З конкуренцією ютуб-каналів у Кропивницькому та області якось не склалося. У регіоні загалом та обласному центрі зокрема ця платформа подачі інформації, принаймні соціально-значущої, а не суто розважальної, не набула такої популярності, як її непрямі конкуренти – Facebook, Instagram, TikTok чи Telegram. То що ж у нас є, і чи варте це щось вашої уваги? Давайте розбиратись.
Ютуб-каналом з відносно великою за кількістю аудиторією є канал “Суспільне Кропивницький”. Класична телевізійна журналістика, стандарти, факти, хороша картинка, збалансований звук, гарний візуал. Усе це тут є. І це не дивно, адже канал наповнюють працівники однойменного відгалуження Національної суспільної телерадіокомпанії України.
Станом на середину серпня канал мав аудиторію в 72,5 тисячі підписників, що вельми непогано для регіону. Контент зрозумілий – новини, поділені на каналі за рубриками. Перегляди - від кількох сотень до кількох тисяч. Хоча, звісно, трапляються і винятки. Нетипові назви, чіпляюче відео, цікавий сюжет і от вже маємо 20, 30, а то й 70 тисяч переглядів. Рекордсменом наразі є відеоматеріал “Не помітила, коли вони подружились": у селі на Кіровоградщині півень пасеться разом із козою” від 13 вересня поточного року, який вже зібрав 96 тисяч переглядів. Здавалось би не варта новини історія. Однак легкий гумор, легка подача і маємо вірусний контент.
Наразі на каналі опубліковано понад 31 тисячу відеоматеріалів, які зібрали сукупно більше 37 мільйонів переглядів. Суттєвий показник. Однак варто зважати й на вік каналу – перші ролики сюди завантажили ще 2012 році. Рекламних матеріалів наявних сюжетів виявлено не було.
Згадуючи ютуберів Кіровоградщини, не можна обійти увагою і підприємця-аграрія Олександра Поворознюка, який в 2019-му безуспішно балотувався до Верховної Ради. Одіозний фермер, який палко підтримує чинного Президента, не приховує наявні судимості та не стримується у виразах під час спілкування з журналістами та підписниками власного ютуб-каналу “Олескандр Поворознюк”, ретранслює через відеосюжети своє бачення оточуючого його життя. Щоб зрозуміти багатовекторність тематик достатньо ознайомитись із заголовками останніх відео підприємця.
Наприклад, “Нема кому платить” – тут і про війну, і про Трампа, і про продажність “людей з картонками”, які, на думку Поворознюка, більше не виходять бо уже нема кому їм платить. “Більше нема на кого надіятись” – тема та сама, однак майже без внутрішньоукраїнської політики та із закликом гуртуватись та надіятись тільки на себе. “Повна деградація футболу” – очевидно про футбол. “Поворознюк рубає правду” – годинне інтерв’ю з головними тезами: “Інгулець” (футбольний клуб Поворознюка) засуджують, “картонковий майдан” був проплачений, Зеленський молодець, а його опоненти – ні. “Хто хитрий барига” – багато хвалебних епітетів Володимиру Зеленському плюс порівняння Петра Порошенка з баригою.
У всіх відео чимало ненормативної лексики. А от конкретики і витриманої тематики малувато.
Підприємець-ютубер з рівноцінним інтересом коментує як політичну ситуацію в країні, так і біди підприємництва рідного селища Петрове. Пошуки інформації про Поворознюка додають логічності розхристаному стилю ютуб-каналу. “Вікіпедія”, зокрема, пише про нього наступне – український фермер, аграрій, підприємець, громадський діяч, фігурант бази даних "Миротворець" (за особисте зізнання – крав у держави на початку підприємницької кар’єри), генеральний директор ТОВ "Агрофірма П'ятихатська", президент ФК "Інгулець".
Медійна популярність прийшла до Поворознюка на початку війни. Фраза з його звернення до Зеленського "Вова, іб*ш їх, бл*ть" була використана в музичному треці ютуб-каналу "Мюслі UA". Після чого ярого прихильника чинного Президента почали запрошувати провідні канали “Телемарафону”, цікавлячись його думкою про все. Підприємець став настільки впізнаваний, що державне підприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" планувала витрати 33 млн гривень на серіал з робочою назвою "Інгулець", де прототипом головного персонажа мав стати саме Паворознюк. Ідею українці не оцінили, і рейтинги фермера похитнулись. Однак не настільки, щоб покинути вже досить розкручений ютуб-канал, де він у звичній для себе манері розповідає підписникам власну думку на життя в країні.
Загалом канал має 162 тисячі підписників, які передивились трохи більше 2000 відео на каналі 68,3 мільйона разів. Рекламні матеріали, принаймні в останні роки, на каналі відсутні.
Достатньо відомим на Кіровоградщині є фольклорно-етнографічний проєкт “Баба Єлька”. Однак в ютуб-сегменті цей канал займає скромні позициї. А дарма.
Це унікальний для області формат, що здобув свою популярність завдяки вправній інтеграції віднайденої культурної спадщини регіону в повсякденне життя. Тут тобі і видані кулінарні книги, частину рецептів з якої взяли до меню місцеві заклади, і відтворений одяг, який можна придбати в інтернет-магазині носячи нащодень.
До етномузею, зібраного в експедиціях командою проєкту, водять на екскурсії школярів та гостей міста. А група “YELKA”, співзасновниці проєкту Світлани Буланової, успішно вплітає народні мотиви в свою сучасну творчість.
Ютуб-канал “Баба Єлька” має 10,2 тисячі підписників. Загальна кількість переглядів цілком пристойна – 1,8 мільйона на 1370 відео.
Колись активно наповнюваний та достатньо відвідуваний ютуб-канал видання CBN наразі переживає не найкращі часи. Маючи доволі стале число підписників – 15 тисяч, канал наповнюється контентом неактивно. Нові сюжети з’являються доволі нерегулярно – раз на тиждень-два. Виключення – shorts-відео, які стабільно, практично щоденно, набирають плюс-мінус тисячу переглядів. Що характерно - реклами між і так не надто частими сюжетами не з’являється.
Станом на сьогодні видання не може підтримувати той темп виробництва контенту, який був ще кілька років тому. У серпні 2023 року телеканал “Вітер”, що був частиною CBN, припинив транслюватись у цифрі, а, значить, стабільно перепаковуватись на Ютуб. І хоча керівництво наголошувало, що канал зосереджується на роботі на онлайн-платформах, підсумком стала практично повна відмова від напрацьованих форматів, хоча у часи розквіту, 2019-2021 роках, нові програми з’являлись чи не щомісяця. Підписникам пропонували політичні огляди, кулінарні блоги, спортивні новини, інтерв’ю та ще багато чого цікавого.
Усе це, в купі з традиційними новинами, які теж можна було переглянути на каналі, склались в досить суттєвий доробок – 5,4 тисячі відео із загальним показником майже 6 мільйонів переглядів. За минулий тиждень на каналі вийшло сім відео із 8,8 тисячами переглядів.
Максимально некласичний розбір класиків української літератури – подкаст “Леся, Шева і Франко”. Цікаво, грунтовно і з гумором. Літературно-пізнавальна передача, що пропонувала подивитись на письменників і письменниць як на живих людей зі своїми дивацтвами, уподобаннями та далеко не завжди пуританским способом життя. Залетівши на зорі свого становлення в тренди на аудіоплатформах, проєкт цілком органічно зайняв свою нішу і в Ютубі.
Канал ще в 2016-му році створила журналістка Дарина Романська і, власне, він має за назву її ім’я. Однак перші відео саме літературного проєкту тут почали з’являтись аж у 2022-му. У парі зі своїм співведучим, її чоловіком Андрієм Богдановичем, вона вже зібрала підписників у кількості 16,7 тисяч осіб. Попри вельми незначну кількість матеріалів, усього 20 відео, проєкт назбирав понад 395 тисяч переглядів. На каналі можна переглянути випуски про Івана Котляревського, Миколу Гоголя, Василя Стефаника та інших визначних українських письменників. Звісно ж, мають свої випуски й Тарас Шевченко, Леся Українка та Іван Франко.
Фактично єдиним блогером-мільйонником Кропивницького 2020-24 років був Юрій Ворожко. Він здобув популярність завдяки своїм відео з альтруїстичними вчинками – відновлював дитячі майданчики, купував продукти нужденним, фінансово допомогав безхатькам. Уже під час війни блогер припинив наповнювати канал з мільйоном підписників “Yura Vorozhko” пояснивши, що там його дивляться багато росіян, та відкрив новий ютуб-канал. Минулоріч блогер помер під час тренування в басейні.
А от про кого варто було б згадати насамкінець, так це про колишнього медійника Віталія Ніколаєвського, який на своєму каналі з 46,6 тисячами підписників публікує огляди історичних битв, відео з власного відпочинку, контент типу “Секрет передбачення: Матерія – це потік інформації” і ролики-поради, як зробити з нічого щось. Частина відео відверто-розважальні, частина просвітницькі. Найпопулярніше відео блогера “5 хвилин і ти готовий до надзвичайних ситуацій: Пальник судного дня” свого часу настільки завірусилось, що за два роки набрало вже 5,1 мільйона переглядів.
Власне, це всі популярні ютуб-канали Кіровоградщини. Не ставши основною платформою для місцевих блогерів та інфлюенсерів Ютуб практично не використовується в регіоні для розповсюдження інформації чи популяризації власних думок та позиції. Не вирок, але факт лишається фактом: в Ютубі Кіровоградщину майже не знайти. Хіба що на відео туристів.
Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області.
Останні новини