Єдиний у Кропивницькому підземний перехід на перехресті вулиць Соборна та Героїв України не можуть внести до переліку укриттів і сховищ, де можна перечекати повітряну тривогу. Таку відповідь Точці доступу надали у Кропивницькій міськраді на інформаційний запит. Хто будував підземний перехід, коли і чому там сталась пожежа, і в якому стані "підземка" нині, читайте у матеріалі Точки доступу.
Історія створення "підземки"
Будівництво переходу розпочали у 1990 році на замовлення комунального підприємства "Добробут". Відповідно до проєкту, загальна площа "підземки" понад 1300 квадратних метрів. Через 5 років незавершений об'єкт передали на баланс міської ради.
Рішенням арбітражного суду від 22.12.1995 року № 779/3 об’єкт незавершеного будівництва передали на баланс управління капітального будівництва (далі УКБ – ред.) Кіровоградської міської ради, – йдеться у відповіді на запит.
Її підписав начальник управління капітального будівництва Сергій Білокінь.
У 2006 році управління уклало договір про інвестування проєкту завершення будівництва підземного переходу на перехресті вулиць 50-років Жовтня та Героїв Сталінграду (нинішніх вулиць Соборна та Героїв України відповідно – ред.). Інвестор – товариство з обмеженою відповідальністю "Алкотранс".
Пункт 1.2. даного договору говорить, що ТОВ "Алкотранс" зобов’язується за власний рахунок провести коригування проєктно-кошторисної документації та виконати будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи по об’єкту.
Також у договорі йдеться про те, що після завершення будівництва перехід стане спільною власністю інвестора та територіальної громади міста, пропорційно до вкладених грошей.
Після підписання договору з інвестором цей перехід не вносили до галузевих програм УКБ, і грошей із міського бюджету на нього не виділяли.
Окремих договорів на виконання ремонту/реконструкції/відновлення переходу управління капітального будівництва Кропивницької міськради не укладало.
Терміни виконання робіт неодноразово продовжувались у зв’язку з виникненням тих чи інших об’єктивних підстав.
В управлінні мають на увазі аварії водопровідних мереж, усунення недоліків за результатами експертизи проєктно-кошторисної документації, зміну проєктної групи (не пояснюючи, що це – ред.), а також збройну агресію проти України.
Завершити всі роботи має інвестор відповідно до Договору. Актуальну вартість робіт зможуть назвати після того, як завершать коригування проєктно-кошторисної документації.
Нині коригують другу чергу об’єкта будівництва.
12 років не добудовують перехід. Що говорить інвестор?
Керівник товариства з обмеженою відповідальністю "Алкотранс" Ян Пашковський у коментарі Точці доступу розповів, що це означає.
Друга черга – це облаштування тунелю, який з’єднує діючий підземний перехід з вулицями Андріївська і Соборна, але з іншої сторони Колгоспного ринку. Там, де нині стоять намети, є вхід у підземний перехід.
Тобто, це ще два тунелі, де треба зробити гідроізоляцію і виконати ремонт.
Пояснив, що коли будували першу чергу тунелю, усі комунікації, зокрема, водопровідні мережі, відводили, щоб не виникало надзвичайних ситуацій, які нині, наприклад, мають місце у Києві (підтоплення метро – ред.).
Однак комунікації застарілі, і востаннє, здається, у 2019 чи 2020 році прорвало труби з гарячою водою. Води було по кісточку.
Це стало однією з причин, чому до цього часу перехід недобудували. Другою називає проблеми з технічною документацією, бо проєкт перероблювався не один раз.
Була зроблена технічна документація і сплачена її вартість, в документацію вносили зміни, проводились будівельні експертизи щодо можливості будівництва.
Згодом почалось повномасштабне вторгнення росіян в Україну. Це стало третьою причиною, чому перехід недобудували.
З першого дня я поїхав на війну, торік звільнився зі служби. Ну і під час війни не дуже хочеться вкладатись у такий великий проєкт.
Додав, що в переході облаштували умови для людей, щоб там можна було перечекати повітряну тривогу.
Вандали розмалювали і стіни, і двері. Ці встановили на сходах зі сторони скверу Слави. Такі самі мали встановити зі сторони вулиці Соборна.
Офіційно перехід відкрили у 2008 році, на його будівництво витратили орієнтовно три мільйони гривень. Тут стояли торгівельні павільйони, люди активно користувались "підземкою", розповів Ян Пашковський. Однак у 2011 році у переході сталась пожежа. Причина невідома до цього часу.
Після пожежі роботу підземного переходу відновили.
Ми купували спеціальні мийки, ставили людей, які відмивали стіни від угару. Завдяки цьому нам вдалось зберегти одну стіну у такому вигляді, якою вона була до пожежі. Однак згодом усі стіни розмалювали.
Додав, що тоді змінили і ліхтарі, а компанія до цього часу утримує підземний перехід. Витрачають на це орієнтовно 50 тисяч гривень в місяць.
У переході є світло, ми сплачуємо за електроенергію, а ще там прибирають і працюють охоронці.
Сказав, що на сьогоднішній день вимоги і норми будівельних норм змінились. А в скільки обійдеться ремонт і удосконалення підземного переходу, говорити зарано. Перш за все, треба завершити проєктування.
Одним із завдань, яке ми ставимо проєктантам – спроєктувати сучасні підйомники для людей з інвалідністю. Нині у переході на сходах кожного виходу є рейки для людей на кріслах колісних, але ми будували все це ще у 2006 році.
На яких умовах фінансуватимуться будівельні роботи, ще не знає.
Можливо, з допомогою міської ради – бюджетних грошей, або ми погодимось на співфінансування цього проєкту. Відмовитись від нього ми уже не можемо, бо вклали багато ресурсу і часу.
Чому у переході сталась пожежа
У відповіді на інформаційний запит Точки доступу йдеться про те, що управління капітального будівництва Кропивницької міської ради направило лист до Кропивницького районного управління ГУ ДСНС України в Кіровоградській області. У ньому запитували, якою була причина пожежі у переході у 2011 році. Відповіді не отримали.
Висновки аудиту
На 1 липня 2021-го року вартість підземного переходу складала 2 мільйони 351 тисячу гривень. Про це йдеться в обґрунтуванні неврахованих коментарів аудиту виконання бюджетних програм управлінням капітального будівництва.
В ході дослідження зроблено висновок, що припинення будівництва переходу призвело до неефективного використання коштів у сумі 2 мільйони 351 тисяча гривень, – йдеться в документі.
Нині підземний перехід не можуть внести до переліку укриттів і сховищ міста, бо він є об’єктом незавершеного будівництва.
Історична довідка
Кропивницький журналіст і краєзнавець Володимир Поліщук у своїй книзі "Планували одне, а збудували інше" пише про те, що підземних переходів у місті мало бути декілька, а пошукові роботи перед будівництвом виконувало підприємство "Укргіпрокомунбуд" з Дніпропетровська (нинішнього Дніпра – ред.).
У подальшому планували зробити такі ж підземні переходи по вулиці Карла Маркса (нинішня Велика Перспективна – ред.) на перехрестях з вулицями Шевченка, Карла Лібкнехта, Яна Томпа та Ушакова (вулиці Преображенська, Велика Пермська і Святослава Хороброго відповідно – ред.), а також на вулиці Героїв України біля радіозаводу.
У книзі йдеться про те, що 18 вересня 2008 року міський голова Володимир Пузаков перерізав червону стрічку біля одного із входiв до підземного переходу – з боку скверу Слави.
Кіровоградці отримали можливість долати перевантажене автомобілями перехрестя вулиць Героїв Сталінграда, 50 років Жовтня та проспекту Правди без остраху потрапити у дорожньо-транспортну пригоду, – повідомляла "Вечірня газета".
Тоді Володимир Пузаков сказав, що перехід був законсервований протягом 25 років.
Мало хто вірив в успіх цього починання. Але знайшли інвестора, який погодився вкласти власні кошти у добудову об'єкта. Хочу наголосити, що жодної копійки з міського бюджету витрачено не було. На – черзі другий етап будівельних робіт: інвестор зобов'язався через рік здати в експлуатацію перехід з вулиці 50-річчя Жовтня на Андрiївську.
Читайте також: На Кіровоградщині попри війну розвивається місцевий бізнес: два успішних кейси