Інструкція для "чайників".

З 7 липня 2014 року набрали чинності зміни до чинного законодавства України (Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб – підприємців за заявницьким принципом”), яким запровадилося істотне спрощення процедури закриття ФОП.

Тепер для закриття ФОП достатньо подати до відділу реєстраційної служби за місцем зареєстрованого проживання (прописка) наступні документи:

- реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця (форма № 12); важно2

- оригінал паспорту;

- довіреність, якщо документи подає представник.

В результаті прийняття документів держреєстратор видає повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця.

важно2


Тобто, процедуру припинення підприємницької діяльності фізичної особи підприємця фактично скоротили до 1 (одного) дня.

Раніше ця процедура тривала мінімум приблизно 2,5 місяці, що було пов’язано з необхідністю самостійного отримання та подання держреєстратору, не раніше, ніж через два місяці після публікації оголошення, довідок про відсутність заборгованості перед податковою та пенсійним фондом (довідка 22-ОПП, довідка 3-ЄСВ, довідка з управління ПФ).


Що ж до питання проведення перевірок податковою та пенсійним фондом, то змін до профільних порядків податкової та пенсійного не внесено. Це означає, що подача ФОПом держреєстратору форми про закриття підприємницької діяльності є підставою для проведення позапланових перевірок правильності нарахування та сплати податків (внесків).

Різниця зі старим порядком тут полягає в тому, що в ході закриття ФОП вам не потрібно за власною ініціативою ходити до інспектора та стояти у нього “над душею” в очікуванні довідок. важно2Необхідно просто вчасно реагувати на запити щодо надання документів та пояснень.

Якщо Ви вирішили діяти самостійно, нижче наведено покроковий алгоритм дій для ліквідації ФОП.

Чим регулюється процедура

- Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»;

- Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений Наказом МФУ № 1588 від 09.12.2011 р.;

- Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений Наказом № 458 від 09.09.2013 р. Міністерства доходів і зборів України;

- Порядок прийняття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений Постановою Правління ПФУ № 21-6 від 27.09.2010 р.


recite-1akejs7Подача заяви про припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем державному реєстратору.

Подаємо державному реєстратору за місцем своєї реєстрації два документи:

- Заяву про припинення підприємницької діяльності на українській мові;

- Довіреність, засвідчена нотаріально, у випадку, якщо документи подаються представником.

Форма заяви про припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем затверджена Наказом № 730/5 від 17.04.2013 р. Міністерства юстиції України.

При собі обов’язково мати паспорт, а для представника, якщо документи подаються не особисто підприємцем, ще й нотаріально завірену довіреність з правом підпису зазначених вище заяв, подачі їх державному реєстратору, а також на здійснення інших дій з припинення підприємницької діяльності “ФОПа” (конкретний зміст можна обумовити з будь-яким нотаріусом).

Оплата публікації не проводиться. Тут потрібно розуміти, що самостійно публікувати оголошення немає необхідності, оголошення публікує саме державний реєстратор і цього достатньо. Мета публікації – виявлення кредиторів фізичної особи – підприємця для пред’явлення до останнього своїх грошових вимог у двомісячний строк від дня публікації. Максимальний строк виявлення кредиторів при ліквідації СПД не може перевищувати 3 місяці.

В якості доказу прийняття документів в роботу, держреєстратор надає підприємцю відповідний опис.


recite-mt7b00ФОПу необхідно отримати дві довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів, а також заборгованості з єдиного соціального внеску.

Податкова

В триденний термін з моменту прийняття держреєстратором зазначеної вище заяви звертаємось до податкової за місцем своєї реєстрації і подаємо наступні документи:

Заяву про припинення платника податків (Форма № 8-ОПП);

Оригінали та завірені податковою копії всіх раніше отриманих в податковій документів (патенти, свідоцтва, довідки форми № 4-ОПП, інші документи), які підлягають обов’язковому поверненню до органу податкової служби;

Довідки про закриття рахунків (рахунки) в банківських установах (можна подавати окремо від вищевказаних документів в ході проведення позапланової перевірки).

Після одержання зазначених вище документів податкова призначає позапланову перевірку, яка має бути проведена в межах одного місяця.

По завершенні перевірки, у разі відсутності у “ФОПа” заборгованості з податків і зборів, податкова видає підприємцю довідку форми № 22-ОПП, яку надалі необхідно буде надати держреєстратору. Довідка форми № 22-ОПП дійсна протягом двох місяців з моменту її видачі податковою.

Пенсійний фонд України

З 1 жовтня 2013 повноваження щодо обліку і контролю оплати єдиного соціального внеску передані Міністерству доходів і зборів України. Відповідно довідка про відсутність заборгованості з оплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ) тепер видається податковою інспекцією за місцем обліку підприємця.

При цьому, процедура отримання довідки визначена Порядком обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженим Наказом № 458 від 09.09.2013 р. Міністерства доходів і зборів України.

У теж час передбачено, що ФОПи, які не звітували перед Пенсійним за періоди до 01.01.2011 р., проходять перевірку і подають звіти за періоди до 2011 р. в управлінні Пенсійного фонду України за місцем свого обліку. Перевірку по єдиному соціальному внеску за періоди після 01.01.2011 р. проходять в податковій.

За новим порядком не потрібно окремо подавати до податкової заяву про проведення перевірки. Окремо подавати заяву потрібно тільки до Пенсійного фонду, якщо звіти не подавались за періоди до 2011 р.

Після проведення перевірки, податкова, у разі відсутності у “СПД ” заборгованості, зобов’язана видати відповідну довідку про відсутність заборгованості з оплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ), яку необхідно буде надалі надати державному реєстратору.

При подачі звіту до Пенсійного фонду за період до 2011 р. вам також може знадобитися:

- Заява в пенсійний фонд про проведення перевірки;

- Звіт про нараховані суми єдиного внеску за період роботи у звітному році.


recite-1iaje4gНа заключному кроці, не раніше, ніж через два місяці, з моменту публікації оголошення про припинення діяльності “ФОПа” (Крок 1), у разі відсутності заборгованості перед кредиторами (бюджет, постачальники і т.п.), подаємо держреєстратору такі документи:

- Реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця (форма № 12);

- Довідку податкової інспекції про відсутність заборгованості з податків і зборів (форма № 22-ОПП);

- Довідку про відсутність заборгованості зі сплати єдиного соціального внеску (Форма № 3-ЄСВ).

Форму № 12 завжди можна знайти на сайті Державної реєстраційної служби України в розділі Державна реєстрація юридичних та фізичних осіб – підприємців > Форми реєстраційних карток.

Заповнити форму потрібно на українській мові, друкованими розбірливими літерами. Заповнена картка в одному примірнику підписується фізичною особою – підприємцем або його представником, якому необхідно попередньо видати нотаріально завірену довіреність з правом підпису подібних заяв, подачі їх державному реєстратору, а також на здійснення інших дій з припинення підприємницької діяльності (конкретний зміст можна обумовити з будь-яким нотаріусом). На всяк випадок радимо роздрукувати пару запасних чистих бланків заяви.

Не пізніше наступного дня, після прийняття документів, державний реєстратор зобов’язаний видати (надіслати рекомендованим листом) “ФОПу” повідомлення про проведення реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем.

З моменту отримання такого повідомлення можете вважати, що Ви “ліквідовані” як ФОП.


Головне сьогодні