У Кропивницькій міській раді вже майже 7 років існує сервіс електронних петицій. Про те, які питання можна вирішити за допомогою електронного звернення, хто може подати та підписати петицію, скільки часу триває розгляд петиції та скільки голосів необхідно для її розгляду, дізнавалася Точка доступу.
Що таке електронна петиція
Як зазначили у відділі по роботі зі зверненнями громадян, за час існування сервісу, станом на 20 березня 2023 року, до Кропивницької міської ради надійшло 440 електронних петицій. Із них 63 підтримали, 358 розглянули як звернення громадян, а 19 відхилили як такі, що не відповідають вимогам оприлюднення.
Протягом 2022 року до Кропивницької міської ради подали 23 електронні петиції, з яких лише одна набрала необхідну кількість голосів.
Електронна петиція – це звернення громадян до органів державної влади та місцевих рад із вимогою розглянути важливе питання чи вирішити проблему.
Петиції можна подати до органів місцевого самоврядування, Президента, Верховної Ради чи Кабміну. Проте, кількість необхідних голосів для їх розгляду буде відрізнятися.
Е-петиції дають громадянам можливість висловити власні ідеї, об’єднатись з однодумцями та забов’язати владу оперативно розглянути пропозиції населення. В той самий час електронні звернення дають владі можливість дізнатись в онлайн режимі про потреби громадян.
Як подати електронну петицію: порядок дій
Електронна петиція подається на платформі електронної демократії е-DEM.
Довідка. Веб-платформа “Єдина платформа місцевої електронної демократії” (скорочено – e-DEM) надає простий та зручний доступ до використання кількох інструментів електронної демократії. Вони допомагають налагодити кращий взаємозв’язок громадян та влади у вирішенні різноманітних соціально важливих проблем. Зокрема, на платформі поєднані сервіси: “Місцеві електронні петиції”, “Громадський бюджет”, “Електронні консультації з громадскістю”.
Отож, щоб подати електронну петицію, необхідно ввести в пошуковику e-DEM, перейти за посиланням та зареєструватися. Для цього потрібно мати власну електронну скриньку, а також заповнити спеціальну форму на офіційному сайті електронної демократії.
Також на сервіс можна перейти через офіційний сайт Кропивницької міської ради: розділ “Громадянам” – “Електронні сервіси” – “Місцеві петиції” – “Подання місцевих петицій”. Тут можна не лише подати петицію, а й проголосувати за вже опубліковану та переглянути відповіді на розглянуті електронні звернення.
Як зазначає начальниця відділу по роботі зі зверненнями громадян Кропивницької міської ради Оксана Пономарьова, в електронній петиції потрібно зазначити суть звернення, прізвище, ім’я, ім'я по батькові автора (ініціатора) електронної петиції та адресу електронної пошти.
Електронна петиція не може містити закликів до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.
У разі, якщо петиція порушує встановлені вимоги, її не оприлюднять.
Подальша доля петицій після закінчення збору підписів
Якщо електронне звернення набрало не менше як 450 підписів за 45 днів із дня оприлюднення, тоді воно розглядається на засіданні відповідної постійної комісії. На нього можуть запрошувати автора чи ініціатора е-звернення.
Далі постійна комісія надає секретарю міської ради пропозиції щодо підтримки або не підтримки петиції. Також обґрунтовує доцільність реалізації викладених у петиції пропозицій шляхом прийняття відповідних рішень міською радою або її виконавчим комітетом, – зазначає Оксана Пономарьова.
Петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів, розглядається як звернення громадян відповідно до Порядку розгляду електронних петицій та Закону України “Про звернення громадян”.
В будь-якому випадку, людина отримує відповідь на своє звернення, яке приходить на електронну адресу, а також публікується на електронному сервісі.
Щоб підтримати вже створену електронну петицію, необхідно спочатку увійти за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації id.gov.ua, а після перейти на сторінку цієї петиції, ознайомитися з текстом і натиснути кнопку “Підписатися”.
Питання, що входять до компетенції влади, можна вирішити за допомогою петицій
Досить часто люди подають петиції у яких просять вирішити проблему чи запровадити ті, чи інші зміни, які не відносяться до компетенції міської ради. Тому, перш ніж подавати електронне звернення, треба детально вивчити проблему та з’ясувати хто її може вирішити.
До прикладу, у лютому до Кропивницької міської ради надійшла петиція з проханням змінити тривалість комендантського часу. Проте, це питання не входить до компетенції місцевої влади. Комендантська година та встановлення спеціального режиму світломаскування запроваджується військовим командуванням або військовою адміністрацією.
Також показовими є петиції з проханнями звільнити керівництво водоканалу та обленерго. Ці звернення також не належать до сфери компетенції міської ради, адже водоканал – це обласне комунальне підприємство, і його керівника призначають депутати обласної, а не міської ради. Щодо обленерго – то це приватне акціонерне товаристово і, відповідно, міська влада також не може змінити його керівництво.
Мешканці територіальної громади мають право звернутися з питаннями, які належать до повноважень органів місцевого самоврядування. Перелік визначено Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, з ним можна ознайомитись за цим посиланням.
Які питання найчастіше порушують у петиціях жителі Кропивницького
За словами Оксани Пономарьової, близько 60% поданих мешканцями петицій порушують питання житлово-комунальної сфери. Вони пов’язані з благоустроєм міста та роботою комунальних підприємств: ремонт доріг та пішохідних тротуарів, зовнішнє освітлення, теплопостачання, водопостачання, безпека дорожнього руху (встановлення/робота світлофорів, встановлення дорожніх знаків), благоустрій і реконструкція скверів, площ, парків та Набережної.
Також люди порушують велику кількість питань, пов’язаних із роботою комунального громадського транспорту: запровадження нових автобусних та тролейбусних маршрутів, встановлення та облаштування місць для зупинки громадського транспорту, налагодження роботи пасажирських перевезень в цілому.
Не рідко люди зверталися з пропозиціями перейменування вулиць міста та встановлення пам’ятників та пам'ятних знаків (Героям Небесної сотні, Героям Майдану, ліквідаторам аварії на ЧАЕС, захисникам Вітчизни) та будівництва розважальних, спортивних закладів (льодова арена, аквапарк, скейт-парк, футбольний майданчик) та закладу швидкого харчування “МакДональдс”.
Приклади успішних кейсів, коли влада підтримала прохання містян
Чимало петицій, які порушують питання, котрі входять до компетенції міської ради, влада підтримує. До прикладу, такі, як прохання про облаштування автобусної зупинки, встановлення світлофорів та перейменування міської ради.
У квітні 2021 року містяни підтримали петицію про ремонт скейт-парку, який розташовується у Ковалівському парку. Як результат – у серпні працівники комунального підприємства "Благоустрій" відремонтували скейт-парк.
У серпні 2019 року жителі Кропивницького підтримали петицію про створення муніципального майданчика для сортування сміття. Після розгляду петиції, за пропозицією міського голови Андрія Райковича, фахівці підприємства “Екостайл” встановили такий майданчик біля будівлі контакт-центру підприємства, по вулиці Лавандова 27.
Отож, система електронних петицій може бути дієвим інструментом комунікації між владою та громадянами. Проте, перш ніж подавати електронне звернення, варто переконатись, що порушене вами питання входить до компетенції органів місцевого самоврядування.
Читайте також: Лікування у формі гри, соляна кімната та робота з психологом: у Кропивницькому працює надсучасне відділення реабілітації