Близько восьми тисяч дітей відвідували дитсадки в Кропивницькому до нападу росії. Яка кількість малюків ходить у заклади нині та як працюють дитсадки під час війни, дізнавалися журналісти Точки доступу.

У Кропивницькому до війни працювало 40 садочків. 39 – комунальної власності і один – державної, відомчий. Нині працюють 39 садочків: 38 комунальної власності, один відомчий і на базі одного садочка створили соціальний гуртожиток №2.

Ми провели оптимізацію. Було два садочки на селищі Новому – діти перейшли в один садочок і одне приміщення залишилося. Тож в ньому спільними зусиллями облаштували соціальний гуртожиток, – коментує начальниця управління освіти міської ради Лариса Костенко.

Фото міської ради

Утворенням соціального гуртожитку вирішили одночасно дві проблеми. По-перше, зберегли трудовий колектив дитячого садка, у якому через відсутність у мікрорайоні достатньої кількості дітей, неможливо утворити групи. По-друге, в соціальному гуртожитку знайшли прихисток чимало переселенців, які рятуються від війни. Саме у гуртожитку №2 проживає значна кількість людей з інвалідністю, літніх людей, які потребують спеціалізованої підтримки.

Фото міської ради

Треба сказати, що наші заклади освіти не зупинялися ні на день через війну, – розповідає начальниця управління освіти. – На наступний день після нападу росії, частина закладів вже приймала людей, які проїжджали через наше місто і їхали далі. Тут вони могли перепочити, зігрітися, переночувати. Частина садочків працювала в черговому режимі. Адже ми розуміли, що батькам, які працюють в критичній інфраструктурі, немає куди подіти дошкільнят. Тож в закладах оперативно облаштували укриття і вони продовжили роботу.

З квітня у Кропивницькому почали активно працювати над тим, аби відновити роботу всіх дошкільних закладів освіти. В першу чергу, увагу приділяли укриттям, аби під час тривоги дітям було безпечно, затишно, комфортно і вони могли якісно провести там час. Адже нині в підвальних приміщеннях діти не лише займаються, граються, а й інколи харчуються і відпочивають.

Ми намагаємося забезпечити освітній процес, комфорт, підлаштуватися під ситуацію. Якщо немає світла, до прикладу, є графік, згідно якого працівники харчоблоків виходять на роботу так, щоб можна було приготувати їжу, – зазначає Лариса Костенко.

Директорка міського дошкільного навчального закладу Інна Богданова розповідає, що колектив дитсадка лишився сталим. Люди прийняли рішення лишатися вдома і продовжувати свою роботу. Хоча, рішення взяти на себе відповідальність за життя і здоров’я дітей у такий час – доволі непросте.

Наші педагоги, наш дошкільний заклад, всі працівники взяли на себе дуже відповідальне завдання – працювати і виховувати дітей в умовах війни. Після повномасштабного вторгнення ми почали працювати з 11 квітня. У нас у садочку 12 груп, це 330 вихованців. У середньому нині відвідує садочок 150-160 діток.

Вона показує укриття, яке спільними зусиллями облаштували для діток. Місця, каже, вистачає усім, кожна група має свій куточок.

Ми намагалися зробити укриття, щоб воно було безпечним, інформативним, змістовним і цікавим. Тут є все необхідне для різних видів діяльності дітей: ігрові осередки, осередки для читання, для самостійної творчості. Під час роботи вихователі використовують технічні засоби навчання, проводять ігри на зняття тривожності, стресу. Також у нас розроблені ігри під час відключення світла – і самостійні ігри дітей, і ігри разом із дорослими. Це і словесні, і сюжетно-дидактичні ігри, і конструювання.

Кількість дітей у цьому садочку поступово збільшується. Також заклад відвідують 37 маленьких переселенців. Це діти з Луганської і Донецької областей, Запоріжжя. Для них організували безкоштовне харчування. Із переселенцями та їхніми батьками працює шкільний практичний психолог. В той же час, кілька кропивнчиан-вихованців дитсадка перебувають за кордоном – у Польщі, Німеччині, Австрії. 

Вихователька Наталія Марчак розповідає, що буває, через довгі тривоги діти подовгу перебувають у сховищі. Тож вихователі намагаються врахувати інтереси кожної дитини, аби їй було і цікаво, і спокійно. До слова, тут педагоги навіть встановили і прикрасили ялинку.

У нас є облаштовані спеціальні місця, у нас є іграшки, є листочки, олівці. Хто хоче, малює, в нас навіть окремі столики є. Якщо хлопці хочуть більше машинками гратися, то в них тут автобаза, сюжетно-рольова якась гра може бути. Тут, наприклад, сідають дівчатка, коли хочуть помалювати. Є розмальовки, ми роздруковуємо, є чисті аркуші. Є такі дівчатка, які люблять, коли їм читають, то ми читаємо, загадки люблять. Під час відключення світла пальчиковий театр організовуємо на стіні, їм також подобається. Коли тривога під час тихої години, то ми, звичайно, вкладаємо їх спати, спальні місця облаштовані.

У дитсадку розповідають, що від початку намагалися в ігровій формі організувати переміщення дітей у сховище. Проводили практичні тренінги "Дії вихователів під час евакуації дітей". Нині дії усіх відпрацьовані до автоматизму.

Це треба лише бачити! Коли діти чують сигнал повітряної тривоги, всі швиденько одягаються, причому, в мене група зовсім маленьких діток – два-три рочки – і вони вже знають, що робити. Дітки адаптувалися. У них немає сліз, істерики. Вони здебільшого вже знають, що це треба зняти, це одягнути і зробити все це швидко, не відволікаючись, – каже Наталія Марчак.

Вихователька-методистка закладу Тетяна Іщенко говорить, що попри складну ситуацію в країні, освітяни стараються організувати повноцінний освітньо-виховний процес. А напередодні нового року традиційно провели у всіх групах святкові ранки. Не хотіли і не могли лишити малят без свята. 

Для дітей ми провели тематичні новорічні заняття, на цих заняттях до діток в гості прилітав Святий Миколай. Він звертався до них з екрану телевізора і вітав їх з прийдешнім Новим роком. Дітки гралися, співали пісні, водили хороводи. Все це максимально відволікло їх від цих всіх подій, які у нас трапляються.

У зв’язку із карантинними вимогами вже другий рік батьків не запрошують у садок на різні розваги, святкування, заняття, тому і новорічні ранки проводилися лише в межах окремих груп. Всі проведені заняття батьки можуть переглянути на сайті садочка та на сторінці закладу у Фейсбуці.

Тетяна Іщенко додає, що з огляду на ситуацію у країні, систематично говорять із дітьми про безпечне поводження.

З дітками проводимо багато заходів стосовно безпеки, особливо, стосовно поводження з вибухонебезпечними предметами. Бесіди поводять і вихователі, і приходять до нас представники ДСНС, також говоримо багато про тривогу. Що щойно вони чують звук, потрібно одразу швиденько збиратися. Також нещодавно ми проводили великий патріотичний захід у садочку на тему "Україна понад усе".

У кожній групі освітяни створили тематичні куточки із фотографіями українських захисників, міст, що найбільше постраждали внаслідок збройної агресії росії. Також вихованці дитсадка взяли участь у челенджі "Різдвяні передзвони" та зняли на відео привітання для армії та побажання якнайшвидшої перемоги.

За інформацією Управління освіти міської ради, до повномасштабної війни дитсадки в Кропивницькому відвідували приблизно вісім тисяч дітей.

Нині спискова кількість дітей зменшилася. Якщо до повномасштабної війни вона була вісім тисяч, то з першого вересня вже було сім тисяч. Перший фактор зменшення полягає у тому, що частина дітей пішла у школу. Частина виїхала за межі нашого міста. Складна і демографічна ситуація – падає народжуваність не лише під час військового стану, а ми спостерігаємо, що народжуваність зменшується і контингент дитячий у садках також зменшився, – коментує Лариса Костенко.

Відвідуваність, пояснює вона, залежить від кількох чинників. Від пори року, наявності свят у конкретний період, кількості й тривалості повітряних тривог, блекаутів, від захворюваності. До прикладу, зараз ще тривають святкові дні. Частина батьків не працюють, тож на сьогодні садочки відвідують приблизно 1700 дітей. У листопаді-грудні їх було 3000-3300. Під час канікул у школах менше дітей і в закладах дошкільної освіти, оскільки батьки лишають малих удома разом зі старшими дітьми-школярами. 


Головне сьогодні