В секторі державного управління на сьогодні відкрито сотні вакансій. нова влада декларує перезавантаження кадрів на всіх рівнях і проводить електронний відбір кандидатів на посади безпосередньо і в офіс президента, і в місцеві органи влади. Онлайн-платформа «Ліфт» – проєкт команди Зеленського, який розглядають як інструмент пошуку нових людей на державні та соціальні проєкти, акумуляції інноваційних ідей та розробок, що сформують державу як зручний сервіс для кожного громадянина.

Про мотивацію й досвід участі у проєкті «Ліфт» ми розпитали у відомої у Кропивницькому адвокатеси Наталії Сюр. Вона зареєструвалася як претендент на посаду голови Кіровоградської обласної державної адміністрації.

Кандидат юридичних наук, більше 25 років успішної адвокатської діяльності, досвід роботи в органах місцевого самоврядування і чітке бачення того, яким має бути ефективний управлінець регіону – в арсеналі її особистих переваг серед інших претендентів.

Досьє

СЮР НАТАЛІЯ ВІКТОРІВНА – юрист, кандидат юридичних наук, адвокат.

Народилася в смт Добровеличківка Кіровоградської області 30 квітня 1970 року.

Закінчила Чернігівський юридичний технікум за спеціальністю правознавство та облік в системі соціального забезпечення, Національну юридичну академію України ім. Ярослава Мудрого за спеціальністю правознавство та Київський національний університет внутрішніх справ МВС України - присуджено науковий ступінь кандидата юридичних наук зі спеціальності теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень.

Досвід роботи:

  • лютий 1989р. – листопад 1992р. – інспектор сектора пенсій та допомог  управління соціального забезпечення Кіровоградської обласної державної адміністрації;
  • листопад 1992р. – квітень 1993р. – консультант відділу організаційного забезпечення судової діяльності управління юстиції Кіровоградської обласної державної адміністрації;
  • квітень 1993р. – лютий 1996р. – юрисконсульт Кіровоградського управління житлово-комунального господарства Кіровоградської міської ради;
  • лютий 1996р. – 2003 р. – юрисконсульт на підприємствах різних форм власності;
  • квітень 2003р. – квітень 2006р. – викладач, старший викладач кафедри правознавства Кіровоградського інституту імені Святого Миколая МАУП;
  • квітень 2006р. – липень 2006р. – старший викладач кафедри історії та теорії права Кіровоградського інституту регіонального управління та економіки;
  • липень 2006р. – серпень 2006р. – в.о. першого заступника директора адміністративного департаменту – начальника управління правового забезпечення Кіровоградської міської ради на умовах строкового трудового договору;
  • серпень 2006р. – березень 2007р. – перший заступник директора адміністративного департаменту – начальник управління правового забезпечення Кіровоградської міської ради.
  • березень 2007р. – вересень 2009 р. – старший викладач, доцент кафедри історії та теорії права  Кіровоградського інституту регіонального управління та економіки;
  • вересень 2009 р. – квітень 2013 р. – доцент кафедри правознавства Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В.Винниченка;
  • квітень 2013 р. – серпень 2015 р. – доцент кафедри правознавства Кіровоградського інституту ПрАТ «ВНЗ «МАУП»;
  • з 1996 р.  по теперішній час займається індивідуальною адвокатською практикою.

В травні 2006 року захистила кандидатську дисертацію на тему «Правова інтеграція України до Європейського Союзу: теоретико-правове дослідження», після чого було присуджено науковий ступінь кандидата юридичних наук. 23.08.2006 р. присвоєно 9 ранг 4 категорії посадової особи місцевого самоврядування. З 15.02.2011 року по теперішній час – фізична особа – підприємець.

Кор: Наталіє Вікторівно, що спонукало вас взяти участь у проєкті «Ліфт»?

Для мене важливе майбутнє мого рідного краю. Я досягла у своєму житті успіху – отримала гарну освіту, пройшла нелегкий життєвий шлях, випробувала себе в науковій діяльності, в бізнесі і на посадах в органах місцевого самоврядування, виховала двох дітей, збудувала будинок, маю комфортні умови для життя і можу собі дозволити жити навіть за кордоном… Але не можна по-справжньому бути щасливою, коли поряд живуть нещасливі люди…  Я мрію зробити все, щоб люди не бідували, а мали гідне життя і захищені права, щоб у дітей було безтурботне і безпечне дитинство. Настав момент, коли я готова зробити все, щоб жити, працювати і вести бізнес в Україні було безпечно, бо на сьогодні моя робота, як адвоката, перестала бути ефективною – закони не діють, бандитські угруповання постійно купують прокурорів і правоохоронців, впливають на суди… А ми завжди чогось чекаємо… Поки хтось посадить бандитів у тюрми, поки хтось поборе корупцію чи поки той хтось збудує нам державу і створить належні умови для життя. А чому не взятися за це самим?! Тим більше тим, хто дійсно може впоратися з цією задачею. Я не звикла чекати дарунків долі – я дію, приймаю рішення й працюю. Тому моя заява на посаду голови ОДА – це ще й своєрідний приклад місцевій еліті. Чому не наважитися і не поборотися за краще майбутнє свого краю?! Наразі є всі підстави вірити в прозорість і ефективність проєкту «Ліфт». Право призначати голів ОДА має лише Президент України, а не один із колишніх очільників ОДА чи ще хтось. Досить сумнівною є тенденція призначати на керівні посади області людей з інших регіонів України. Такі кадри тільки знайомляться з особливостями області по кілька років. І поки вони це роблять, область і міста планомірно грабують. Щоб бути ефективним, керівник повинен знати, чим живуть люди і що їм болить, не з чуток. Також він повинен мати міцний імунітет проти беззаконня і тих, хто його породжує. Мій життєвий і професійний досвід, особистісні якості дають можливість претендувати на посаду голови ОДА. Мені близька політика нового Президента України, і я готова її втілювати на Кіровоградщині. У мене є власне бачення щодо розбудови області, яка заслуговує на прогресивний розвиток, впровадження передових технологій і гідного очільника. Наша область заслуговує також стати такою, де хочеться жити і працювати.

Кор: Досвід роботи в органах місцевого самоврядування в новій хвилі призначень має значення?

Досвід завжди має значення, а особливо, якщо мова про керівну й відповідальну посаду. Моя безпосередня робота в органах місцевого самоврядування закінчилася у 2007 році, але дала повне розуміння їх роботи. Людині без практики в цій сфері дуже важко швидко й ефективно щось змінити на краще. До всього, я маю досвід наукової і викладацької роботи з теорії держави і права, я досліджувала проблеми адаптації українського законодавства до європейських стандартів. Тож маю чітке уявлення, з чого починати і як працювати.

Кор: Яким, на вашу думку, має бути очільник області? Ви готові до випробувань владою?

Високий рівень довіри українців до Президента України зобов’язує, щоб його представники на місцях – голови ОДА та РДА, призначалися як комунікатори між органами державної виконавчої влади і суспільством – звичайними людьми. Щоб були обов’язково компетентними і досвідченими фахівцями в багатьох галузях, відданими, готовими до труднощів, можливих конфліктів і сутичок, сміливими і жертовними, працювали виключно в інтересах розбудови заможної і правової держави для того, щоб кожна українська родина була щасливою і жила в достатку в своєму домі і на своїй рідній землі. Мені як правозахиснику абсолютно під силу в складні часи і при великому обсязі нових законодавчих ініціатив втілювати їх в життя, забезпечуючи при цьому верховенство права, законність, пріоритетність прав людини у поєднанні з державними і місцевими інтересами. Так, мені під силу була б і посада прокурора (маю судово-прокурорський факультет за плечима), чи робота в ДБР і НАБУ, в будь-якому суді й органі державної виконавчої влади… Бо маю все, що вимагається для роботи в цих структурах. Але я вирішила взяти на себе більш серйозну відповідальність. Останніх п’ять років пережила, як і вся Україна, найскладніші особисті часи – дала відсіч не одному злочинцю… Довелося навіть відбиватися від цілої злочинної групи, яка просочилася між деякими можновладцями. Я захищала не тільки інших, а й себе. І в цьому розслідуванні стали очевидними масштаби і співучасть у бандитських справах державних і місцевих посадовців. Випробування зробили мене ще сильнішою, труднощі загартували. Саме через це в найскладніших ситуаціях я дію швидко, впевнено і рішуче.

Кор: Перезавантаження влади вже дало позитивні результати, на вашу думку?

Принцип мого життя – рішучість і дія. Єдине правильне рішення – це те, яке ти вже зробив. В житті другого дублю не буває. Однозначно, зміни – це завжди важко, але і завжди на краще. Все, що зараз відбувається в країні, незважаючи на деяку паніку, – це вже позитив із надією на краще майбутнє.

Кор: Які проблеми чи помилки ви бачите в питаннях управління областю?

Сила держави – в системності, структурованості і взаємодії органів влади. Сьогодні діючій владі держави, як такої, не залишилося. Так, є географічні кордони, територія, населення. Ми маємо повну розбалансованість державних органів влади, судової системи, правоохоронних органів… Досі ми тільки спостерігали, як мутують корупційні схеми, адже ті, хто колись грабували в прямому сенсі, сьогодні нахабно «сіли» на державний і місцевий бюджети. Хочеться відверто поспівчувати новій владі – на них сиплеться багато звинувачень і невдоволень. Але я чітко переконана, що не можна реконструювати те, що не має фундаменту. Треба все злочинне ампутувати, знешкодити і швидко будувати нове. Досить латати старі дороги – час будувати нові, і так у всьому.

Кор: Кіровоградщина – аграрна область, Як ви оцінюєте можливості в цьому секторі?

На сьогодні 2,5 млн гектарів землі сільськогосподарського призначення в нашій області розділили між собою якийсь десяток місцевих латифундистів. Решта фермерських господарств живуть в режимі від рейдерства до податкових утисків. При цьому з усього обсягу землі приватизовано лише близько мільйона гектарів. Питання в тому, хто і як використовує інші 1,5 млн гектарів?! Держава тривалий час навмисне не займалася обліком земель. Так історично склалося, що землею почали володіти ті, хто перебуває при владі. І про реальні можливості розвитку цього сектору можна говорити лише тоді, коли з’явиться прозорий і зрозумілий ринок землі. Ця сфера була однією з найкорумпованіших. Родючі землі перетворили на заробіток кількох десятків, натомість тисячі перебувають за межею бідності.

Кор: Якими були б ваші першочергові кроки на посаді голови ОДА?

Найперше, потрібен якісний аудит усіх бюджетних коштів, всіх угод і проєктів за останні п’ять років. А вже після цього можна наводити порядок та створювати всі необхідні умови для ефективної роботи усіх структурних підрозділів, забезпечувати законність, охорону прав та інтересів громадян, соціально-економічний розвиток та соціальний захист. В цьому питанні для мене дуже важлива підтримка громади, яка, переживши не одну революцію, війну й решту випробувань, навчилася самоорганізовуватися і ставати рушійною силою розвитку держави. Я не одна – знаючи мою життєву позицію й бажання змінити державну систему в глобальному сенсі, низка громадських організацій нашої області і особисте коло знайомих висловили мені довіру й підтримку. Я відчуваю абсолютну впевненість в тому, що разом з командою однодумців можна швидко й результативно впровадити найсміливіші зміни.

Кор: Як би ви кількома реченням охарактеризували ситуацію в державі на сьогодні?

Державу треба будувати. Відбулася історична подія – знесли все старе. Народилося щось дійсно нове, яке ще не всі хочуть і можуть сприймати. Люди, які зараз працюють на державу, мабуть, самі не усвідомлюють, яку історичну місію й відповідальність на них покладено. Довіру людей і весь потенціал треба використати дуже швидко. І, звісно, цю довіру обов’язково необхідно виправдати. Бо сьогодні суспільство обожнює, а завтра так само легко може зневіритися. Як відомо, від любові до ненависті – один крок.

Кор: Що думаєте про щойно ухвалений закон про викривачів корупції, згідно з яким ті особи, які повідомлять про корупційні дії, матимуть юридичний і державний захист, збережені трудові права і ще й забезпечені грошовою винагородою у розмірі 10% від викритої суми?..

Насправді, рух викривачів корупції існував і до цього… Яскраві приклади – журналістські проєкти «Bihus», «Наші гроші», «Схеми»… Як ви думаєте, якби ЗМІ не оприлюднювали резонансні факти про корупційну діяльність високопосадовців, їх би притягували до відповідальності?! Гласність – це один з найефективніших інструментів боротьби з корупцією і будь-якими іншими правопорушеннями. В Америці, Європі є нормою заявити на сусіда, який не в той час стриже газон біля свого двору, або попередити поліцію про те, що твій знайомий сів за кермо у нетверезому стані… Такими діями люди дисциплінують себе й інших і навіть рятують життя. І немає нічого поганого в тому, щоб мотивувати людей до свідомого викриття злочинців і корупціонерів. Але як бути у випадку, коли корупціонером є прокурор, міністр чи інший впливовий чиновник?! Як і кому повідомити про його корупційні дії в умовах, коли ти абсолютно не захищений… Наскільки дієвим буде цей закон, покаже життя. Але я впевнена, що це лише на користь.

Кор: Бізнес і влада сумісні, на вашу думку?

Ні. Поєднувати точно не можна. Бізнес і влада – несумісні! В цій сфері мають бути лише присяга і закон. Якщо людина прийшла на державну посаду з бізнесу, то вона не має жодного права використовувати свою владу в бізнесових інтересах – своїх чи будь-чиїх інших.

Кор: Чи можливо, на вашу думку, викорінити корупцію як явище взагалі?

А корупція – це що?! Діяльність чи бездіяльність посадової особи на користь третіх осіб за певну вигоду. Якщо розглядати це явище саме з такого ракурсу, то в Україні тривалий період була масова бездіяльність. Хто чи що заважало протягом останніх п’яти років провести, наприклад, інвентаризацію землі? Хто заважав встановити жорсткий контроль за розподілом державних коштів при наявності податкової інспекції й інших контролюючих органів?! Я називаю такі схеми фактично легітимізованими ОЗУ – організованими злочинними угрупованнями. Чому хтось один має вирішувати, кому дозволити відкривати бізнес, а кому – ні?! В нашій країні було досить легко заволодіти (рейдернути) чужою землею, майном чи бізнесом, бо ринок землі ніяк не врегульовано, в державних реєстрах твориться щось незрозуміле, вони належно не захищені, а правоохоронці з масовістю цих явищ не справляються.

Кор: Які інструменти можуть бути ефективними в подоланні корупції?

Дієвим інструментом в цьому може бути лише невідворотність покарання і притягнення до відповідальності кожного і за кожне правопорушення. Поки в Києві тривають марші протесту, будуються скляні мости й приймаються закони, на місцях продовжують грабувати бюджети і залишатися безкарними. Нові закони треба ухвалювати й імплементовувати швидше, кадри треба було змінити одразу – насамперед прокурорів, голів ОДА й РДА… Тільки безкомпромісне хірургічне втручання і ні кроку назад. Державна воля в цьому питанні є ключовою. Я впевнена, що досвідчені фахівці особливо потрібні на відповідальних посадах. Час діяти і приймати виважені рішення. На сьогодні важливо, щоб Президент України і Кабінет Міністрів кадрові питання вирішували швидко і ефективно. Головою ОДА, можливо, стану і не я, але я готова допомагати владі навіть на громадських засадах. Аби тільки Кіровоградщина якнайшвидше перестала бути схожою на Дикий Захід… Насамперед треба втримати відтік людей, налагодити роботу усіх гілок виконавчої влади і створити всі умови для реалізації державного курсу на стабілізацію в суспільстві та економічний ріст, повернути довіру українців до Держави під гордою назвою «Україна»!

Текст: Неля Желамська

Фото з особистого архіву Наталії Сюр


Головне сьогодні