Україна завмерла в очікуванні безвізового режиму з Європою. Проте, чи стане ця подія справжнім падінням «залізної завіси», як про це мріють наші співвітчизники?
Дорожнеча перельотів сьогодні є для українців залізобетонної перепоною на шляху до Європи. Скасування віз у країні, де квиток на літак коштує більше, ніж середня зарплатня, для більшості українців може стати лише приємним бонусом, який світить, але не гріє.
Коли в Україні авіаквитки стануть доступнішими?
Немає середнього класу – немає лоукостів
Лоукости – бюджетні авіакомпанії, які пропонують знижені ціни на квиток в обмін на відмову від звичного пасажирського сервісу. Такі авіалінії давно користуються популярністю в США і Європі. Для українців же дешеві перельоти – лише блакитна мрія.
Одна з обов'язкових умов роботи лоукостів – це наявність в країні середнього класу – прошарку людей, чий дохід дозволяє часто подорожувати заради задоволення, а не через службові потреби. Вони забезпечують таким авіалініям високий пасажиропотік, що дає можливість знижувати ціни на квитки.
Ще один важливий фактор – стабільна національна валюта. Як ми всі добре знаємо, з початком подій 2014 року в Україні не стало ні того, ні іншого.
Втрата двох аеропортів в Сімферополі і Донецьку, стрімка девальвація гривні, знизили пасажиропотік майже на третину. Тоді найбільший лоукост «WizzAir», який тільки увійшов на український ринок, «евакуював» свої активи і звернув цілий ряд популярних маршрутів.
Витрати авіакомпанії зафіксовані в твердій валюті – євро. Євро на українському ринку дорожчав утричі. Настільки ж знизилася купівельна спроможність українців. Тобто, частина людей, які можуть дозволити собі літати, істотно скоротилася, – розповів в інтерв'ю «Точці доступу» Олександр Кава, заступник міністра інфраструктури України в 2014-1015 рр.
В Україні і сьогодні літають бюджетні авіакомпанії, але назвати їх лоукостами в чистому вигляді не можна. Найчастіше їх ціни ближчі до класичних авіаліній.
Зараз в Україні зі справжніх бюджетних компаній працює «Wizzair Hungary» – літає в Угорщину, Польщу, Німеччину, Великобританію, на Кіпр. Також до нас проклав повітряну дорогу іспанський гібридний лоукост «Vueling», але ця авіакомпанія скоріше знімає вершки з маршрутів, виконуючи нечисленні польоти з Іспанії та Італії тільки в літній сезон, пропонуючи квитки за високими цінами. Разом із тим, в Україну літають гібридні авіаперевізники, які поєднують в собі якості як бюджетних, так і класичних авіакомпаній, при цьому їх сервіс ближчий до лоукостів, а ціна – до тарифів «класичних» авіакомпаній. Це «Flydubai» з Дубая, «Air Arabia» з Шарджі та «Pegasus airlines» зі Стамбула, – стверджує Олександр Мироненко, експерт авіаринку, головний редактор порталу Аvianews.com.
Мінінфраструктури займається розробкою програми, яка б допомогла залучити на український ринок бюджетних авіаперевізників. Заманювати будуть всілякими преференціями: доплатами, зниженням аеропортових зборів, створенням сприятливих умов на законодавчому рівні. Але експерти вважають, що поки не виросте добробут українців, ніякі програми не допоможуть заманити лоукости в нашу країну.
Український ринок непривабливий для лоукостерів з кількох причин. Перш за все – це низька платоспроможність населення. Лоукостери працюють на «багатих» ринках, їм важливий великий пасажиропотік і висока мобільність громадян. Тобто, їм для роботи потрібен безвізовий режим, розвинений туризм, економічні зв'язки. Всього цього в Україні зараз немає, – зазначає Сергій Хижняк, експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO.
Коли ЄС скаже «відкритому небу» з Україною «yes»?
Ще одна важлива умова для лоукостерів – це «відкрите небо», міжнародна угода про єдиний авіаційний простір з ЄС, яка знімає обмеження на польоти. Україна вже три роки б'ється за підписання цього договору.
Українські авіакомпанії зможуть літати в ЄС без обмежень, а це 450 млн. потенційних пасажирів. Також значно полегшиться вихід європейських авіакомпаній на український ринок. Це буде суттєвий плюсом і для лоукостерів, яких зараз відлякує надмірна зарегульованість ринку, – говорить Сергій Хижняк.
«Відкрите небо» надасть нові перспективи для розвитку міжнародного співробітництва України в авіації. За словами міністра, цей документ усуває будь-які бар'єри як в пасажирських, так і в вантажних авіаперевезеннях. «Відкрите небо» встановлює правові відносини, систему взаємодії. Далі вже справа за авіаперевізниками. Підписання Угоди відкриває ринок і дає можливість будь-якій авіакомпанії на рівних засадах брати участь у здійсненні авіаперевезень і пропонувати пасажирам вигідні тарифи, – повідомили «Точці доступу» в прес-службі Міністерства інфраструктури.
Угоду про єдиний авіаційний простір було парафовано ще в 2013 році, але далі попереднього підписання справа не пішла. І все через далекий Гібралтар. Нагадаємо, заморська територія відноситься до Великобританії, але цей факт намагається оскаржити Іспанія. Поки питання не врегульоване, в аеропорту Гібралтара можуть сідати тільки англійські літаки – так само, як в окупований Крим можуть літати виключно російські авіалінії.
Здавалося б, що для України Гібралтар або той же Лабрадор – навряд чи найближчим часом наша держава налагодить туди повітряне сполучення. Але об «гібралтарське питання» зламав списа вже не один профільний міністр. Європейському союзу пропонувалися різні варіанти відходу від спірної території, аж до винесення Гібралтару в окрему угоду, проте єврочиновники поки що непохитні.
У Міністерстві інфраструктури з року в рік називають нову дату підписання угоди про «відкрите небо». За останніми даними – це липень 2016-го. Всі важелі впливу використані, залишається сподіватися виключно на політичну волю з боку ЄС, вважають експерти, але не радять чекати миттєвих позитивних зрушень, навіть якщо угода буде підписана.
Підписання угоди в короткостроковій перспективі вже нічого не дасть, тому що європейські авіакомпанії не зацікавлені в «бідному» ринку України. Коли ця угода готувалася, дійсно був шанс на те, що європейські авіакомпанії активніше будуть літати, і не лише з Києва, а й з «провінційних» регіонів. Але зараз ми констатуємо невтішну тенденцію на ринку, бачимо, як збідніло населення країни, тому будь-яких змін від цієї угоди в короткостроковому періоді, звичайно, очікувати не варто, – коментує ситуацію Олександр Кава.
В авіації «шари» не буває
Не принесе підписання угоди і «сміттєвих» цін на авіаквитки, які і в Європі швидше є винятком, ніж правилом, говорять експерти.
Квиток за 10 євро – це ще один міф, глибоко вкорінений у головах наших співвітчизників. Як правило, такі низькі тарифи – це промо-акція, спрямована на привернення уваги. За такою ціною продається кілька квитків, решта – значно дорожче. Середній тариф у лоукостерів знаходиться на рівні 60-100 євро, – говорить Сергій Хижняк.
Як працює європейський лоукост? Якщо у них собівартість одного крісла на рейсі – 150 євро, але вони продають 10 квитків по десять, то це означає, що вони мають реалізувати ще 10 квитків по 290. Всі білети по 10 євро вони не продають. І за середньою ціною вони все одно виходять на досить високий показник. А у нас, на жаль, люди хочуть «шари». Але «шари» в авіації не буває. Для того, щоб хтось купив дуже дешевий квиток, повинна бути не менша кількість людей, які оплатять дуже дорогі, – резюмує Олександр Кава.
Отже, що залишається у «сухому» підсумку? Підписання угоди про «відкрите небо» і прихід лоукостів пожвавить авіаринок, створить здорову конкуренцію, що все ж призведе до впорядкування ціноутворення.
Але розраховувати на те, що це станеться дуже швидко, не варто. Для цього Україні необхідно стабілізувати економіку, зміцнити національну валюту, простимулювати появу середнього класу, а також дочекатися «відкритого неба» і відкритих кордонів з ЄС.