Повноваження президента чітко прописані у Конституції України, проте під час передвиборчих перегонів ці норми доволі часто нівелюються, а самі кандидати обіцяють вирішити будь-які проблеми українців. Що під силу гаранту, а чого він не може змінити з'ясовувала Точка доступу.
Для більшості українців президент - це реформатор, який здатен змінити все від поганих доріг і високих тарифів до екологічної ситуації. Саме таку картину малювали громадянам протягом багатьох років різні кандидати в президенти.
Громадянам протягом років не на одних президентських виборах розповідали, що за все відповідальний президент, починаючи від проблем сільського і районного рівня і закінчуючи глобальними речами. Багато українців покладають надії на президента, як на лідера-реформатора, який може щось змінити в Україні або докластися до цих змін, - говорить політичний експерт Олександр Мусієнко.
В першу чергу це обумовлено тим, що в Україні змішана парламентсько-президентська форма державного правління. До того ж за часи незалежності вона змінювалася тричі. Конституція в редакції часів президента Кучми передбачала президентсько-парламентську форму правління. У 2004 році відбувся перехід до парламентсько-президентської форми правління. Таким чином, повноваження президента були істотно обмежені. У 2010 році Конституційний суд повернув у дію "президентсько-парламентську" Конституцію. У лютому 2014 року після завершення Революції гідності Верховна Рада відновила дію Конституції редакції 2004 року.
Така швидка зміна не йде на користь державі й громадянам, а змішаний тип державного правління в Україні дає президенту величезне поле для маневрів і спекуляцій. Громадяни не можуть зрозуміти, за які сектори він відповідає, - говорить політолог Руслан Бортнік.
Згідно до Конституції України до безпосередніх обов'язків президента входять: оборона та національна безпека, зовнішня політика та міжнародні відносини, реалізація гарантій щодо забезпечення прав та свобод людини, державне будівництво, нормотворча діяльність, забезпечення конституційної законності, нагородна політика.
Саме президент контролює більшу частину силового блоку країни. Він, як головнокомандуючий, може назначати командування армії та голову Ради національної безпеки і оборони України.
Президент є головнокомандуючим, що найважливіше, тобто відповідає за всі воєнні та бойові дії, призначає міністра оборони, подає голову Служби безпеки, генерального прокурора та всіх інших, окрім міністра внутрішніх справ. Тобто контролює більшу частину силового блоку, - говорить Олександр Мусієнко.
Крім того, президент керує зовнішньополітичною діяльністю держави та формує імідж країни за кордоном.
Також до основних обов'язків президента можна віднести і зовнішньополітичні справи. Він призначає послів, представників міжнародних організацій та повністю визначає всю зовнішню політику держави, - говорить політичний експерт.
Президент не може одноосібно впливати на економічну ситуацію в країні: тарифи, ціни, заробітну платню, тощо. Вирішення цих питань - прерогатива Кабінету міністрів та Верховної Ради. Проте у випадку, коли партія, яка висувала президента, виграє парламентські вибори та очолює коаліцію, голова держави отримує додаткові можливості та може певним чином впливати на рішення Верховної Ради, а через неї і на Кабінет міністрів. Така ситуація склалася у нинішнього президента Петра Порошенко.
Трапляється джек-пот, коли на додаток до президентського крісла президент може контролювати парламент через коаліцію. Така ситуація у нинішнього президента. Голова держави прямими і непрямими інструментами контролює всі гілки влади, крім судової, - говорить Руслан Бортнік.
Ще один важіль впливу на Верховну Раду, який за Конституцією має голова держави - це право вето та законодавчої ініціативи.
У президента є право вето він може ветувати укази Верховної Ради або вносити зауваження. Законодавчі ініціативи подані президентом є невідкладними і мають розглядатися першочергово, - говорить Олександр Мусієнко.
За два місяці в країні відбудуться чергові вибори президента. У своїх передвиборчих обіцянках кандидати говорять про зміни до Конституції та нову для України форму державного правління - парламентську, у якій президент скоріше буде не вирішальною, а номінальною фігурою.
Читайте також: Вибоpи Пpезидентa Укpaїни 2019: що потpібно знaти пеpесічному укpaїнцю
Читайте також: У ЦВК пояснили, навіщо закупили одразу 60 млн бюлетенів
Головне сьогодні