Середня тривалість життя в Україні сьогодні - близько 72 років. При цьому, якщо для жінок вона становить 77 років, то для чоловіків - 67. Причин багато, і одна з них та, що більшість громадян пенсійного віку - малозабезпечені, їхні пенсії не покривають елементарних людських потреб, не кажучи про витрати на лікування. Влада заявляє про періодичне підвищення розміру пенсій. Але про які суми насправді йдеться? Підвищення в Україні з 1 липня 2018 року розміру мінімальної пенсії - на 62 гривні, з 1374 гривень до 1436 гривень - принизливо.
Народний депутат України, лідер політичної партії «Основа» Сергій Тарута з цього приводу вважає:
Це просто соромно, говорити зараз про підвищення пенсій на 62 гривні. Пенсія повинна бути на рівні 10-12 тисяч гривень. Наша політична сила знає, як цього досягти. І мова йде не про те, щоб надрукувати гроші, а про те, щоб забезпечити реальне зростання економіки. Щоб країна почала багато заробляти і, відповідно, з'явилися можливості для виплати гідних пенсій .
Сьогодні мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. З 1 січня 2019 року це 1497 гривень. Але цей прожитковий мінімум не дозволяє людям прожити. Розмір мінімальної пенсії повинен бути не менше фактичного прожиткового мінімуму, а середня пенсія, повторюємо, повинна складати 10-12 тисяч гривень.
За даними Мінсоцполітики, фактичний розмір прожиткового мінімуму в цінах вересня 2018- го року в розрахунку на місяць на одну особу становив 3252 гривні (з урахуванням суми обов'язкових платежів - 3734 гривень), для дітей до 6 років - 3076 грн, для дітей від 6 до 18 років - 3779 грн, для працездатних осіб - 3370 грн (з урахуванням суми обов'язкових платежів - 4186 грн), для осіб, які втратили працездатність, - 2736 грн. Важко погодитися з офіційною статистикою, адже реальні найнеобхідніші витрати значно більші.
За словами Сергія Тарути, підвищити соцвиплати можна за умови повної трансформації всієї системи влади України:
Важливо, щоб ті, хто йдуть голосувати і хочуть, щоб була пенсія інша, не продавалися за гречку. Умовно кажучи, сьогодні 100 доларів вирішує майбутнє України.
Щоб підвищити пенсії, потрібно забезпечити економічне зростання, створювати нові робочі місця, а також провести демонополізаціюдля підняття внутрішнього попиту і внутрішнього виробництва.
Держава повинна стимулювати працездатних українців платити податки в Україні. Тому що трудова еміграція - це шлях до катастрофи всієї української пенсійної системи. Ось що заявив Сергій Тарута з приводу трудової міграції до Польщі:
На сьогоднішній день у Польщі працює 2 мільйони українців, які забезпечують досить високий рівень зростання економіки цієї країни, 4,2 відсотка, за минулий рік. І це дозволило владі Польщі в минулому році прийняти рішення на 4 роки зменшити пенсійний вік, 60 років замість 64, а у нас все навпаки. Чому? Тому що вони зацікавлені, щоб забезпечувати робочі місцядля молоді, тому що величезний на сьогоднішній день попит на робочу силу і, на жаль, він покривається, в основному, за рахунок України.
За оцінками українських експертів, з наступного року Чехія готова удвічі збільшити квоти на працевлаштування українців. Цю ініціативу вже давно підтримували чеські роботодавці. А тепер отримали сприяння і з боку держави. Адже брак робочої сили, за оцінками чеських експертів, щорічно приносить місцевому бізнесу збитки в розмірі 110 мільярдів крон. До того ж кожен українець, що працює в Чехії за програмою Režim Ukrajina, відраховує одному чеському пенсіонеру 440 крон на рік.
Особливих надій не викликає і заявлена владою пенсійна реформа. Сьогодні, на жаль, вже можна впевнено констатувати, що Кабінет міністрів і Верховна Рада фактично зірвали запуск другого рівня пенсійного страхування.
По-перше, був порушений графік створення нормативно-правової бази для запуску накопичувальної системи пенсійного страхування з 2019 року. Відповідно до Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», перерахування страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування має стартувати вже з 1 січня 2019 року. Але Кабмін, за повідомленнями ЗМІ, тільки зараз збирається розглядати, наприклад, законопроект про професійні пенсії як складову цієї системи.
А по-друге, і головне - дії (точніше - бездіяльність) уряду призвели до того, що, за даними Пенсійного фонду України, за станом на кінець першого півріччя 2018-го бідність пенсіонерів досягла критичної точки.На початок липня 55відсотків українських пенсіонерів отримували пенсію менше 2000 гривень, щоє майже в півтора рази нижчим за фактичний прожитковий мінімум.
На сьогодні коефіцієнт заміщення (середній розмір пенсії по відношенню до середньої зарплати) в нашій країні становить близько 32відсотків, тоді як міжнародними зобов'язаннями України, згідно з конвенцією №102 Міжнародної організації праці, передбачене його мінімальне значення в 40відсотків.
Наприклад, на початок 2011 року співвідношення середньої пенсії до середньої зарплати становило 50,1відсотка, а на початок 2015 року - 44,1відсотка.
Наслідки урядового саботажу проведення пенсійної реформи - трагічні. Якщо проаналізувати дані за 18 років, стає зрозумілою катастрофічна тенденція. А саме: дефіцит Пенсійного фонду за 18 років виріс в 2,14 разу; питома вага витрат ПФ до ВВП виріс з 8,3% до 10,6%; тільки в цьому році прямі бюджетні вливання в ПФ зросли на 5,8 млрд. гривень. За чотири останні роки інфляція «з'їла» всі підвищення пенсій: якщо мінімальна пенсія зросла на 39,4 відсотка, то рівень інфляції склав 88 відсотків.
Слід визнати очевидне - національна пенсійна система без негайного реформування припинить своє існування. Тому, щоб запобігти катастрофі, необхідно перш за все реалізувати комплекс заходів для того, що український бізнес зміг вибратися з податкової пастки. Без зменшення податкового навантаження на працю будь-яка пенсійна реформа не матиме сенсу.
Партія «Основа» у своїй економічній Програмі стрімкого розвитку «Країна Запрацює» вже пропонувала одночасне зниження прибуткового податку (ПДФО) з 18% до 10% і ЄСВ з 22% до 15%. Ми вважаємо, що це дозволить кожному працюючому отримувати на руки додатково від декількох сотень до декількох тисяч гривень.
Можливі ж втрати бюджету внаслідок зниження податків необхідно компенсувати скороченням необґрунтованих витрат Держбюджету у міру того, як економіка почне зростати внаслідок зменшення податкового навантаження на неї.
Читайте також: Лідер партії "Основа" виступив проти введення воєнного стану
Головне сьогодні