Закордонні подорожі, велопокатеньки чи не всією Україною та реалізація низки проєктів – все це за три роки офіційної діяльності встигли учасники велосипедного клубу "Велокроп". Журналістка Точки доступу розпитала керівника організації Андрія Паливоду, з якими результатами завершують цей сезон та чим планують дивувати і дивуватися надалі.
Єдиний офіційний
Приблизно вісім-девять років тому в місті створили перший любительський велоклуб. Через кілька років його діяльність дещо переплелася із політикою, не всі вважали це правильним. Тож через деякий час в мене та інших велолюбителів виникла ідея створити такий велоклуб, який би не лише об’єднував людей, а й діяв як асоціація та був поза політикою. Бо "Велокроп" – це громадська організація, асоціація велолюбителів міста та області, яка передбачає колективне членство, – розповідає Андрій Паливода.
На сьогодні в обласному центрі діють шість велоклубів. Кожен має свої традиції і родзинки."Велокроп" підтримує всі місцеві велорухи і має власне обличчя.
"Велокроп" – єдиний велоклуб у Кропивницькому, який офіційно зареєстрований. Сталося це три роки тому. Наразі із чотирма із велоклубів ми домовилися допомагати одне одному в організації різних заходів. Це вплинуло на помітне пожвавлення веложиття. Це і є наша філософія – розвиток велокультури, – говорить очільник клубу.
На його переконання, велокультура починається із безпеки:
Найперше, на що звертаємо увагу – це безпека на дорозі, наявність шолому, рукавичок. Хтось думає, що рукавички для краси, а вони для кращого зчеплення із кермом. Тож пропагуємо їзду безпечну, культурну, пропагуємо здоровий спосіб життя і велику увагу приділяємо велотуризму.
Нікого не змушуємо, але раді усім
Активних учасників "Велокропу" – близько 30-ти. Вік – 30 плюс. Здебільшого це чоловіки.
Ми нікого не змушуємо з тих, хто з нами катається, вступати в організацію, писати заяву... Ми це називаємо взагалі не "в організації", а "з організацією". З нами катаються і учасники інших клубів, усі, кому це цікаво, – пояснює Андрій Паливода.
Для "лосів" і новачків
Катаються велосипедисти тричі на тиждень: ввечері по вівторках та четвергах, а також у неділю зранку. У вівторок, зазвичай, – заїзди-тренування для досвідчених – "лосів". У четвер – так звані лайти для новачків. Неділю присвячують велотуризму.
Мені дуже подобається спостерігати, як люди розвиваються. Приходять новачками, які не знають, як правильно виставити сідло, а за пів року-рік мають певні досягнення. Ми не спортивна організація, підкреслюю, елементи спорту є, але змагання, в яких ми беремо участь, скоріше, направлені на фіксацію власного результату, власного розвитку, – говорить велолюбитель.
Проєкти
Велопоїздки для "велокропівців" – це ще й реалізація низки проєктів. Як просвітницьких, так і для душі.
Велоподорожі
Є в нас така фішка – велоподорожі за кордон. Перевозимо велосипеди на спеціалізованому причепі. В мікроавтобус сідають дев’ятеро людей разом із водієм. Так ми двічі подорожували Європою та безліч разів Україною. В позаминулому році це були Греція та Албанія, цьогоріч – буквально місяць тому повернулися з Туреччини. Подібна подорож за кордон займає приблизно два тижні часу. Приїжджаємо зі своїм велотранспортом в іншу країну і катаємося там по дивовижних місцях. Живемо переважно в кемпінгах на березі моря, – показує світлини Андрій Паливода.
На кожному велосипеді – прапор України.
Ми пропагуємо нашу велокультуру, показуємо, що українці – це виховані, активні туристи, – додає він.
У серпні 2022-го року кропивницькі велосипедисти планують поїхати в Румунію на трасу Трансфагараш. Її вважають однією з найкрасивіших високогірних доріг у світі.
Висота цієї траси, це, фактично, висота Говерли. Тобто ви їдете велосипедом на рівні дві тисячі метрів над морем, там ведмеді, кабани бігають. Цю трасу відкривають всього на два місяці на рік, бо там в червні сніг ще лежить, – каже головний "велокропівець".
Також у планах велолюбителів на 2022-й – Албанія і Доломітові Альпи.
Патріотичні заходи
"Велокроп" проводить і патріотичні заходи, як то покатенька під назвою "Веловишиванка".
Це такий конкурс-покатенька, ми збираємося напередодні Дня вишиванки. Проводимо конкурс на кращу вишиванку. А потім у цих же вишиванках їдемо вулицями міста, – говорить Паливода.
Ровер-ніч
Це безпековий захід, який організовує "Велокроп". Він покликаний покращити ситуацію із безпекою на дорогах.
Знову ж таки, проводимо конкурс на кращу ілюмінацію. Переможці отримують призи. Хочу подякувати, до речі, людям, які нас у цьому підтримують. І ми їдемо містом і демонструємо містянам світловідбивні елементи на одязі, ліхтарі, блималки, показуємо, що нас помітно на дорозі. Мене дивують заходи, що влаштовують за участю велосипедистів, які їдуть дорогою без шоломів тощо, – зазначає Паливода.
Також "велокропівці" проводили безпековий захід спільно із водіями – розміщували наклейки на автомобілях щодо рекомендованої дистанції від велосипедиста у півтора метри.
Фотоконкурс "Веломандрівки Кіровоградщиною"
Наприкінці листопада "Велокроп" збирає світлини в електронному вигляді, пов’язані із веломандрівками нашою областю.
З усіх робіт професійні фотографи відберуть п'ятдесят, ми їх роздрукуємо, оформимо та створимо у березні 2022-го року фотовиставку. Під час заходу відзначимо усіх номінантів та привітаємо призами від спонсорів. Фотоконкурс вже стає традицією. Минулого року ми отримали триста робіт, – розповідає Паливода.
Мистецькі велодні
У минулому році учасники "Велокропу" спільно відвідували цікаві об’єкти в області. Цього року запросили до гурту учасників інших велоклубів.
Вперше був такий масовий захід – п’ять велоклубів долучилися. Відвідали "Хутір Надія", завдяки комунікації з обласною державною адміністрацією, нам безкоштовно провели чудову екскурсію. А потім влаштували пікнік, на якому обговорили плани щодо розвитку велокультури в місті на наступний рік, – каже кропивничанин.
Часто на заходи "Велокропу" люди приїжджають цілими сім’ями. У велосипедистів є ідея влаштувати дитячі покатеньки, але поки на заваді – коронавірус.
Інфраструктура, якої немає
У конкурсі "Громадський бюджет" 2020-го року переміг проєкт "Велокроп". Він передбачав створення у Кропивницькому інфраструктури, яка б з’єднувала центр міста і мікрорайони Попова, Пацаєва, Волкова, 101-й. Це 12 кілометрів велодоріжки. Сума проєкту – півтора мільйона гривень. За нього проголосували більше двох тисяч містян. Але на сьогодні немає навіть проєктно-кошторисної документації.
Ми розробляли цей проєкт спільно з професійним проєктантом. Тобто він максимально наближений до реальних цифр і заходів, які треба зробити. Але проєкт і досі не реалізований. Тож будемо спільно з іншими клубами вживати певні дії, проводити акції в тому числі, аби за це питання врешті взялися, адже поки на наші звернення не реагують, – додав Андрій Паливода.
Велодоріжку на Полтавській у Кропивницькому він називає непрофесійною.
500 метрів на Полтавській – це просто смішно. Починається нізвідки, йде в нікуди і закінчується десь на бордюрі. Це були дурно витрачені гроші, яких би вистачило на дві третини професійної доріжки. Тим людям, які катаються регулярно, підкреслю, доріжка не потрібна, вона потрібна початківцям, людям із інвалідністю, батькам із дітками. Адже це безбар’єрна ділянка, інфраструктурна частина міста, по якій безпечно можна дістатися тої чи іншої точки, – підкреслює керівник "Велокропу".
За його словами, в Україні низка міст, на які варто рівнятися в плані облаштування інфраструктури для велосипедистів: Южне, Вінниця, Миргород, Чернігів, Кременчук та інші.
Навіть в Очакові я бачив велодоріжку, практично в будь-якому місті є велодоріжка. Всі міста, навіть, не обласні центри мають інфраструктуру, певну мережу, вірніше сказати, а не просто велодоріжку, – говорить Паливода.
Як повідомили в міськраді, в рамках програми “Громадський бюджет" у Кропивницькому реалізували 83 проєкти на суму 15,2 мільйона гривень.
У той же час, у зв’язку з пріоритетністю виконання заходів, пов’язаних із карантинними обмеженнями, частину проєктів 2020-го року не реалізували. Актуальним в тому числі залишається питання щодо виконання проєкту "Велокроп" – облаштування першої у місті сучасної велосипедної доріжки" (бюджет – 1, 5 млн грн). У 2021-му році ГУ ЖКГ виділило 20 тис. грн для погодження схеми велосипедної доріжки з органами Національної поліції та її опрацювання з проєктною організацією.
Виконавчі органи отримали завдання врахувати невиконані проєкти громадського бюджету у наступному році у цільових програмах та у бюджетних запитах на 2022-й рік.
Правила і сезон
Велолюбитель вважає, що велосипедисти як і водії автомобілів повинні добре знати правила дорожнього руху та мати документ, що це засвідчує. Щодо сезону велопокатеньок, то для багатьох він наразі завершився, але є фанати, які катаються весь рік.
Наразі 90 відсотків людей, які катаються влітку, вже не виїжджають. Для того, щоб їздити зараз, треба більше підготовки, більше сміливості. Це більше вже як фізкультура. Зараз виїжджають п'ять-вісім людей на покатеньки. Але нині є свої принади. В минулому році, приміром, я їздив при мінус 14-ти на Новопавлівський водоспад. Це, скажу вам, одне з найяскравіших за минулий рік вражень про велоподорожі. Це взагалі космос – їдеш, рипить сніг, зупиняєшся в полі – навкруги все біле, ніби в Антарктиці. Водоспад весь у льодяних брилах, це дивовижні речі, – розповідає Андрій Паливода.
Новачкам допоможуть
Керівник "Велокропу" переконує, що новачкам не варто боятися долучитися до вже згуртованої велоспільноти. Професійніші учасники гурту обов’язково допоможуть і підтримають.
Під час будь-якої поїздки ми виділяємо замикаючого, того, хто професійно їздить, тримаємо з ним зв’язок. Якщо десь люди відстали, є проблема – прокол шини тощо, нам замикаючий телефонує, ми зупиняємося або повертаємося і допомагаємо вирішити питання. Ніхто нікого не кине і ніхто не загубиться. Ніколи такого не було і бути не може, – зазначає він.
Якісний велосипед для покатеньок можна придбати в середньому за десять тисяч гривень. Із вибором транспорту, у разі потреби, у "Велокропі" також допоможуть. Позитивні емоції, адреналін і відчуття повноти життя від спільних покатеньок гарантують.
Фейсбук-сторінка "Велокропу" за посиланням.
Читайте також: Нежива вода: що п'ють жителі Кіровоградщини (ФОТО)
Фото з архіву Андрія Паливоди