Обставини вимагали миттєвої адаптації до нових умов життя і роботи. Так характеризує діяльність компанії "Екостайл" після 24 лютого її директорка Олена Домбровська. Як протягом майже 11 місяців повномасштабної війни підприємству вдавалося підтримувати чистоту на контейнерних майданчиках міста та чи були реалізовані плани на 2022 рік – читайте в інтерв’ю.
Режим виживання
Забезпечити безперебійне вивезення відходів в місті було головним завданням компанії після 24 лютого. І це було непросто, це був серйозний виклик, бо працювати в умовах дефіциту палива, а потім його здорожчання майже вдвічі, стало вкрай важко. Населення перестало сплачувати за послуги, був такий період, коли ми рахували на скільки днів залишилося палива – на два чи на три… Паралельно з цим виникла кадрова проблема – більшість чоловіків компанії майже одночасно пішли до лав ЗСУ і ми зробили фактично неможливе, але зберегли графіки вивезення, які до всього довелося підлаштовувати під комендантську годину. Це були найскладніші часи, бо без нічної зміни прибрати все місто здавалося неможливим. Обставини вимагали миттєвої адаптації до нових умов життя і роботи. До того ж особисті історії й переживання працівників за своїх близьких на окупованих територіях теж впливали на роботу компанії. Мені довелося евакуйовувати своїх близьких із Маріуполя і одночасно виконувати функції директора підприємства.
Олена Домбровська, директорка компанії "Екостайл"
Зберегли найголовніше
Попри високу емоційну напругу ми продовжували працювати, наші екіпажі вивозили відходи під час тривог, в перші місяці війни до них треба було звикнути. І те, що дійсно підтримувало людей – це стабільність у виплаті зарплат. Нам вдалося зберегти впевненість у завтрашньому дні для майже двох сотень працівників.
Вибір без вибору: новий тариф або зупинка роботи
Критично важливим для забезпечення подальшої роботи підприємства було питання збільшення тарифу, який не переглядався з 2018 року. В умовах здорожчання пального на 118%, ми вже рахували скільки днів протримаємося, бо на запчастини, заробітну плату і податки треба було десь брати кошти. Міська рада розглянула наші запити, рішення затвердив виконком, завдяки чому місто сьогодні прибирається, а ми продовжуємо втілювати інвестиційну програму розвитку у сфері поводження з відходами.
Працювати й примножувати
Насправді вся команда "Екостайлу" дуже вдячна мешканцям Кропивницького, які в складні перші місяці режиму воєнного стану продовжили сплачувати за послуги з вивезення відходів. Критично низький відсоток оплат тоді не покривав навіть витрати на пальне, не кажучи про зарплати й обслуговування автомобілів, компанія вижила завдяки кредитам і особистим дотаціям власників. Досить неочікуваними для нас стали авансові платежі від людей на 3-6 місяців вперед і поступово ми змогли повернутися до стабільної роботи і навіть продовжили реалізацію планів на 2022 рік. Встановили огорожу вхідної зони сміттєзвалища, готуємо проєкт ремонту дороги, яка до нього веде і вже багато років є аварійною, а також будуємо дорогу на самому полігоні. Вже в червні ми змогли сплатити податки за перше півріччя, а це понад 12 млн грн до бюджету країни.
Спецавтомобіль та два нових сміттєвоза
Щоб справлятися з новими викликами сьогодення, ми придбали в розстрочку два нових сміттєвоза та спецавтомобіль для обслуговування великогабаритних контейнерів. А восени в мікрорайонах Олексіївки та Никанорівки розпочали пілотний проєкт з окремого збору та вивезення зелених відходів, які гальмують роботу сортувальної лінії і не можуть поєднуватися з побутовими. Зелені відходи – це окремий вид відходів. Закон передбачає для них навіть наявність окремого полігону, але в українських реаліях ми можемо лише спробувати їх відділяти від інших й унеможливити ризики займання на полігоні. Це суттєві додаткові витрати, особливо в осінньо-весняний період, але шукаємо вихід.
Встановлюємо нові контейнери
Ще кілька років тому ми розпочали масштабну, але поступову заміну контейнерного парку міста. Щоквартально в місті з’являлося 130 нових німецьких контейнерів. Цього року війна затримала цей процес, але ми вже встигли встановити одну партію контейнерів і за останні 2 місяці придбали ще 140 штук. Для мешканців приватного сектору стала доступною послуга придбання індивідуального контейнера, вартість обслуговування якого залежить від його об’єму та частоти вивезення. Для замовлення послуги варто зв’язатися з менеджером нашого контакт-сервісу – у нас працює багатоканальна телефонна лінія. Також ми придбали ще десять великогабаритних контейнерів для будівельних відходів.
Про доступ до майданчиків і звірку мешканців
Досить суттєво ускладнюють роботу екіпажів "Екостайлу" припарковані біля сміттєвих майданчиків автомобілі. Тому прошу водіїв Кропивницького не забувати про те, що ми працюємо на спільний результат і паркуватися з думкою "чи залишиться місце для проїзду великої машини". І є ще одне прохання – оновити інформацію про фактичну кількість проживаючих. Ми виявили велику кількість неточних даних, як правило, порушення полягають в тому, що в будинку чи квартирі прописано менше людей, ніж офіційно проживає. Тому, щоб не накопичувати борги за надані послуги, варто передати оновлені дані в наш контакт-сервіс. Бо на сьогодні проблема заборгованості залишається гострою – до 40% населення міста не сплачують за вивезення відходів. З початку року за послуги вивезення та захоронення відходів утворився борг майже у 20 млн грн.
+50 000 нових мешканців: об’єми роботи суттєво збільшилися
Наше місто прихистило понад 50 тисяч людей із зони бойових дій. Звісно, це суттєво позначилося на об’ємах відходів, ми змушені були оптимізувати логістику й збільшити частоту вивезення на багатьох локаціях. Серед цих людей ми знайшли й наших нових працівників. Наприклад, спеціаліста із Сєверодонецька ми взяли на керівну посаду, працевлаштували також людей з Харкова та Маріуполя. І наразі у нас залишаються відкритими ще кілька вакансій для водіїв та вантажників, хто шукає роботу – можемо запропонувати.
Запустили електронну мапу пунктів прийому відходів
У 2022 році компанія розробила, а в грудні запустила інтерактивну мапу пунктів прийому різних видів відходів. Ми розмістили її на офіційному сайті "Екостайлу". На мапі жителі Кропивницького за лічені секунди можуть знайти точки збору макулатури, пластику, скла, батарейок тощо. Наша мета – не лише спростити для кропивничан процес пошуку таких пунктів прийому, а й спонукати все більшу кількість людей до сортування відходів. Поки що це тестова версія мапи. Кожен, хто має пропозиції щодо її вдосконалення, може надіслати їх нам на електронну адресу і ми обов’язково розглянемо їх.
Долучилися до проєкту збору та утилізації новорічних ялинок
Наша компанія намагається підтримувати чистоту в Кропивницькому і в будні, і в свята. І після свят також. Адже мало кому подобаються стихійні звалища ялинок по всьому місту протягом січня-лютого, чи стовбури цих деревець, що стирчать з контейнерів. Тому спільно з управлінням ЖКГ Кропивницької міської ради та комунальними підприємствами міста ми спробували розробити ефективніший механізм збору та утилізації новорічних ялинок. І перший крок – це створення електронної мапи, де зокрема зазначені й пункти прийому ялинок.
Поки що такими локаціями залишаються всі контейнерні майданчики міста, де власне й треба саме з 15 по 30 січня залишати новорічні деревця. Звідси комунальні служби зберуть їх та відвезуть на утилізацію. Тільки просимо не вкидати ялинки до сміттєвих контейнерів. Дерева належать до "зелених відходів" і мають свої особливості утилізації, я вже говорила про це. А змішування їх з твердими побутовими відходами може спричинити пожежі на полігоні, не кажучи вже про ускладнену роботу наших працівників та зламані контейнери.
Про непередбачувані зміни і вдячність
Після 24 лютого життя кожного українця змінилося. І в роботі нашої компанії теж, як бачите, відбулося чимало змін. Та ми все ж змогли поступово вийти з режиму виживання і не перенесли на невизначений термін наші плани з розвитку. Хоч це було й нелегко, адже, наприклад, лише за грудень містяни заборгували за вивіз сміття 20 мільйонів гривень. Хотілося б, звісно, озвучувати інші цифри. Проте ми дуже вдячні жителям Кропивницького, які вчасно, а іноді й наперед, сплачують за послуги з вивезення та захоронення відходів. Кожен з вас причетний до реалізації нашої спільної мети – жити в гарному й чистому місті.
Партнерська публікація