Майже три роки обіцянок: чому в Кропивницькому досі не можуть показати рух маршруток онлайн

  • Редакція Точки Доступу
  • watch_later 14 січня 2020, 14:05

Минає вже другий рік, як усі кропивницькі маршрутки мають бути обладнані GPS-трекерами, а містяни повинні мати можливість відслідковувати рух маршрутних таксі онлайн на загальнодоступних сервісах. У лютому 2017 року ця умова стала ключовою у прийнятті позитивного рішення виконкому щодо чергового підвищення вартості проїзду.

Перевізники заявляють, що обладнали маршрутки трекерами і передали права на їхні сигнали управлінню транспорту, тобто виконали всі умови. Чому тоді міська влада досі не може організувати публічний доступ до GPS-даних маршруток?.. Точка доступу намагалася розібратися у цій ситуації.


"Ми вам новий тариф, а ви нам онлайн-доступ до руху маршруток"


У лютому 2017 року виконком збирався декілька разів, щоб вчергове ухвалити рішення про підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. Перевізники заявляли, що при діючих тарифах вони не мають змоги утримувати свої автопарки. Якщо бути точнішим, то головними чинниками, які викликали потребу підвищити вартість проїзду, традиційно були - підвищення рівня мінімальної зарплати та здорожчання паливних матеріалів.

Зрештою члени виконкому та перевізники знайшли спільну мову і тариф погодили за однієї суттєвої умови перевізників зобов’язали обладнати свої автомобілі GPS-трекерами і підключитися до публічної диспетчерської системи до кінця 2017 року. Тоді з перевізниками заключили додаткові угоди, де зазначили ці вимоги. Надалі всі підписані договори з перевізниками містили в обов’язках перевізника цей пункт (дослівно):

2.4.5. Впродовж двох тижнів з моменту підписання Договору за власні кошти обладнати всі автобуси засобами gps-моніторингу, підключити їх до системи обраного виконавця, забезпечувати належну експлуатацію та постійну роботу встановлених засобів gps-моніторингу, а також ремонт, модернізацію та заміну. Надати немайнові права на GPS-дані про роботу автобусів, отримані в результаті надання послуг з перевезення пасажирів управлінню розвитку транспорту та зв’язку Міської ради міста Кропивницького та з подальшим оприлюдненням їх даних у загальнодоступних інтернет сервісах.

Фото із засідання виконавчого комітету, 2017 рік

Проте, пасажири досі не мають можливості бачити рух маршруток онлайн. Незважаючи на невиконання ключової умови, влітку 2018 року вартість проїзду в маршрутних таксі Кропивницького знову підвищили.


Чи всі маршрутки обладнали GPS-трекерами?


У 2018-2019 рр. управління транспорту провело низку конкурсів на право перевозити кропивничан на міських маршрутах громадського транспорту. Із переможцями конкурсів підписали договори на майже всіх міських маршрутах, де курсують автобуси в режимі маршрутного таксі. Кожен документ містить вищезгаданий пункт щодо обладнання машин GPS-трекерами та оприлюднення сигналів у загальному доступі.

За інформацією від начальника управління транспорту Віктора Житника, яку він надав у письмовій відповіді на інформаційний запит, за умовами цих договорів, перевізники обладнали GPS-трекерами 288 маршруток. Також управлінню транспорту передали права на сигнали цих маршруток.

Усього ж, за інформацією з офіційного сайту міськради, у Кропивницькому в режимі маршрутного таксі курсує 342 автобуси. Слід зазначити, що після письмової відповіді на наш запит міська рада підписала нові договори ще на чотирьох міських маршрутах. А ще на двох маршрутах діють старі умови, нові конкурси за право перевозити пасажирів на цих маршрутах пройдуть у січні цього року. Відповідно, можемо припустити, що перевізники дійсно встановили трекери на всі автобуси і надали права на сигнали своїх маршруток управлінню транспорту.


Що говорять перевізники


Керівники двох найбільших фірм-перевізників - ПП "Олікс" та КТ "Автолегіон – Варванської Ю.В." стверджують, що на їхніх маршрутках встановлено обладнання.

У нас на автомобілях трекери стоять. Ми закупили їх за власний кошт. Можливо, із різних причин, 1-2 машини без них. Ми уклали договір із оператором, який надає нам послуги моніторингу руху автобусів. Також ми надали доступ до сигналів наших машин міській раді, - розповіла директорка КТ "Автолегіон – Варванської Ю.В." Тетяна Глибенко.

За її словами, один із маршрутів (№55), який обслуговує їхня фірма, є у вільному доступі - на сервісі "Дозор".

Директор ПП "Олікс" Дмитро Вінницький також запевнив, що на всіх автобусах фірми встановлені трекери.

Підприємець переконаний, що міській владі не варто було поспішати з ухваленням рішення щодо GPS-трекерів у маршрутках. Спочатку треба було чітко продумати механізм реалізації цієї умови.

Зараз знову почали розкручувати тему про публічне оприлюднення сигналів маршруток. Ми виконали умови договору, купили все обладнання за свої кошти, налагодили кожен свою систему, передали сигнали трекерів управлінню транспорту. А тепер знову хочуть "ламати" всю налагоджену систему.

Від самого початку треба було прописати технічні умови, визначити оператора, який прийматиме наші сигнали. Ніхто не розібрався, як це технічно реалізувати, проголосували, зобов'язали нас, і все. Чому від самого початку не думали над тим, щоб все нормально організувати?, - розповів Дмитро Вінницький.


Люди бідкаються влада розводить руками


Щоб з’ясувати позицію міської ради щодо цього питання, нам довелося двічі звертатися до управління транспорту з письмовими запитами. Відповіді на ці запити були неоднозначними...

На запитання про те, коли управління транспорту забезпечить оприлюднення сигналів  GPS-трекерів у загальнодоступних сервісах, керівник управління Віктор Житник відповів:

Управління не є оператором даних GPS-навігації та не має технічної можливості оприлюднювати вищезазначені дані у загальнодоступних інтернет сервісах.

Чому тоді умову про оприлюднення сигналів GPS-трекерів внесли у розділ "Обов’язки перевізника", адже перевізники так само не є операторами даних?! Чому в умовах договору не вказано оператора послуг, до якого мають підключитися перевізники, і чому не розписаний єдиний механізм цієї процедури?

Як ми вже зазначали, перевізники стверджують, що виконали умови договору щодо GPS-трекерів: обладнали ними всі автобуси, підключилися до системи моніторингу й надали права на сигнал управлінню транспорту. Але кожен перевізник самостійно обирав собі оператора даних і систему, до якої підключався. У результаті рух маршруток онлайн бачать лише диспетчери на самих підприємствах і управління транспорту. А як же пасажири?! Адже саме вони є кінцевими споживачами послуг з перевезення! Саме кропивницькі пасажири маршруток вимагали публічного висвітлення сигналів маршруток.

У другому своєму запиті ми просили конкретизувати, які дії вживає управління транспорту, щоб забезпечити публічне оприлюднення GPS-даних маршруток.

Начальник управління транспорту Віктор Житник відповів, що це питання обговорили на нараді з перевізниками…

Тобто минуло вже два роки з моменту, коли кропивничани мали б побачити рух маршруток онлайн, а це питання зараз тільки обговорюють на нараді?.. Чи не здається вам, що тут щось не так?

Враховуючи існування всім доступного сервісу EasyWay, який забезпечує публічне відслідковування громадського транспорту у багатьох містах України, закрадається думка, що тут точно щось не так. Тим більше, увесь комунальний транспорт у Кропивницькому вже давно доступний для перегляду в цьому сервісі.

Також деякі перевізники користуються послугами "Системи GPS-моніторингу Dozor". Програма цього сервісу також доступна всім користувачам смартфонів. Там нині транслюються сигнали маршрутів №18, 55 та 115.

Деякі перевізники кажуть, що самостійно готуються публічно показати онлайн рух своїх автобусів. Зокрема, про це говорить директор ПП "Олікс" Дмитро Вінницький.

Раніше автобуси цієї фірми, які курсують на маршруті 1-Ц, вже були доступні на сервісі  EasyWay. Але зараз у системі не видно жодного автобуса.


Що далі?


У лютому 2019 року на сайті міської ради Кропивницького з’явився проєкт рішення виконкому "Про запровадження єдиної міської системи управління та супутникового моніторингу роботи пасажирського транспорту загального користування у м. Кропивницькому". Цим рішенням планують створити та визначити склад конкурсного комітету, який проведе конкурс із визначення оператора єдиної міської системи управління та супутникового моніторингу роботи пасажирського транспорту.

Проте цей проєкт рішення виконком ще не розглядав.

Питанням GPS-навігації у кропивницьких маршрутках також зацікавилася міська Громадська рада. У своєму запиті активісти просять управління транспорту надати вичерпну інформацію щодо цієї ситуації.

Завершити статтю хочеться цитатою із письмової відповіді начальника управління транспорту Віктора Житника: "... на черговій нараді з перевізниками опрацьовувалось питання щодо можливості запровадження єдиної системи управління та супутникового моніторингу роботи пасажирського транспорту у м. Кропивницькому".

Системи, яка вже два роки має діяти...


Автор тексту  Дмитро Васильєв


Читайте також: Зростання соцвиплат, ціна на газ та "зелені" номери: які зміни чекають на українців у 2020-му

Читайте також: Вихідні в Україні 2020: коли та скільки відпочиваємо (календар)