Наступного року в Україні почнеться будівництво платних концесійних доріг. Скільки коштуватиме проїзд по якісному автобану для українців та чому такий бізнес цікавий іноземним інвесторам, з’ясовувала Точка доступу.
#1Європейський досвід
Платні траси в усьому світі будуються для скорочення маршруту в обхід населеним пунктам. Така дорога зазвичай коротше на 50-100 км, що дозволяє заощадити паливо і час, проте за окрему оплату. При цьому в Україні концесійні дороги будуватимуть з нуля, а існуючі траси залишаться безкоштовною альтернативою.
Концесійні дороги – це не панацея, а можливість вирішити проблему з дорожнім сполученням на найбільш напружених ділянках. В усіх країнах Європи такі дороги становлять менше 1% від загальної мережі, – говорить радник голови «Укравтодору» Олександр Кава.
Як правило, дороги будуються за рахунок інвестора, який потім має право керувати автошляхом протягом 30-40 років. Державі це вигідно, оскільки якість дорожньої інфраструктури покращиться, а бюджетні кошти залишаться цілими.
#2Українські реалії
На думку автомобільного експерта Рауля Чілачави, прихід в Україну великих іноземних компаній, що мають досвід будівництва та управління платними дорогами, стримують декілька факторів.
Машинопотік – це головна проблема, яка стоїть на шляху появи концесійних доріг в Україні. Коли до нас приходять інвестори, вони починають рахувати, скільки за день проїжджають автомобілів і розуміють, що це нерентабельно. Ще одна перешкода – корупція, – говорить експерт.
Появі якісних українських автобанів заважає й недосконале законодавство – нинішній закон про концесію не гарантує інвестору окупність вкладень. А будівнику платної дороги потрібна впевненість, що по трасі будуть їздити як мінімум 18 тисяч автомобілів.
За словами Олександра Кави, новий проект закону вже готовий. В ньому врахований європейський досвід, який передбачає механізм виділення інвестору землі для будівництва автобану. Також у випадку мінімального рівня трафіку передбачається можливість надання державних гарантій інвестору, що дозволить забезпечити прибутковість проекту.
У випадку, якщо Верховна Рада ухвалить цей законопроект, першою платною дорогою в Україні стане траса Київ-Біла Церква.
Укравтодор працює над будівництвом нової концесійної дороги Київ-Біла Церква. Зараз іде підготовка техніко-економічного обґрунтування. Дорога буде будуватися за рахунок приватного інвестора, – говорить Олександр Кава.
Ще одна концесійна дорога може з'явитися на кордоні з Польщею. Трасу Львів-Краковець планують запустити одночасно з дорогою Київ-Біла Церква.
#3Вартість проїзду
Якою може бути вартість проїзду платними дорогами в Україні, поки невідомо. Але якщо будувати дорогу будуть іноземні інвестори, вона буде прирівнюватися до середньоєвропейського рівня.
Якщо ми подивимося на європейський досвід, то, як правило, вартість проїзду становить близько 9 євроцентів за кілометр. Ціна залежить від багатьох факторів – компанії надають різні тарифні плани в залежності від часу доби, дня тижня, є різні види абонементів, – пояснює Олександр Кава.
Концесійні дороги функціонують у більшості сусідніх країн: в Румунії, Угорщині, Польщі, Молдові, Білорусі та Росії.
Читайте також: Думай про майбутнє: накопичувальна пенсійна система по-українськи (ФОТО)