україні припав на 60-80-ті роки минулого сторіччя, розповіли Точці доступу у прес-службі Укравтодору.

Експлуатаційний строк будь-якої траси, навіть ідеальної, не може перевищувати 15 років, далі потрібен капітальний ремонт. Але через хронічне недофінансування галузі модернізації дочекалися лише одиниці шляхів. Решта давно відпрацювала свій ресурс.

Щоб реанімувати українські шляхи, потрібно протягом 10 років вкладати в них по 6% ВВП, а це 100 млрд. грн щорічно, – вважає Роман Хміль, колишній директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства та автотранспорту Міністерства інфраструктури України.

Поки ж бюджет не у змозі виділяти навіть десятої частини необхідних коштів. Торік на ремонт було витрачено лише 4 млрд. грн.

У 2015 році з метою економії коштів Міністерство інфраструктури запропонувало вивчити питання будівництва бетонних доріг, оскільки асфальтові автошляхи майже на 70% скаладються з імпортних матеріалів, зокрема з бітуму. Собівартість будівництва бетонних на 30-40% нижча. Крім того, їх прокладання дало б змогу змінити структуру видатків у бік українського виробника.

Майже 95% українських доріг мають асфальтобетонне та чорно-щебеневе покриття. Разом з тим, існувала практика будівництва доріг з цементно-бетонним покриттям. Загальна протяжність таких автошляхів на сьогодні складає понад 2 тисячі кілометрів. На жаль, протягом багатьох років дорожня галузь знаходилася в стані хронічного недофінансування, тому будівництво автомобільних доріг майже не здійснювалося. Саме через це проекти прокладання цементно-бетонних автошляхів також не втілювалися у життя, – розповіли Точці доступу у прес-службі Укравтодору.

Переваги бетону

Одна з головних переваг бетонних доріг – довговічність. Мінімальний термін експлуатації без капремонту становить 30-40 років. На відміну від асфальтових доріг, які потрібно відновлювати кожні 3-5 років, «бетонка» не вимагає частого поточного ремонту. Невелику реновацію необхідно робити приблизно на 12-му році використання, стверджують у громадській організації «Дороги майбутнього».

Бетон менш чутливий до перепадів температури і екстремальних погодних умов, тому покриття з цього матеріалу довгий час залишається рівним – тут не з'являється характерна для асфальтобетонних магістралей колійність.

Бетон відбиває на 30-50% більше світла, ніж асфальт, а це означає, що таку дорогу краще видно водієві. Це підвищує безпеку руху і дозволяє економити на освітленні. Завдяки можливості нанесення різної текстури на поверхню, бетонні дороги можуть забезпечувати вищий коефіцієнт тертя і краще зчеплення коліс автомобілів з дорожнім покриттям, – пишуть на своєму сайті експерти ГО «Дороги майбутнього».

Передумови повернення до проекту

Дороги з цементно-бетонним покриттям особливо необхідні у регіонах підвищеного транзитного потоку, де щоденно пересувається велика кількість великоваговиків. Тому перші експериментальні шляхи планувалось збудувати на ділянці Херсон – Миколаїв – Кропивницький, а також на підходах до морських торгових портів України.

Проект було згорнуто через брак коштів, проте у Міністерстві інфраструктури не полишають надії повернутись до ньго.

Ми всіляко пропагували ідею будівництва бетонних трас, але через відсутність фінансування вона поки що не реалізована. Але я вірю, що дороги півдня і сходу України повинні бути бетонними, оскільки іншого шансу для утримання їх у нормальному стані немає, враховуючи існуюче перевантаження у цих регіонах, – розповів журналістам голова МІУ Володимир Омелян.

В Укравтодорі зазначають, що реалізувати проект перекриття доріг бетоном у майбутньому можливо лише за умов приведення існуючої мережі автомобільних шляхів загального користування, а це близько 170 тис. км., до задовільного експлуатаційного стану: повної заміни існуючих покриттів на автошляхах, дотримання міжремонтних термінів, своєчасне проведення ремонтних робіт. Також необхідні зміни в чинному українському законодавстві, створення Дорожнього фонду, завершення реформування системи управління дорогами загального користування та передача місцевих доріг на баланс місцевих органів влади. І, головне – затвердження довготривалої програми розвитку українських автомобільних доріг на основі сталого та ритмічного фінансування з державного бюджету та співпраці з МФО.

До того ж, щоб розпочати таке будівництво, Україні потрібно вирішити ще низку  технічних завдань, вважають автомобільні експерти.

В Україні можна було б будувати бетонні дороги, вони довговічні, але у нас немає обладнання для їх будівництва. Така дорога може існувати 30 років без капітального ремонту. Але для того, щоб змінити асфальтні дороги на бетонні, потрібні мільярди, – розповів в ефірі «Радіо Столиці» експерт Рауль Чілачава.

Міжнародний досвід

Сьогодні бетонні дороги будують в усіх прогресивних країнах світу – США, Канаді, Австралії, Новій Зеландії тощо. Тільки в Америці понад 1 млн. кілометрів трас – з бетонним покриттям.

Основною країною, де найбільше збудовано автошляхів з цементно-бетонним покриттям, є Сполучені Штати Америки – там рівень фінансування дорожньої галузі щорічно становить близько 10% від ВВП держави, – розповідають у прес-службі Укравтодору.  

Про таке фінансування дорожньої галузі в Україні можна тільки мріяти...


Головне сьогодні