На Кіровоградщині стався унікальний прецедент – одна дитина перемогла на обласних етапах олімпіад з трьох предметів та посіла другі місця ще з двох. Це надзвичайно високі показники, і про таку обдаровану дівчинку не можна не написати. Отже, знайомтеся: учениця 9 класу Златопільської гімназії Лєра Чорна. Символічно, що вона є онучкою Василя Затоки – людини, яка відкрила дорогу у широкий світ багатьом талановитим учням, заснувавши у Новомиргороді коледж, що зараз перетворився на Златопільську гімназію.
Кор.: Які предмети принесли тобі успіх?
Перші місця я здобула на обласних етапах з фізики, географії та математики. Другі місця – з української та англійської мови. Велика вдячність педагогам, які викладають у нашому класі ці предмети – Олександру Івановичу Козяру, Ользі Сергіївні Мороз, Вікторії Анатоліївні Гончаровій, Аллі Миколаївні Зарудній та Тетяні Іванівна Килівник. Я додаткові заняття відвідую тільки з англійської мови, а також факультатив з фізики в гімназії, решта здобутків – це заслуга вчителів під час уроків і моя самопідготовка. З математики ще допомагає брат.
Кор.: А хто твій брат?
Студент Київського політехнічного інституту, майбутній програміст. Він відомий тим, що пʼять років тому на тестуванні ЗНО одержав 200 балів з математики і 199 – з фізики, трішки недотягнув до найвищого результату.
Читайте також: Андрій Ніколаєнко: Середній клас – основа успіху країни (ФОТО)
Кор.: Батьки допомагають, контролюють, стимулюють до розвитку?
Батьки дають можливість займатися тим, чим я хочу. Хочу я відвідувати школу мистецтв і малювати – відвідую, уже два роки, як завершила навчання, але ходжу у студію, щоб не втрачати навики. Є бажання вчитися – вдома досить пізнавальної літератури. Домашні завдання зі мною ніколи не виконували, але щоденник перевіряли.
Кор.: Література для такої підготовки зараз дорога?
Не знаю точно, у моєму випадку всі книжки й довідники залишилися після брата – користуйся скільки хочеш. А готувалася я не тільки за підручниками, але й розвʼязувала завдання з олімпіад минулих років. Багато завдань виходять за межі шкільного курсу навчання, тому треба шукати додаткову інформацію. Минулого року на обласному етапі олімпіади з математики та географії я посіла друге місце, з української мови – третє. Зробила висновки, і тепер покращила результати.
Кор.: Що потрібно для перемоги?
Якщо говорити про математику – треба логічне мислення. Олімпіада з мови й літератури вимагає великої начитаності. Кожен предмет має свою фішку. Ну, і бажано, щоб пощастило. А головне – не боятися. Коли оперуєш великою кількістю знань, часто виникають сумніви. Маєш свою думку – вислови її. Не бійся. У мене були випадки, коли я не знала певних понять, які фігурували у завданнях, але я робила власні висновки з тих даних, які в мене були, і потім проводила самоперевірку. Якщо ти нічого не знаєш, вгадати правильну відповідь важко. Але якщо ти знаєш не все, то можна з наявної інформації зробити висновки про невідоме.
Читайте також: Багатодітна мама-слідча: Потрібно мaти бaжaння зрoбити цeй світ крaщим нe лишe для сeбe (ФОТО)
Кор.: Ти хвалила педагогів, які тебе навчали. Але всього ж навчальний заклад не дає. Чого бракує на уроках у гімназії?
Бракує обладнання для дослідів з хімії й фізики. Я поїду на Всеукраїнську олімпіаду з фізики – я саме цей предмет обрала, бо останній етап змагань відбуватиметься одночасно у кількох містах і на всі олімпіади я не встигну. Так от, за умовами змагань там потрібно буде робити в один із днів досліди. А я їх на уроках бачила як відеопрезентацію, але сама під контролем педагога нічого подібного не мала можливості робити.
Природничі і технічні науки мене дуже цікавлять, я маю намір саме з ними повʼязати свою професійну діяльність у майбутньому. Але визнайте – вони досить складні для сприймання не лише тому, що їх важко зрозуміти, а й тому, що значна частина формул залишаються для нас просто літерами й цифрами, а не цікавими процесами, завдяки яким розвивається наша цивілізація. Я переконана, що дітей треба зацікавлювати природничими й технічними науками й всіляко заохочувати вивчення цих дисциплін. Тому важливо забезпечити школи обладнанням для дослідів і хімічними реактивами.
Кор.: Чому, на твою думку, не всіх дітей цікавить навчання і саморозвиток у цьому напрямку?
По-перше, у когось просто інші зацікавленості. А по-друге, дітям потрібно відчувати якісь стимули. І я говорю не про оцінки матеріалу, одержаного за вивчення шкільної програми. Треба більше – відчувати, що ти ростеш як фахівець з якогось предмету, знаєш більше, ніж звичайний школяр. Той, хто займається спортом, свій прогрес може відслідковувати сам і бачити зміни, скажімо, раз на тиждень. Той, хто цікавиться наукою, повинен рік готуватися, щоб взяти участь в олімпіадах. Не у всіх вистачає терпіння так довго працювати, щоб одержати оцінку свого прогресу.
Є нюанси того, як в оточенні сприймають дітей, що цікавляться наукою. У мене не виникає ніяких проблем з комунікабельністю. У гімназії дітей, які мають якісь успіхи, заохочують і відзначають. І думаю, така підтримка також важлива.
Кор.: Як ти відпочиваєш? Цікавить музика, телевізор, дискотеки?
Сучасні способи відпочинку мені нецікаві. Там все дуже елементарне й поверхневе. Я для душі хочу зайнятися музикою і освоїти якийсь музичний інструмент.
Читайте також: Мистецтво двобою або Як джитсери з Кропивницького підкорювали Європу (ФОТО, ВІДЕО)