"Господарники" і "професіонали”заполонили медіаполе Кіровоградщини, фігурант кримінального провадження зманіпулював журналістами, продовження "пригоди" квартири Валіхновських – огляд маніпуляцій у медіаполі Кіровоградщини протягом 21-27 вересня.

Саме за цей період команда проєкту "InfoCrime" провела моніторинг 6 Facebook-сторінок кандидатів на посаду міського голови, 3 телеканалів, 14 популярних інтернет-видань міста й області. Переглянувши 1049 повідомлень, виявили 22 маніпулятивні матеріали, з яких один - фейк. 64% маніпулятивних матеріалів містять ознаки джинси, що вдвічі більше попереднього тижня (34%). Окрім збільшення кількості немаркованої політичної реклами помітними є спроби маніпулювати даними рейтингів кандидатів на посаду міського голови.

Маніпуляція "Квартира Валіхновських"

Цього тижня побачила своє продовження й історія з квартирою для багатодітної родини Валіхновських. Як вказували у попередньому моніторингу, у День міста очільник Кропивницького передав батькам четвірні сертифікат на 500 тисяч гривень. Це кошти з міського бюджету, які спрямують на добудову відомчого будинку управління ДСНС. Квартиру у ньому Владиславу Валіхновському як працівнику Служби надало управління. Проте частина сайтів написала, що міський голова вручив ключі від помешкання, чи сертифікат на ремонт. І якщо одні ЗМІ виправили помилку, випустивши нову публікацію із коректною інформацією, то у сюжеті TTV знову приписали міській владі "сприяння у пошуку житла".

Маніпуляція "Помилкова підозра Каспрову"

25 вересня Ленінський райсуд Кропивницького обирав запобіжний захід депутату облради, кандидату на посаду міського голови Світловодська Костянтину Каспрову. Він підозрюється у спробі застосування технології "двійника" до опонента на виборах, підозра оголошена за ч.3 ст. 157 (перешкоджання виборчому праву). Висвітлення цієї події відбулося з маніпуляцією «подання лише частини інформації (напівправди), щоб вплинути на думку аудиторії».

Підозрюваний і його адвокат зманіпулювали, вказуючи, що затримання відбулося з процесуальними порушеннями, підозра оголошена не за тією статтею, і взагалі, провадження треба закрити, бо склад злочину можна пред’явити «тільки після виборів, якщо це вплинуло на результати виборів. А на сьогодні вибори ще не почались».

Ці тези потрапили у сюжет «UA:Кропивницький». Дещо формальний підхід до висвітлення позиції обвинувачення зробив сюжет незбалансованим. Адже захисту дали висловитися напряму й не по темі судового засідання, а по суті самого обвинувачення. Хоча у засіданні лише обирали запобіжний захід, а справу по суті не розглядали. Тому загалом у матеріалі висвітлення йде незбалансованим і явно на користь Каспрова. Прокуратура ж у сюжеті зачитує лише клопотання про обрання запобіжного заходу, а не коментує суть обвинувачення.

Пересічний глядач, котрий не надто розбирається у процесуальних моментах і особливостях кримінального права, може зробити висновок про незаконне затримання підозрюваного чи помилки слідства.

У подібних випадках варто більш детально обирати синхрони спікерів, аби позиція підозрюваного не перетворювалась у законодавче жонглювання, або ж подавати роз’яснення процесуальних моментів, певний фактчек.

Маніпуляція "Що відомо про кандидата"

Завершилась реєстрація охочих позмагатись у чергових місцевих виборах. ЗМІ почали публікувати інформацію про кандидатів.

Роблячи подібні огляди доречніше керуватись певною уніфікованою методологією чи вибіркою, аби відомості про кандидатів не перетворювались у кашу з фактів. До того ж поданих чи замовчаних у залежності від «прихильності» ЗМІ до того чи іншого політика.

Сайт «Прожектор» у подібній публікації вказує про пов’язаність політсили “За майбутнє” з олігархом Коломойським, водночас не згадує про олігархічні впливи на інші партії. Депутат Анатолій Ларін вказаний як член «земельної» комісії, а депутатка Катерина Шамардіна, лише як «дружина депутата Шамардіна». Про виконані передвиборчі обіцянки міського голови Андрія Райковича зазначено 62% виконання. Водночас нічого про виконання програм інших кандидатів, які нині депутати.

Маніпуляція «Застарілі рейтинги і немаркована джинса»

Матеріали з ознаками джинси були на користь кандидатів на посаду мера Кропивницького Андрія Райковича, Артема Стрижакова та Олександрії Сергія Кузьменка. Активно почали піаритись у медіа цього тижня кандидат на посаду міського голови Кропивницького Андрій Максюта й в цілому політсила «НАШ КРАЙ», представником якої він є. Були тексти з прихованою рекламою політсили Андрія Пальчевського та партійців ОПЗЖ, «Слуги народу».

Частина з цих текстів – компліментарні інтерв’ю, репортажі з партійних презентацій, цитування висловлювань політиків в ефірах телеканалів. Були приклади, коли інфоприводи про балотування того чи іншого політика чи представників політсили «прикрашали» їхніми передвиборчими обіцянками та агітацією. Такі тексти мають ознаки джинси.

Текст з ознаками джинси про ймовірну перемогу Андрія Райковича вже в першому турі виборів очільника міста «розігнали» у CBN, «Україні-Центр» та «Кіровоградській правді». У майже ідентичній публікації без відповідного маркування ретрансльовано дані соціологічного опитування групи «РЕЙТИНГ», проведеного ще місяць тому – 18-25 серпня. Відомості про замовника опитування відсутні.

Тож укотре доречно нагадати про вимоги до відокремлення реклами від інших видів інформації встановлені в Законі України "Про рекламу".

Зокрема частина перша статті 9 закону визначає, що рекламу має бути чітко відокремлено від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, так, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Водночас частина третя статті 9 закону визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено.

*До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 14 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 21 вересня - 27 вересня.



Головне сьогодні