Кілька днів тому всеукраїнський канал 112.ua опублікував статтю про те, що тарифи на воду можуть зрости в десять разів уже з січня 2022 року. Європейські вимоги до якості питної води, які Україна зобов’язалася впровадити, призведуть або до зупинки роботи водоканалів, більшість яких працює на застарілому обладнанні, або змушені будуть підвищувати тарифи до 10 разів – в середньому до 150 гривень за кубометр і це без водовідведення.
На Кіровоградщині обласний центр та міста районного значення – Олександрія, Світловодськ, Знам’янка та селище Смоліне – живляться водою з Дніпра та платять 24,048 гривні за кубометр води, 20, 448 гривні за кубометр стоків – разом 44, 50 гривні за куб. Точка доступу вирішила з’ясувати, скільки платять за воду в кранах жителі малих міст Кіровоградщини та що впливає на розмір тарифу сьогодні.
Гайворон
Тариф у нас формується відповідно до постанови Кабінету міністрів №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги», згідно з нашими витратами, оплати населення, – інформує виконуюча обов’язки КП "Гайворонський комунальник" Олена Шаповал. – Але як би він не формувався – до січня 2021 року ми отримували відшкодування з міського бюджету – різницю тарифів для населення. З 1 січня 2021 року ця різниця не компенсується, тому в нас зараз тариф один для всіх – що для населення, що для організацій. Чому припинилося відшкодування? У нас утворилося ОТГ, побільшало бюджетних організацій, за які відповідає міська рада – школи, садочки, лікарні, відповідно, збільшилися витрати.
Говорить, якщо вартість електроенергії зросте – доведеться переглядати тарифи на водопостачання.
Нижчим тариф міг би бути, якби населення сплачувало за водопостачання і водовідведення справно, щомісяця, тоді витрати наші були б значно меншими і можна було б зменшувати тариф. Звичайно, контролери кожні три місяці ходять із перевірками точок обліку серед населення та підприємств, та зараз багато людей просто не пускають наших працівників до лічильників, чим порушують закон про житлово-комунальні послуги. Але ми постійно звертаємося до людей, закликаємо їх не допускати боргів, бо включаємо ці борги до розрахунків тарифів на наступний період. Ми обслуговуємо 4216 абонентів. Суттєво кількість абонентів не зменшується – навпаки, більше приєднуються. Якість води контролюється – раз на квартал ми здаємо аналізи води, а Держпродспоживслужба дає заключення і звіти – вода в нас відповідає вимогам ДержСанПіНу.
Заступник керівника КП "Гайворонський комунальник" з економічних питань Дмитро Хуторянський зазначив, що тариф на підприємстві практично не може бути прибутковим, згідно із законодавством, адже формується відповідно до фактичних витрат попереднього періоду.
Ми не добуваємо воду з річки, а піднімаємо її зі свердловин, а це має значення. Розрахунки тарифів ми погоджуємо у виконкомі міської ради, а потім щомісяця звітуємо до департаменту ЖКГ облдержадміністрації. Ми постійно намагаємося знайти виходи – шукаємо нових абонентів, намагаємося знизити витрати за рахунок впровадження енергоефективного обладнання – насоси, автоматику тощо, – зазначив Хуторянський.
Мала Виска
Директор КП "Мала Виска водоканал" Володимир Аврунов повідомив, що тариф у Малій Висці зріс буквально декілька днів тому – з 16 липня. До цього кубометр води коштував 18,28 гривні та водовідведення – 36,17 грн. Але при попередніх тарифах підприємство опинилося в боргах – майже півмільйона гривень (зарплата, газ, податки і т. д.).
З нового року подорожчала електроенергія й підприємству довелося розраховуватися за вищими цінами, ніж це було закладено в тариф, – говорить Аврунов. – Три роки тому ми співпрацювали з міжнародною програмою DOBRE і міська рада вибрала тоді водопостачання пріоритетним напрямком. Кошти напряму ми, звичайно ж, не отримували, нам купували необхідне обладнання та матеріали.
Говорить, що замінили насоси, станцію управління насосними агрегатами – на все витрачено більше мільйона. Близько третини суми на умовах співфінансування виділило місто.
Завдяки цьому ми протрималися до нового року – тариф хоч і був збитковий, але ми трохи вирівнялися. А з нового року зросла мінімальна заробітна плата, подорожчали газ та енергоносії. У березні ми були змушені подавати розрахунки тарифів, які вже діють зараз. На сьогодні в нас 3700 абонентів, з них каналізацією користується приблизно тисяча. Тож навіть новий тариф розрахований з нульовою рентабельністю, коштів на розвиток вже не передбачено. Закладено зарплати, електроенергію, амортизацію. При цьому при штатному розкладу в мене 58 працівників, а працює – 30. Це з урахуванням трьох сіл – крім Малої Виски обслуговуємо ще Вишневе, Комсомол і Паліївку. Менше працівників тримати вже нІкуди, при тому, що зарплата мінімальна – люди отримують на руки по 4800 гривень, – розповідає пан Володимир.
Додає, що міська рада виділила п’ятдесят тисяч, на які закупили 4,5 кілометри труб.
Далі пропонуємо людям – наприклад, жителям однієї вулиці – зібрати з кожного домоволодіння грошей, на які ми наймаємо техніку і власними силами виконуємо заміну. Наприклад, на вулицю з 60 будинків вийшло по 800 гривень з кожного, за які ми замінили 800 метрів труби. Власних коштів ми не маємо, а з новим тарифом сподіваємося за кілька місяців хоча б вирівнятися по боргам. Щодо боржників серед населення – ми два місяці тому купили установку "Крот" – вона коштувала 98 тисяч гривень. Є мікрорайони з багатоповерхівками, де нас просто не пускають у квартиру. Ставлять магніти і не платять, кричать нам з балкона, що немає нікого вдома. А там сім’я з чотирьох людей платить за один куб води. Ну нереально це – це лише всім по разу в день унітаз змити. То ми перекрили каналізацію в декількох квартирах – а це робиться через дах по стояку, і щоб розпломбувати, треба кілька тисяч заплатити. То вже стали пускати контролерів. А взагалі люди питають, чому такий високий тариф, але не обурюються, що така висока ціна на газ, на електроенергію. Не питають, чому тонна води коштує так само, як півтора літри солодкої води в магазині. Так, наша вода не ідеальна, але вона не річкова, а зі свердловини. Трохи перевищений вміст заліза (від цього дуже страждають труби), іноді буває жовтувата, буває біла, але на сьогодні це краще, ніж з криниці.
Новоукраїнка
На думку начальника "Новоукраїнського житлово-комунального підприємства" Сергія Зелінського, найголовніша причина підняття тарифу – зростання мінімальної заробітної плати та вартості електроенергії.
Всі свердловини працюють на електричній енергії, бо воду качають насоси, це всім зрозуміло. Плюс ще ми платимо державі за користування надрами, чого не роблять водоканали, які качають воду з поверхневих джерел, – говорить Зелінський..
У Новоукраїнці водопостачанням займаються два підприємства – житлово-комунальне підприємство, яке обслуговує три багатоквартирні будинки по 80 квартир по вулиці Шевченка, і КП "Водокомунгосп", яке постачає воду всьому місту.
Наша вода відповідає всім державним стандартам, тому що подача води невелика від свердловини до будинків, а сама траса – не металева, а пластикова. А вода в решті міста, на жаль, не відповідає вимогам стандартів питної води, бо там велика протяжність мереж, труби є й металеві, тому після стресу мережі внаслідок зміни тиску чи зупинок вода часто іржава, з осадом. Тариф там плюс-мінус такий же, як і в нас, але абонентів у КП на порядок більше – понад дві тисячі. А це має значення. Візьмемо три багатоповерхівки, які стоять на території сто квадратних метрів. У них певна кількість квартир, є відповідне навантаження на кожен метр труби і розрахунок на кожен куб води. Вода розподіляється у великих містах на тисячу чоловік, а у нас – на десять чоловік. А затрати ті ж самі – свердловина працює, собівартість та ж сама, а реалізація – дуже мала. Зрозуміло, що тариф буде вищим, ніж у великих містах, бо чим більше абонентів – тим дешевший тариф. Ще момент, який мені незрозумілий, чому 20 відсотків ПДВ держава покладає на абонентів. Всі житлово-комунальні підприємства обкладаються цим податком. Прибрати його з розрахунків – і матимемо зниження тарифу. Я не розумію державної політики в цьому питанні. Ще зниженню тарифу могло б посприяти уведення пільг на електроенергію для підприємств. Бо з такими цінами на електроенергію навіть сьогоднішній тариф – ні про що. Ми робили розрахунок – економічно обґрунтований тариф на сьогодні – приблизно 53 гривні за водопостачання та 63 – за водовідведення. Разом – близько 116 гривень.
Додає, якщо ціна на електроенергію і надалі буде рости, то при діючих тарифах підприємство просто не зможе працювати:
Зростає прожитковий мінімум – росте, відповідно, мінімальна зарплата, на яку платяться податки. Людей і так катастрофічно не вистачає – я як керівник і на всій техніці їжджу, і лопатою кидаю – про ще далі говорити?
Новомиргород
За інформацією директора КП "Новомиргородські міські інженерні мережі" Романа Шевченка, підприємство надає послуги з водопостачання для 2485 абонентів (близько 9000 населення та 33 бюджетні організації). По водовідведенню – для 1129 абонентів (близько 3387 населення та 14 бюджетних організацій). Водозабір здійснюється із підземних джерел – артезіанських свердловин, протяжність водопровідних мереж – 62,7 км, каналізаційних – 37 км.
На розмір тарифу з водовідведення значно впливає специфіка географічного розташування Новомиргорода – місто знаходиться в низовині, очисні споруди знаходяться за містом, тому здійснюється трирівневе перекачування стоків п’ятьма каналізаційними насосними станціями першого, другого та третього підйомів, – інформує Шевченко. – Наприклад, у Малій Висці – лише одна каналізаційна насосна станція, а також мала кількість користувачів водовідведення в порівнянні з водопостачанням. Наше підприємство постійно проводить заходи з енергозбереження та застосовує інші методи економії. Наприклад, лише переобладнання автотранспорту на газове паливо зменшило витрати в порівнянні з бензином для підприємства на 374 тисячі гривень в рік. Штатна чисельність підприємства повинна становити 215 чоловік, а фактично працює 69 чоловік, але це вимога часу та наслідки скорочення обсягів виробництва.
Говорить, що посприяти зниженню тарифу могло б збільшення реалізації води, зменшення витрат на енергоспоживання, дотування підприємства (відшкодування різниці в тарифах).
Населення сплачує вчасно, але борги населення не впливають на тариф – неможливо закласти в новий тариф борги попереднього періоду згідно законодавства. Борги впливають опосередковано – підприємство не в змозі вчасно виконувати заплановані заходи з плано-попереджувальних ремонтів тощо. Проблема всіх малих міст однакова – якщо порівнювати з Кропивницьким, з Києвом – це малий рівень споживання і відсутність промисловості, яка може забезпечити об’єм. В таких містах, як наше, практично промисловості немає, основна кількість абонентів – населення, тому й тарифи майже однакові.
Селище Нове
Директор КП "Теплоенергетик" Кропивницької міської ради Олександр Чельник розповів Точці доступу про різницю між затвердженим та економічно обґрунтованим тарифом.
Є певна методика розрахунку тарифу і вона єдина для всіх підприємств. Ми показуємо наші фактичні витрати, які ми несемо на здійснення цього виду діяльності, – інформує Чельник. – Заробітна плата, електроенергія, матеріали і все інше – якщо це все порахувати, то на той об’єм води, яку ми підіймаємо, очищуємо, транспортуємо, а потім очищуємо стоки, в результаті отримуємо певну суму. На жаль, розрахунковий тариф такий, як ви бачите, і він є економічно обґрунтованим. Рішення про встановлення тарифу приймає орган місцевого самоврядування. Ми подавали розрахунки до селищної ради і вони, не вдаючись в деталі та економіку підприємства та будь-яку арифметику розрахунків, виносили політично вмотивоване рішення – подавати воду за таким же тарифом, як у місті. Економічно обґрунтованим він не був ніколи. Згідно із законодавством, цей орган, який затвердив економічно необґрунтований тариф, повинен відшкодувати підприємству різницю в тарифах. Але нам, звичайно, ніхто нічого не відшкодовував. В рамках фінансової підтримки, яку Кропивницька міська рада нам надає, ми трохи розбавляли наші збитки, які несли не тільки від цього виду діяльності (водопостачання і водовідведення), а й теплопостачання.
Якби з нашими затратами абонентів було хоча б 15-20 тисяч, в нас би каса була значно більша. В будь-якому економічному виді діяльності є такий закон економіки – точка беззбитковості виду діяльності. Тобто, щоб мати прибуток від продажу, скажімо, насіння на базарі, треба продати два мішки, тому що перший мішок піде на покриття всіх ваших витрат, а от від продажу другого мішка вже буде прибуток. Так само і в нас, щоб покрити прямі виробничі витрати, мені потрібно реалізувати певну кількість води, а все інше буде формувати дохідну частину. Але, на жаль, наші чотири тисячі абонентів при тому тарифі, який зараз є, не покриває навіть прямих виробничих витрат.
За словами Олександра Чельника, за п’ять місяців цього року збитки від цих видів діяльності склали чотири мільйони гривень.
Ми не вийшли навіть в нуль, я вже мовчу про якийсь прибуток, який би міг дозволяти робити якість реконструкції. Тому ми прорахували новий тариф, заклали туди чотири відсотки доходу. Нас можна скільки завгодно проклинати, так само, як проклинають "Дніпро – Кіровоград" за їхні "надвисокі" тарифи, але якщо порівнювати тарифи "Дніпро – Кіровоград" і наші, то вони – білі та пухнасті. Все пізнається у порівнянні. У кожного свої витрати – різна протяжність водогону, різні витрати на підйом і очищення. Ми забираємо воду фактично з болота – вона брудна, гидка. Мені її треба 5 кілометрів прокачати від Обознівського водозабору до селища Нового до станції фільтрації та очищення. Щодоби 150 кубів йде тільки на промивку фільтрів, бо вода дуже каламутна – забираємо з не дуже великих глибин – 25-27 метрів. Водозабір побудований 50 років тому, а іншого – немає. Нас ще й за це шматує екологія, що ми, не маючи дозволу, беремо цю воду, але процедура отримання дозволу і ті умови, які нам висувають такі, що ми їх фактично не можемо поки що виконати, тому плюс до всього платимо штрафи. При цьому я ані на годину не можу припинити водопостачання селища, тому що це – соціальний вид діяльності, який забезпечує життя громадян.
Якщо при діючих тарифах підприємства водопостачання в малих містах не мають ресурсу проводити реконструкції, а вода в кранах не завжди відповідає вимогам питної, то після прийняття з 1 січня нових вимог СанПіНу при відсутності належної державної підтримки або тариф стане захмарним, або більшість водоканалів опиняться під загрозою припинення діяльності.
Алла Зейферт, спеціально для Точки доступу
Читайте також: Начальник ЖЕО – про обов’язки, боржників та проблеми галузі в Кропивницькому