Серійне виробництво ударних БпЛА літакового типу Cobra розпочали в Україні. Технологію розробили інженери з Кривого Рогу. Літак складається за три години та у п’ять разів дешевший, ніж подібні. На тестуванні моделі в Кіровоградській області побували журналісти Точки доступу.

Проєктували пів року

Волонтерську інженерну команду розробники створили ще на початку повномасштабної війни. Загалом у команді близько десяти людей. Спочатку робили для захисників транспорт. Але потім побачили, що війна перетворилася на війну дронів. Тож рік тому почали роботу над БпЛА.

Модель вітчизняного безпілотника Cobra розробники проєктували пів року. Спочатку ставили на меті виснаження ППО противника. Це, насамперед, гарна мішень. Та з розвитком проєкту дрон може виконувати й інші завдання. Відволікати, прилітати по цілях та завдавати ударів. Дальність польоту БпЛА – до 300-т кілометрів. Нині інженери тестують його можливості з різним навантаженням. Тобто, скільки вибухівки зможе підняти літак.

Безпілотник (ФОТО)

Насамперед модель мала бути потужна, але дешева. Тож корпус зробили з клепаної сталі. Він створений за тією ж технологією, що й корпус літака. Це дозволило знизити вартість виготовлення за збільшити швидкість. Літак розвиває 120-150 кілометрів за годину. Виробництво такого безпілотника обходиться у дві тисячі доларів. Тоді як ціна подібного – вп’ятеро вища.

розробник Віталій Бризгалов

Офіційно вони на озброєнні ще не стоять, ми ще проходимо випробування. Зараз процедура дуже спрощена. Більшість людей нам допомагає – і в Міноборони, і Мінстратегпром, і Міністерство цифрової трансформації. Тобто ми бачимо звідусіль намагання допомагати. Це дуже покращує, пришвидшує роботу над проєктами, – розповідає розробник Віталій Бризгалов.

Що з комплектуючими

Найдорожче у літаку – двигун та електроніка. Більшість комплектуючих інженери майструють самі. Дещо замовляють у виробників в Україні та за кордоном.

Алюміній

Каркас зроблений з алюмінієвих труб. Шпангоут і нервюри вирізані з алюмінію. І обшито трансформаторною сталлю, товщиною нуль цілих дві десятих міліметри. Вага його пустого без навантаження десь 16 кілограмів. Сьогодні ми запускаємо перший раз 32 кілограми, – коментує розробник Андрій.

Щоби виріб був ще більш дешевим та локалізованим, інженери розробили власний двигун, пропелери та електроніку.

Комплектуючі для дрона

Щоб боротися з ворогом, потрібні тисячі дронів

В Україні триває війна дронів, – говорять інженери. Тож на фронті потрібні їх тисячі. Виробники зазначають, коли у 2016 році війна перейшла у стадію замороженого конфлікту, всі швидко забули про дрони. В той же час, вороги роками працювали над ними і мають переваги в технологіях. Тож тепер Україні потрібно надолужувати цю роботу, працювати "рік за п'ять".

Нині виробництво БпЛа Cobra для безпеки розгорнули у різних локаціях. Щоб бути на рівних з ворогом, цю роботу важливо масштабувати. Для цього потрібні інженери; ті, хто складатиме конструкції; гроші; час та, власне, пілоти літаків. Інженери зазначають, що керувати літаком досить складно. Тож вони готові працювати як з робробниками-початківцями, надаючи інформаційну підтримку, так і зі школами пілотів.

Ударний дрон (ФОТО)

Дрони – це навіть не про носії і літаки, це про електроніку, це системи відео, системи зв’язку і, на жаль, в них дуже добре з цим. Тобто в нас зараз практично паритет по можливостях, але в них більші можливості по кількостях. Тобто в них працюють заводи, це все фінансується, це безлімітно, – додає Віталій.

БпЛа Cobra вже зараз передають військовим, які пройшли відповідне навчання. Ті їх випробовують на практиці та дають рекомендації щодо покращення. Щоби дрони масово застосовувати на рівні шахедів, треба ще зо два місяці випробувань і постановки на озброєння.

Треба берегти людські життя, – зазначає Віталій Бризгалов, – заліза ми зробимо скільки завгодно, а військових треба берегти. Воювати повинні машини, а не люди. 

Безпілотник

Читайте також: "Піксельні чарівниці": на Кіровоградщині шиють одяг для поранених. Як доєднатися до ініціативи (ФОТО)


Головне сьогодні