Єдиний у Кропивницькому підземний перехід на перехресті вулиць Соборна та Героїв України не можуть внести до переліку укриттів і сховищ, де можна перечекати повітряну тривогу. Таку відповідь Точці доступу надали у Кропивницькій міськраді на інформаційний запит. Хто будував підземний перехід, коли і чому там сталась пожежа, і в якому стані "підземка" нині, читайте у матеріалі Точки доступу.
Історія створення "підземки"
Будівництво переходу розпочали у 1990 році на замовлення комунального підприємства "Добробут". Відповідно до проєкту, загальна площа "підземки" понад 1300 квадратних метрів. Через 5 років незавершений об'єкт передали на баланс міської ради.
Рішенням арбітражного суду від 22.12.1995 року № 779/3 об’єкт незавершеного будівництва передали на баланс управління капітального будівництва (далі УКБ – ред.) Кіровоградської міської ради, – йдеться у відповіді на запит.
Її підписав начальник управління капітального будівництва Сергій Білокінь.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_17_2023-12-28_23-10-07.jpg)
У 2006 році управління уклало договір про інвестування проєкту завершення будівництва підземного переходу на перехресті вулиць 50-років Жовтня та Героїв Сталінграду (нинішніх вулиць Соборна та Героїв України відповідно – ред.). Інвестор – товариство з обмеженою відповідальністю "Алкотранс".
Пункт 1.2. даного договору говорить, що ТОВ "Алкотранс" зобов’язується за власний рахунок провести коригування проєктно-кошторисної документації та виконати будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи по об’єкту.
Також у договорі йдеться про те, що після завершення будівництва перехід стане спільною власністю інвестора та територіальної громади міста, пропорційно до вкладених грошей.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_10_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Після підписання договору з інвестором цей перехід не вносили до галузевих програм УКБ, і грошей із міського бюджету на нього не виділяли.
Окремих договорів на виконання ремонту/реконструкції/відновлення переходу управління капітального будівництва Кропивницької міськради не укладало.
Терміни виконання робіт неодноразово продовжувались у зв’язку з виникненням тих чи інших об’єктивних підстав.
В управлінні мають на увазі аварії водопровідних мереж, усунення недоліків за результатами експертизи проєктно-кошторисної документації, зміну проєктної групи (не пояснюючи, що це – ред.), а також збройну агресію проти України.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_6_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Завершити всі роботи має інвестор відповідно до Договору. Актуальну вартість робіт зможуть назвати після того, як завершать коригування проєктно-кошторисної документації.
Нині коригують другу чергу об’єкта будівництва.
12 років не добудовують перехід. Що говорить інвестор?
Керівник товариства з обмеженою відповідальністю "Алкотранс" Ян Пашковський у коментарі Точці доступу розповів, що це означає.
Друга черга – це облаштування тунелю, який з’єднує діючий підземний перехід з вулицями Андріївська і Соборна, але з іншої сторони Колгоспного ринку. Там, де нині стоять намети, є вхід у підземний перехід.
Тобто, це ще два тунелі, де треба зробити гідроізоляцію і виконати ремонт.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_9_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Пояснив, що коли будували першу чергу тунелю, усі комунікації, зокрема, водопровідні мережі, відводили, щоб не виникало надзвичайних ситуацій, які нині, наприклад, мають місце у Києві (підтоплення метро – ред.).
Однак комунікації застарілі, і востаннє, здається, у 2019 чи 2020 році прорвало труби з гарячою водою. Води було по кісточку.
Це стало однією з причин, чому до цього часу перехід недобудували. Другою називає проблеми з технічною документацією, бо проєкт перероблювався не один раз.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_16_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Була зроблена технічна документація і сплачена її вартість, в документацію вносили зміни, проводились будівельні експертизи щодо можливості будівництва.
Згодом почалось повномасштабне вторгнення росіян в Україну. Це стало третьою причиною, чому перехід недобудували.
З першого дня я поїхав на війну, торік звільнився зі служби. Ну і під час війни не дуже хочеться вкладатись у такий великий проєкт.
Додав, що в переході облаштували умови для людей, щоб там можна було перечекати повітряну тривогу.
Вандали розмалювали і стіни, і двері. Ці встановили на сходах зі сторони скверу Слави. Такі самі мали встановити зі сторони вулиці Соборна.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_13_2023-12-28_23-10-07.jpg)
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_12_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Офіційно перехід відкрили у 2008 році, на його будівництво витратили орієнтовно три мільйони гривень. Тут стояли торгівельні павільйони, люди активно користувались "підземкою", розповів Ян Пашковський. Однак у 2011 році у переході сталась пожежа. Причина невідома до цього часу.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_3_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Після пожежі роботу підземного переходу відновили.
Ми купували спеціальні мийки, ставили людей, які відмивали стіни від угару. Завдяки цьому нам вдалось зберегти одну стіну у такому вигляді, якою вона була до пожежі. Однак згодом усі стіни розмалювали.
Додав, що тоді змінили і ліхтарі, а компанія до цього часу утримує підземний перехід. Витрачають на це орієнтовно 50 тисяч гривень в місяць.
У переході є світло, ми сплачуємо за електроенергію, а ще там прибирають і працюють охоронці.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_18_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Сказав, що на сьогоднішній день вимоги і норми будівельних норм змінились. А в скільки обійдеться ремонт і удосконалення підземного переходу, говорити зарано. Перш за все, треба завершити проєктування.
Одним із завдань, яке ми ставимо проєктантам – спроєктувати сучасні підйомники для людей з інвалідністю. Нині у переході на сходах кожного виходу є рейки для людей на кріслах колісних, але ми будували все це ще у 2006 році.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_4_2023-12-28_23-10-07.jpg)
На яких умовах фінансуватимуться будівельні роботи, ще не знає.
Можливо, з допомогою міської ради – бюджетних грошей, або ми погодимось на співфінансування цього проєкту. Відмовитись від нього ми уже не можемо, бо вклали багато ресурсу і часу.
Чому у переході сталась пожежа
У відповіді на інформаційний запит Точки доступу йдеться про те, що управління капітального будівництва Кропивницької міської ради направило лист до Кропивницького районного управління ГУ ДСНС України в Кіровоградській області. У ньому запитували, якою була причина пожежі у переході у 2011 році. Відповіді не отримали.
Висновки аудиту
На 1 липня 2021-го року вартість підземного переходу складала 2 мільйони 351 тисячу гривень. Про це йдеться в обґрунтуванні неврахованих коментарів аудиту виконання бюджетних програм управлінням капітального будівництва.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_29_2023-12-28_23-10-07.jpg)
В ході дослідження зроблено висновок, що припинення будівництва переходу призвело до неефективного використання коштів у сумі 2 мільйони 351 тисяча гривень, – йдеться в документі.
Нині підземний перехід не можуть внести до переліку укриттів і сховищ міста, бо він є об’єктом незавершеного будівництва.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_28_2023-12-28_23-10-07.jpg)
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/28/photo_15_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Історична довідка
Кропивницький журналіст і краєзнавець Володимир Поліщук у своїй книзі "Планували одне, а збудували інше" пише про те, що підземних переходів у місті мало бути декілька, а пошукові роботи перед будівництвом виконувало підприємство "Укргіпрокомунбуд" з Дніпропетровська (нинішнього Дніпра – ред.).
У подальшому планували зробити такі ж підземні переходи по вулиці Карла Маркса (нинішня Велика Перспективна – ред.) на перехрестях з вулицями Шевченка, Карла Лібкнехта, Яна Томпа та Ушакова (вулиці Преображенська, Велика Пермська і Святослава Хороброго відповідно – ред.), а також на вулиці Героїв України біля радіозаводу.
У книзі йдеться про те, що 18 вересня 2008 року міський голова Володимир Пузаков перерізав червону стрічку біля одного із входiв до підземного переходу – з боку скверу Слави.
Кіровоградці отримали можливість долати перевантажене автомобілями перехрестя вулиць Героїв Сталінграда, 50 років Жовтня та проспекту Правди без остраху потрапити у дорожньо-транспортну пригоду, – повідомляла "Вечірня газета".
Тоді Володимир Пузаков сказав, що перехід був законсервований протягом 25 років.
Мало хто вірив в успіх цього починання. Але знайшли інвестора, який погодився вкласти власні кошти у добудову об'єкта. Хочу наголосити, що жодної копійки з міського бюджету витрачено не було. На – черзі другий етап будівельних робіт: інвестор зобов'язався через рік здати в експлуатацію перехід з вулиці 50-річчя Жовтня на Андрiївську.
![підземний перехід у Кропивницькому](/media/uploads/2023/12/29/photo_8_2023-12-28_23-10-07.jpg)
Читайте також: На Кіровоградщині попри війну розвивається місцевий бізнес: два успішних кейси