Розмови про впровадження в громадському транспорті Кропивницького електронних квитків та автоматизованої системи обліку пасажирів вели ще вісім років тому. Тоді Андрій Райкович на посаді міського голови казав ті ж тези, які ми чуємо від міської влади зараз: це допоможе контролювати графік руху, підрахувати кількість пільговиків, впорядкувати їх перевезення та зменшити “тіньові” доходи. 

Тоді ж – 8 років тому – представники кількох компаній презентували свої пропозиції для міста. Посадовці взялися вивчати, який проєкт підійде найбільше. Не обрали, і у 2025-му єдиним варіантом оплати за проїзд у місті залишається готівка.

У спільному матеріалі Точки доступу та 18000 розповідаємо, як систему впроваджуватимуть у Кропивницькому та як пасажири черкаського транспорту перейшли на валідовану систему оплати за проїзд, у чому її переваги і недоліки.

“Це ж було вже”, або в чому проблема

Доступність впровадження, простота користування, цінова політика, вартість проєкту та обслуговування системи: за версією Олександра Вергуна – це п’ять критеріїв, за якими систему мали обрати у 2017-му. Нині він заступник міського голови, а на той час був очільником управління транспорту.

Ми будемо вивчати і думати, як нам соціалізувати і розробити власний варіант електронного квитка” – сказав тоді Райкович.

Відтоді до теми впровадження його поверталися ще неодноразово. Втім, було “не на часі” – спочатку через коронавірус, пізніше – через виклики війни, зокрема відключення світла.

Відповідно, у Кропивницькому достовірно ніхто досі не знає, і скільки пасажирів перевозять комунальний транспорт та приватники.

Цьогоріч тему запровадження системи обліку пасажирів, електронного квитка, безконтактної оплати обговорюють знову. Також знову різні компанії презентують міським посадовцям свої пропозиції.

Нині на ринку громадських перевезень у місті працюють 96 oдиниць транспорту (трoлейбуси та автoбуси) комунального підприємства “Електротранс” та 170 маршрутoк кількох приватних перевізників.

Міська рада виплачує комунальному підприємству “Електротранс” компенсацію за перевезення пільговиків. Для того, аби зменшити компенсацію та кількість пасажирів цьогоріч планували обмежити час безкоштовного проїзду для пенсіонерів. Втім, після громадських обговорень ідею відхилили і, за словами начальника міського управління транспорту Віктора Житника, наразі повертатися до неї не планують.

Віктор Житник
Віктор Житник, начальник управління транспорту міської ради

Мільйонні компенсації: яке відшкодування отримує “Електротранс” та що змінить облік пасажирів

За проїзд пільговиків, зокрема пенсіонерів, комунальне підприємство “Електротранс” отримує компенсацію з міського бюджету.

Віктор Житник зазначив: головне, що дасть автоматизована система – це облік реальної кількості пасажирів громадського транспорту міста: пільгових категорій та тих, хто сплачує за проїзд.

Головне, що ми побачимо реальні цифри, а це, зокрема, позначиться на витратах комунального підприємства”, - каже він.

Результати - а саме різницю між кількістю перевезених пасажирів до запровадження системи та під час її роботи, чи є похибка та яка вона -  побачать та зможуть проаналізувати за місяць  після запровадження системи.

Втім нині – без автоматизованої системи обліку пасажирів – для визначення кількості перевезених пільгових категорій громадян застосовують коефіцієнт співвідношення безкоштовно перевезених пасажирів до платних.

Скільки пасажирів користуються автобусами і тролейбусами міста

У відповіді на запит Точки доступу в управлінні транспорту надали статистику щодо кількості пасажирів, які користуються комунальним транспортом.

На добу

За даними 2024 року, міський комунальний транспорт у середньому перевозив 92 214 пасажирів на добу. З них 70 тисяч – пільговики, зокрема 39 929 пенсіонерів (43,3% від загальної кількості пасажирів).

На місяць 

Відповідно до статистики минулого року, в середньому за місяць послугами міського комунального транспорту скористалися 2,9 мільйони пасажирів, з них 2,1 мільйона – пільговики, у тому числі 1,1 мільйона пенсіонерів (40,8%).

На рік

За підсумками 2024 року, за три роки кількість пасажирів-пенсіонерів зросла на 14,6%, а загальна кількість пасажирів, які користуються комунальним транспортом, збільшилася на 29,7%. Це вплинуло на збільшення бюджетних витрат на компенсацію перевізникам за безкоштовний проїзд.

Загальна сума компенсації комунальному підприємству “Електротранс” з міського бюджету з року в рік зростає. Так, минулоріч середнє відшкодування за одного пільговика становило 6,42 гривні.

Обговорення, конкурс, впровадження: що кажуть в міській раді

Як пoвідoмив секретар міськoї ради Олег Кoлюка, у рамках стратегії рoзвитку грoмади дo 2030 рoку та плану захoдів на 2025-2027 рoки, міське управління транспoрту спільнo з кoмунальним підприємствoм “Електрoтранс” та приватними перевізниками пoвинні забезпечити безгoтівкoві рoзрахунки за прoїзд у транспорті за дoпoмoгoю електрoннoгo квитка.

Така система за планoм має сприяти суттєвoму зменшенню гoтівкoвoї oплати та  забезпеченню oбліку пасажирів, зoкрема пільгoвиків.

На думку секретаря міської ради Олега Колюки, це забезпечить oтримання пoвнoї, дoстoвірнoї та деталізoванoї інфoрмації прo надані транспoртні пoслуги для аналізу, планування та удoскoналення мережі пасажирських перевезень та oбґрунтoванoсті тарифів на перевезення.

За йoгo слoвами, існують два варіанти запрoвадження у місті автoматизoванoї системи oплати прoїзду: 

  • ствoрення кoмунальнoгo підприємства, яке буде викoнувати функції oператoра,
  • залучення інвестицій.

Наразі розглядають передусім другий варіант.

Ми затягнули з процесом, але завдяки цьому уникнемо помилок, які виникали в інших містах, спираючись на їхній досвід” – так про запровадження електронного квитка говорить Віктор Житник, начальник міського управління транспорту. 

Наразі ж окрім розмов про запровадження системи відбувається небагато. Громада має один документ – проєкт рішення виконавчого комітету міської ради про впровадження автоматизованої системи.

Відповідно до нього виконком має затвердити умови конкурсу для визначення оператора системи та забезпечити ці умови.

У проєкті рішення йдеться, що діяти мають різні тарифні пакети електронного квитка, зокрема:

  • з обмеженням за терміном дії (тижневий, місячний, річний), 
  • на визначену кількість поїздок (списується кількість поїздок),
  • вільний гаманець (з рахунку списуються гроші)
  • пільговий, учнівський, студентський (на рахунку знаходиться і списується час з початковою та кінцевою датою терміну дії) – не більше 2-х поїздок на добу та не більше 60 поїздок на місяць.

Віктор Житник пояснив, що свої пропозиції для міста надали кілька компаній. 

Незабаром організують громадські обговорення щодо запровадження системи. Вони відбудуться 31 липня. Можливо, тоді виникнуть пропозиції або зміни, які внесуть у порядок проведення конкурсу. Лише після цього міська рада його  оголосить.

Ми хочемо, щоб кропивничанам та гостям міста було максимально зручно оплачувати проїзд усіма можливими способами”, – розповів Віктор Житник.

Досвід Черкас: де прорахувалися?

У Черкасах упровадження валідованої системи розпочали з комунальних тролейбусів. Потім до встановлення валідаторів зобов’язали автобусних перевізників. З ними уклали тимчасові договори про безготівкову оплату.

Деякі з приватних перевізників відмовлялися це робити, бо їм подобалося працювати з готівкою, тобто в тіні. Тому нам довелося розірвати з ними договори, - пояснює директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради Сергій Отрешко.

Тепер в автобусах усіх перевізників пасажири Черкас мають можливість розрахуватися за проїзд платіжною карткою. Крім того, по місту роззосереджено понад 200 терміналів, у яких за готівку можна купити паперовий квиток і відсканувати його у транспорті валідатором. Оплатити проїзд можна і за допомогою спеціального застосунку.

Тролейбус №10 в Черкасах
Тролейбус у Черкасах

За словами Сергія Отрешка, спершу виникало багато технічних труднощів: налагодження, спрацювання, а з початку повномасштабного вторгнення - нестабільна робота інтернету, каналів зв'язку, перепади. Однак ці проблеми з часом вирішили.

Однак зараз валідована система у Черкасах не обліковує пасажирів, які оплачують проїзд готівкою, що є перепоною для повної прозорості обліку пасажирів.

“Ми намагаємося додати можливість готівкового розрахунку з використанням автоматизованої системи. Тобто за готівку у водія можна буде купити електронний квиток. Система буде враховувати ці квитки, їх буде бачити і влада, і перевізник, - пояснює Сергій Отрешко. - Ми зрозуміли, що варто не запроваджувати тільки безготівкову оплату, а запроваджувати прозорий механізм та облік усіх квитків, незалежно від способу оплати за них”.

В управлінні транспорту Кропивницького ж наголошують – тих, хто оплачуватиме за проїзд в комунальному транспорті готівкою, також фіксуватимуть в системі обліку кондуктори.

Алгоритм переходу на валідатори: як Черкаси впровадили електронний квиток

Валідатор у транспорті Черкас
Валідатор у транспорті Черкас

1. Аналіз транспортної системи та запиту громади

Аналіз кількості маршрутів, пасажиропотоку, типів транспортних засобів.

Уточнення запиту громади: скарги на відсутність прозорості у зборі коштів та обліку, незручність готівкової оплати.

2. Рішення міської ради

Черкаська міська рада ухвалила рішення про запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП).

3. Тендер на послуги оператора

Місто обрало технологічного партнера, здатного забезпечити встановлення, налагодження і безперебійну роботу системи валідаторів.

4. Пілотний запуск в одному виді транспорту або на кількох маршрутах

Систему почали впроваджувати з тестування у тролейбусах. У процесі враховували відгуки пасажирів, кількість оплат і технічні збої.

5. Інформаційна кампанія

Серед місцевих жителів провели роз’яснення про нову систему: як працює валідатор, якими картками та пристроями можна розрахуватися, як купити паперовий квиток.

6. Поступова відмова від кондукторів

На етапі масового впровадження в автобусах відбулася поступова заміна кондукторів валідаторами.

7. Моніторинг, підтримка і вдосконалення

Після повного запуску тривали технічні доопрацювання, підключення нових маршрутів, оптимізація роботи терміналів.

Чи звільнятимуть кондукторів у Кропивницькому?

Наразі у кропивницькому комунальному підприємстві “Електротранс” працюють 90 кондукторів.

За словами Віктора Житника, людей не будуть масово звільняти з роботи. Впродовж щонайменше півроку кондуктори працюватимуть у транспорті, зокрема й матимуть валідатори, а також допомагатимуть пасажирам комунального транспорту адаптуватися до нової системи.

Саме облаштування валідаторів та систем у транспорті теж буде поступовим.

У Черкасах через зміну засобу оплати підприємству довелося звільнити близько сотні кондукторів, але серед них набрали 30 контролерів, які хотіли працювати далі. Перший місяць контролери проводили не каральну, а роз’яснювальну і навчальну роботу з пасажирами.

Із перших днів контролери групами працювали на лінії. До того ж ми перевозимо велику кількість пільгових категорій, зокрема школярів, студентів і пенсіонерів. Найскладніше було працювати з менталітетом, привчити людей до того, що вони без нагляду добросовісно мають розрахуватися за проїзд, - говорить директор КП “Черкасиелектротранс” Борис Марченко.

На початку запровадження електронного квитка у тролейбусах ним щодня користувалися близько 4 – 4,5 тисяч пасажирів. Це означає, що добросовісно проїзд оплачувала лише третина від загальної кількості користувачів електротранспорту.

У зв’язку з цим у черкаських тролейбусах запровадили квиток контролера - тобто штраф. Контролер на будь-якій зупинці заходить у транспорт і перевіряє валідацію. Якщо за проїзд не сплачено, він має право виписати штраф у 130 гривень - це у 10 разів більше, ніж ціна одного пасажирського квитка.

Про оформлення пільг

Начальник управління транспорту Кропивницької міськради Віктор Житник зазначив – планують, що після запровадження електронного квитка пільгами в транспорті зможуть скористатися лише кропивничани пільгових категорій, які матимуть відповідну картку містянина.

Таким чином пільговики з інших населених пунктів, зокрема неподалік Кропивницького, повинні будуть сплачувати за проїзд у громадському транспорті міста.

Це теж забезпечить надходження до бюджету комунального підприємства”, – додав він.

Віктор Житник зазначив, що наразі ще не визначили, як відбуватиметься процес оформлення карток для пільгового проїзду та який орган надаватиме ці послуги. 

За словами Віктора Житника, запровадження автоматизованої системи вплине на вартість проїзду:

Наразі тарифи на прoїзд у кoмунальнoму транспoрті перебувають на рівні сoбівартoсті. А підприємствo – збиткoве, сума збитків за минулий рік станoвила 47 мільйoнів гривень. Тариф враховуватимевитрати, пoв’язані з запрoвадженням автoматизoванoї системи oбліку oплати прoїзду”, – пoяснив Віктoр Житник.

КП "Електротранс"


  • Авторка – Олександра Ільченко
  • Співавтори – Ольга Зима та Сергій Макаренко

Читайте також: Доступ до ліків у селах: як Кіровоградщина запроваджує мобільні аптеки за прикладом Черкащини


Останні новини