В Україні за останні два роки бізнесів відкрилося більше, ніж закрилося. Що цьому сприяє та як попри війну відкривається та розвивається локальний бізнес на Кіровоградщині, читайте у матеріалі Точки доступу. 

Після повернення з фронту вирішив відкрити власну справу

Юрій Козачінський – підприємець із Кропивницького. До початку повномасштабного вторгнення росіян разом із дружиною розвивали власний бізнес у сфері реклами, а також були власниками квест-кімнат. 

У лютому 2022 року Юрій пішов добровольцем на службу ЗСУ. Через рік чоловік як багатодітний батько звільнився з армії. Говорить, що попередній бізнес вже фактично перестав приносити прибуток, тож постало питання пошуку нових шляхів заробітку: 

Стан військового після звільнення дуже важко описати. Ти не розумієш, що, де та як тобі потрібно робити. 

Юрій Козачинський

Юрій розповідає, що роботи, яка б дозволяла утримувати родину, не знайшов: 

Маю досить незалежний характер, мені важко йти і працювати на когось.

Юрій почав шукати справу, якою б хотів зайнятися. Проте мав проблему – відсутність стартового капіталу.

Рішення. Як вдалося відкрити власний бізнес

Юрій Козачінський дізнався про державний грант на відкриття власної справи для ветеранів та обласний грант на підтримку підприємців:

Почав перебирати десятки варіантів того, чим я можу займатися. Через знайомих дізнався, що у Кропивницькому власники мережі кав’ярень “Ваніль” продають франшизу. Вирішив спробувати.

Кав'ярня у Кропивницькому

Підприємець говорить, що франшиза – це можливість придбати готовий бізнес. Не потрібно вигадувати ідею, думати, де закуповувати товар чи обладнання. 

Франшиза – це більш надійний бізнес. Якщо люди продають його, значить він робочий та прибутковий. Він “вистрілить” краще, ніж щось нове та невідоме на ринку. Окрім того, я знаю власника цієї мережі як чесну ділову людину.

Юрій Козачінський подав заявки на отримання грантів, щоб започаткувати власний бізнес і обидві заявки отримали схвалення. Говорить, що велику роль в цьому зіграло те, що він хотів відкрити заклад саме за франшизою. За його словами, грантодавці ставляться до такого типу заявок з більшою довірою.

Складнощі у реалізації рішення

Від моменту погодження гранту до отримання грошей пройшов певний час, за який ціни на деякі товари підвищилися, розповів Юрій Козачінський:

Окрім того, коли я писав заявку на отримання місцевого гранту, то подавав вдвічі більшу суму. Мені урізали бюджет. 

Підприємцю довелося взяти кредити у різних банках. Другий момент – затримка з виплатою грантових грошей: 

Я вже знайшов гарне приміщення, мав домовленості, але в зазначений термін гроші не надходили на рахунок.

Юрій Козачінський відкрив кав’ярню 15 грудня. Говорить, що існує стереотип: якщо хтось відкриває власний бізнес, то це дуже багата людина: 

Насправді це не так. Треба покривати купу поточних витрат, не вистачає оборотних грошей, працівникам потрібно виплачувати заробітну плату, клієнти мають дізнатися про тебе. Лише через рік або два можна говорити про успішну чи неуспішну історію твого бізнесу.

Кав'ярня "Ваніль"Кав'ярня, яку відкрив Юрій Козачінський

Гранти для ветеранів. Хто може подати заявку

Станом на 15 грудня 2023 року на Кіровоградщині ухвалили 5 позитивних рішень на отримання грантів за програмою “Гранти для ветеранів”.

Серед переможців 2 учасники бойових дій та 3 члени їхніх сімей. 

Хто може подавати заявку на участь у програмі:

  • учасник бойових дій;
  • особа з інвалідністю внаслідок війни;
  • учасник бойових дій та/або особа з інвалідністю внаслідок війни,
  • зареєстрована як фізична особа-підприємець;
  • один із подружжя учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни – тільки дружина або чоловік.

Захисники й захисниці, які мають бажання розвивати свій бізнес після повернення до цивільного життя, можуть отримати грант на суму від 250 тис. грн до 1 млн грн. Окрім того, другий із подружжя захисника може отримати грант 500 тис. грн на розвиток сімейного бізнесу.

Обов’язковою умовою надання грантів є створення нових робочих місць.

Подати заявку на отримання гранту для ветеранів та їх подружжя можна через “Дію”.

Продаж франшизи – успішний кейс розвитку власної справи під час війни

Володимир Кравчук – власник мережі кав’ярень “Ваніль”. До початку повномасштабного вторгнення мав два успішних бізнеси: равликову ферму та, власне, кавовий бізнес. Говорить, що після початку великої війни равликову ферму довелося закрити, адже відправляв більшу частину продукції на експорт і не знав, чи зможе це робити надалі. Тож всі зусилля почав вкладати у розвиток кав’ярень:

У мене був один заклад, у березні планував відкривати інший у центрі міста. Початок війни, працівників немає, об’єкт незавершений. Але ми вирішили таки вкласти туди гроші і відкрилися.

Володимир КравчукВолодимир Кравчук

Володимир Кравчук зазначає, що тоді його справу врятували переселенці, які приїхали до міста: збільшився потік людей і, відповідно, виручка. Далі підприємець почав думати, як масштабувати бізнес. 

До мене звернувся колега, який хотів відкрити власну кав’ярню і попросив проконсультувати його. Тоді ми вирішили, що будемо партнерами та розвиватимемо франшизу. Ми продаємо ідею, механізм роботи, знання та досвід, створюємо дизайн проєкту, допомагаємо підібрати приміщення, навчаємо персонал й супроводжуємо до та після відкриття закладу.

Кав'ярня

Таким чином Володимиру Кравчуку разом із партнером за час повномасштабної війни вдалося відкрити 6 нових закладів не тільки у Кропивницькому, а й у інших містах Кіровоградської області. Зараз до відкриття готують ще три кав’ярні. Окрім того, підприємець говорить, що планує виходити на всеукраїнський ринок, а згодом і на європейський.

Володимир Кравчук зазначає, що наразі особливих проблем із масштабуванням бізнесу немає. Держава запровадила багато цифрових послуг, що спрощує роботу. Окрім того, кавовий бізнес – дуже стресостійкий. Клієнт може собі дозволити витратити 20 чи 50  гривень на чашку кави. 

Розвиток бізнесу під час війни

За статистикою ресурсу Опендататабот, протягом вересня українці відкрили 35 587 ФОПів. Це найвищі показники не лише за час повномасштабного вторгнення, але й за останні три роки. Найчастіше в Україні нові справи відкривають у сферах торгівлі, індивідуальних послуг та громадського харчування. На Кіровоградщині за цей період відкрили 755 ФОПів.

Компанії, які відкрилися під час війни

Разом із тим, в Україні 6 482 компанії почали процес закриття за період з березня 2022 року по листопад 2023 року. Цьогоріч, в середньому, на місяць припиняє роботу 479 бізнесів. Це майже утричі менше, аніж за відповідний період 2021: тоді на місяць закривали 1290 компаній. Зокрема на Кіровоградщині за період повномасштабного вторгнення припинили існування 138 компаній.

Компанії, які закрилися в Україні на період воєнного стану

Цей матеріал є частиною спецпроєкту про відновлення України. Проєкт реалізовано ГО "Інтерньюз-Україна" за підтримки Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Фото: Точка доступу

Читайте також: У кожної громади – власний підхід до справи: як Кіровоградщина допомагає відбудовувати Херсонщину


Головне сьогодні