Батьки дітей з особливими освітніми потребами заявили про масове звільнення асистентів вчителів у Кропивницькому. Один із аргументів, що озвучили керівники шкіл, – дистанційна форма навчання. Із вимогою забезпечити інклюзивність освітнього процесу, батьки та самі асистенти звернулися в управління освіти. Там зазначили, що навпаки, хочуть зробити процес навчання для дітей більш комфортним. У ситуації розбиралися журналісти Точки доступу.

Від ранку представники батьківських комітетів та освітяни зібралися біля міськради у Кропивницькому. Кажуть, асистентів вчителів інклюзивних класів у різних школах попередили про те, що контракти з ними не продовжуватимуть. Таке попередження, за словами кропивничан, отримали з пів сотні педагогів. Тож вирішили підписати колективну заяву-звернення, щоб у письмовій формі їм роз’яснили, чому в місті склалася така ситуація.

Син Ольги Топор чотири роки навчається у супроводі асистента вчителя. Цьогоріч їм у послузі відмовили. Рішення пояснили "дистанційкою", хоча під час карантину асистенти працювали.  

В цьому році нам сказали, що, враховуючи те, що батьки проголосували за дистанційне навчання для всього класу, послуги асистента вчителя не потрібні. На що було поставлено питання, що вже два з половиною навчальних роки було дистанційне навчання і дівчата працювали, – говорить вона.

Ольга додає, що серед аргументів про непродовження контракту з асистентом у класі її сина була і спеціалізація педагога – українська мова та література. Однак, зауважує вона, за законом достатньо, аби у асистента була вища педагогічна освіта.

Із сином Ольги Топор весь цей час працювала асистент вчителя Наталія Камшаленко. Її контракт у школі закінчується 31 серпня. Директор школи їй сказала, що контракт не продовжать. Чому – не пояснила, пославшись на зайнятість. З осені Наталія ризикує лишитися без роботи.

У нас директор ставив питання мамі, що буде робити Наталія Олександрівна під час дистанційного навчання? А що я роблю під час дистанційного навчання? – Вона сама бачила, вона сама чула, як ми з Тарасом розмовляємо і як урок іде на комп’ютері, а я включаю на телефоні відео і додатково йому пояснюю.

За роз’ясненнями в управління освіти прийшла й Анжеліка Тюріна. Її донька навчатиметься за змішаною формою, але і в їхньому класі асистента вчителя не буде.

Ми обрали змішану форму навчання, але нам відмовили цього року в асистенті. Це буде чотири уроки в школі проводитися і один урок, п’ятий, після обіду, як діти прийдуть додому. Дистанційно через Zoom.

Асистент вчителя контролює виконання завдань та допомагає дитині, – говорять батьки. І, поки вони працюють, щоб забезпечити сім’ю, контроль таким учням просто необхідний. Тим більше, деякі мами виховують дітей самі. 

Дитина з особливими потребами має складнощі із соціалізацією. Асистент вчителя допомагає їй висидіти урок, допомагає не заважати проведенню уроку, якось корегує поведінку і допомагає в навчанні. Чотири класи початкової школи показали дуже хороші результати і ми хочемо продовжувати в тому ж дусі, – каже мати дитини з особливими освітніми потребами Катерина Синиця.

Поспілкуватися із батьками і педагогами вийшла очільниця управління освіти міськради Лариса Костенко. За її словами, для роботи в інклюзивних класах підберуть фахівців, які адаптуватимуть матеріал для дітей в умовах "дистанційки". Про жодне звільнення поки не йдеться, оскільки відповідні управлінські рішення ще не прийняті. В кожному окремому випадку рішення прийматимуть індивідуально.

Ми будемо ще спілкуватися з претендентами на асистентів вчителів, тому що, як раніше організовувати цей освітній процес не буде можливості. Асистент вчителя повинен бути в одних приміщеннях, дитина – в інших, вчитель – ще в іншому. Асистент вчителя не лише допомагає дітям фізично. Це та людина, яка повинна допомагати вчителю, щоб дитина з особливими потребами змогла освоїти навчальний матеріал.

Нові педагоги – додатковий стрес для школярів, – стверджують батьки. Вони закликали залишити фахівців, які працювали з дітьми їхніми роками. 

Додамо, що у Кропивницькому навчаються близько дев'яти десятків учнів з особливими освітніми потребами.


Головне сьогодні