Створенням антикорупційного суду влада займається вже не перший рік, між тим Україна продовжує очолювати рейтинги найбільш корумпованих країн світу. Що відбувається навколо нової судової інстанції та як вона може вплинути на уряд, з’ясовував спеціальний кореспондент Точки доступу.

#1

Ризики для можновладців

В останні дні грудня минулого року Президент Петро Порошенко вніс до парламенту законопроект №7440 про Вищій антикорупційний суд. Передбачалося, що після святкових канікул  депутати розпочнуть  його  розгляд. Проте, навіть з третьої спроби на засіданні парламенту 18 січня народним обранцям не вдалося набрати достатньої кількості голосів для включення закону до порядку денного.

Створення незалежного суду – це великий ризик для всіх, хто прибуває при владі. В даний момент будь-які «посадки» контрольовані, кого б НАБУ не обробляло, все вирішують у суді. Якщо буде незалежний суд – це великі ризики: влада нічого нікому не може обіцяти і сама може стати об'єктом розслідування, – говорить інвестиційний банкір Сергій Фурса.

Сергій Фурса

На думку політолога Руслана Бортника, українська влада намагалася виграти час, оскільки антикорупційний суд може суттєво вплинути на результати виборів 2019 року.  

Це питання не вдалося заблокувати, була зроблена тактика затягування часу для того, щоб цей антикорупційний суд не встиг почати роботу до 2019 року та результати його роботи не вплинули на передвиборчу компанію. Навіть якщо приймуть законопроект, який хоче МВФ, ЄБРР, Світовий банк і західні партнери, сам суд буде створений в кінці 2018 – початку 2019-го, а перші результати дасть у 2020 році, – говорить експерт.

#2

Реакція європартнерів

В Євросоюзі привітали факт подачі Петром Порошенком законопроекту про антикорупційний суд, але заявили, що він не відповідає зобов'язанням України та вимогам Венеціанської комісії.

Ключове, що потрібно змінити у нинішньому проекті – це відбір суддів, тому що у громадськості і кредиторів має бути вето на недобросовісний підбір. Ми бачили ситуацію й у Верховному суді, коли вибиралися люди, які не підходили під критерій добросовісності, умовно кажучи корупціонери. Це неприпустимо, – пояснює Сергій Фурса.

Європейські партнери також нагадали, що створення антикорупційного суду відповідно до зобов'язань України необхідне для функціонування безвізового режиму. Проте, на думку експертів, призупинення «безвізу» малоймовірне.

Руслан Бортник

Це буде серйозним дестабілізуючим фактором для України. Західні партнери не бажають нового Майдану, оскільки тоді вони можуть втратити контроль, – стверджує Руслан Бортник.

Та якщо з Брюселем домовитися вдасться, то от з МВФ ситуація менш оптимістична.

Співпраця з МФВ вже і так поставлена на паузу. Ми отримали лише третину траншів від загальної програми. Більш того, програма МВФ закінчує свою роботу в Україні у 2019 році і буде необхідна нова програма або продовження старої, – говорить Руслан Бортник.

Наступну спробу розглянути законопроект буде зроблено під час восьмої сесії. Проте, навіть якщо документ буде прийнятий, на створення суду піде не менше року. Чи вистачить терпіння у європейських партнерів дочекатися українських реформ – питання, яке сьогодні залишаться відкритим.  

Читайте також: На кредитній голці: чи зможе Україна прожити без МВФ (ФОТО)


Головне сьогодні