Перше півріччя 2017-го стало досить успішнім для української авіації. Кількість перевезених пасажирів йде на рекорд, що обумовлено великим відкладеним попитом на авіасполучення та поволі зростаючою економікою. Чи змоужть вітчизняні аеропорти й далі нарощувати пасажиропотік та коли українці зможуть літати дешево? Про це Точка доступу дізнавалася у провідних експертів.  

Вітчизняні аеропорти б’ють рекорди за обсягами пасажиропотоку. Кількість громадян на рейсах українських авіакомпаній за січень-вересень зросла на 32,2%, до 8,19 млн. осіб.  При таких темпах аеропорти планують вийти на пасажиропотік у понад 15 млн. осіб за рік.

Зараз ринок зростає на 20-30% в залежності від аеропорту, і це досить гарний показник, про який інші країни лише можуть мріяти. Така ситуація вже спостерігається 2-3 роки, – говорить авіаційний експерт Сергій Хіжняк.

Стабілізація економіки та, звичайно, безвіз, нарешті дали поштовх до задоволення відкладеного попиту на перельоти. Проте, як свідчить статистика, лише 3-5% українців сприймають літак як засіб пересування. Для решти авіасполучення залишається розкішшю. Експерти відзначають, що для подальшого розвитку галузі країні потрібно підписати Угоду про єдиний повітряний простір з ЄС та розширити ринок авіаперевізників.

Залишилося мало європейських країн, з якими діють двосторонні обмеження за кількістю перевізників на маршрутах, та частоті виконання рейсів на міждержавному рівні. Переважно повітряне сполучення між країнами лібералізовано і пасажир має декілька варіантів перельоту до свого пункту призначення, – говорить авіаційний експерт Андрій Ярмак.

Читайте також: Думай про майбутнє: накопичувальна пенсійна система по-українськи (ФОТО)

Нові напрямки

Експерти наголошують, що залучення нових компаній – це єдиний спосіб знизити ціни на квитки та спонукати українців більше літати.

 Збільшувати конкуренцію на ринку, щоб було більше авіакомпаній, щоб вони конкурували між собою на спільних лініях. Зараз на багатьох авіалініях літають одна або дві компанії. Якщо буде більша конкуренція, то й ціни будуть нижчими, – говорить Сергій Хіжняк.

Мінінфраструктури націлено на залучення бюджетних авіаперевізників до України. Сьогодні ведуться переговори з «Norwegian»,  «EasyJet» та «Ryanair».

Кожен аеропорт має свої напрацювання для залучення перевізників і пул потенційних клієнтів. Як тільки перевізники побачать ринок і можливість заробити, одразу перейдуть до планування початку польотів. Український ринок поступово відновлюється, тому прихід таких перевізників цілком реальний у найближчому майбутньому, – говорить Андрій Ярмак.

Сьогодні регулярні міжнародні рейси здійснюють 10 українських авіакомпаній, які виконують польоти в 42 країни, і 28 іноземних – у 27 держав. Лідером авіаперевезень є «Міжнародні авіалінії України», на них припадає 60% всього ринку.

Закрите небо

Як грім серед ясного неба для вітчизняної авіагалузі пролунала звістка про  те, що Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) підготувало проект бюлетеню, який пропонує ввести обмеження авіаційного руху для європейських авіакомпаній над східною частиною України. Таким чином закритим може опинитися небо Харкова, Дніпропетровська та Запоріжжя. Причина – близькість цих регіонів до зони проведення АТО.

Якщо EASA прямо напише в документі, що літати небезпечно – це буде інструкція до дії. Перш за все, постраждають наші громадяни, заборона фактично зупиняє авіаперевезення в усій східній Україні, частинах центральної і південної. Українці не зможуть літати прямо зі своїх міст і регіонів, – говорить Сергій Хіжняк.

В Дніпропетровський аеропорт літають дві європейські компанії – «Ellin Air» і «Austrian Airlines», а до Харкова – «LOT». У Запоріжжі із зарубіжних компаній здійснюють польоти «Turkish Airlines» та «Pegasus Airlines».

В кінці 2014 року Державна авіаційна служба (ДАС) вже вводила заборону на польоти в аеропорти Харкова, Запоріжжя та Дніпропетровська. Проте небо було закрите близько двох тижнів. Зараз зазначені аеропорти посилюють заходи безпеки. Зокрема у Харкові встановлені додаткові системи освітлення, виставлені 6 блокпостів сторожових собак, навчених пошуку вибухівки, а в структурі служби адміністративної безпеки створено кінологічне відділення.

Експерти відзначають, що Україна підготувала свої аргументи щодо необґрунтованості рекомендацій Європейського агентства авіаційної безпеки.  Але чи стане заборона EASA серйозною перешкодою на шляху до розвитку вітчизняної авіації, залежить від дипломатичних важелів, які України застосує у перемовинах з Європейським агентством. Києву потрібно довести європейцям, що небо над Сходом безпечне та продемонструвати це на практиці.

Читайте також: Платні дороги: українські реалії, помножені на європейській досвід (ФОТО)


Головне сьогодні