Маніпуляції, трохи політики, багато репостів – усе це про популярні телеграм-канали Кіровоградщини. З початком повномасштабної війни користувачів цього месенджера суттєво побільшало. Аудиторія зростала, а от відповідальність за наповнення – не надто. 

Так, результати аналізу контенту, зокрема, фейків, непідтвердженої інформації та некоректної подачі інформації з 1 по 27 липня в п’яти популярних телеграм-каналах регіону: “Труха Кропивницький” (150971 підписник), “kirovograd_official🇺🇦Кропивницький” (65442 підписника), “ХК | Кропивницький 🇺🇦” (36145 підписників), “ОКО Кропивницький” (17692 підписника) і “KROP.POLICE | КРОПИВНИЦЬКИЙ 🔍 НОВИНИ” (11342 підписника). 

Одне й те саме, і трохи лірики 

Популярні телеграм-канали Кіровоградщини важко назвати аж надто оригінальними. Одні і ті ж новини, часто скопійовані з офіційних пресрелізів, новинних сайтів, а інколи й одне в одного. Показовий приклад – невелика публікація-жарт від 22 липня, щодо встановленого в квартирі кондиціонера, який одне за одним опублікувало одразу кілька місцевих каналів – “kirovograd_official🇺🇦Кропивницький” і “ХК | Кропивницький 🇺🇦” . І не просто опублікували, а й повністю повторили текст та форму подачі.

  

Ідентична публікація-жарт про встановлення кондиціонер. Скрини: “kirovograd_official🇺🇦Кропивницький” і “ХК | Кропивницький”

І це не поодинокий випадок. Телеграм-канали, що працюють в основному на аудиторію обласного центру, не надто переймаються різноманітністю контенту, хоча час від часу й балують читачів чимось ексклюзивним. Наприклад, фото чи відео з місця події, які каналу передають або продають підписники і, якщо допис не містить вотермарку, за пів дня її переставлять конкуренти. При цьому посилання на джерело інформації, особливо, якщо це місцевий інформаційний сайт, велика рідкість для місцевих телеграм-каналів. 

Так, новину про першу чергу безбар’єрного маршруту в Кропивницькому телеграм-канал “ХК | Кропивницький” слово в слово скопіював у видання “Точка доступу”. Лінк на першоджерело – відсутній.

Телеграм-канал вкрав у “Точки доступу” інформацію про витрати на перший безбар’єрний маршрут Кропивницького. Скрини:  інстаграм-сторінка “Точки доступу”, телеграм-канал “ХК | Кропивницький”

Звісно, місцевих журналістів подібна ситуація обурює, однак, зізнаються редактори, боротись із цим явищем практично неможливо. На звернення від класичних медіа адміни телеграм-каналів не реагують, а інших методів впливу на них немає. 

Замовна політичність проти поточного інформування

Тему горезвісного законопроєкта №12414 та подальших мітингів на підтримку незалежності НАБУ і САП висвітлили усі популярні телеграм-канали. Хтось більше, хтось менше, та все ж показав, що відбувалось на центральній площі Кропивницького. Долучилась навіть “Труха Кропивницький”, на відміну від свого головного каналу “Труха Україна”, який просто проігнорував протести. 

Локальна “Труха” написала про мітинг на підтримку незалежності НАБУ і САП у Кропивницькому, на відміну від “Труха Україна”. Скрин: “Труха⚡️Кропивницький”

А от телеграм-канал “ХК | Кропивницький”, крім звичайних новин про мітинги, дав своїм читачам і трохи вибіркового “політичного контексту”. Так, після голосування 22 липня публікації з відео виступу у Верховній Раді лідерки партії “Батьківщина” Юлії Тимошенко з’являлись на каналі ще тричі: 24, 25 і 27 липня. Посилання на ролик з Ютуба супроводжувались цитованим текстом депутатки та стислим викладенням основної думки про “грантових патріотів”, “зовнішнє управління” і “корупційний вплив іноземних радників”. Типовий набір штампів проросійських політсил, якими активно ряснів інформпростір країни до повномасштабного вторгнення. 

Телеграм-канал піарив Юлію Тимошенко із її заявами про боротьбу із зовнішнім управлінням країною. Скрин: “ХК | Кропивницький”

Маніпуляції, фейки та неперевірені факти 

На темі мітингів адміністратори каналу “ХК | Кропивницький” накручували перегляди телеграм-каналу. Наприклад, допис “Дуже милих мітенгарів помітили під час акції у Кропивницькому” зі збіркою фотографій з собаками, що були “учасниками” акцій протесту буцімто в Кропивницькому, зібрав майже дев’ять тисяч переглядів. От тільки до місцевих фотографій автори посту домішали чимало фото з мітингів на підтримку незалежності НАБУ і САПВ, що пройшли в інших містах.

До прикладу, ось це фото з собакою, у якої на шиї висить табличка: “Моє собаче діло”, зроблене у Львові.

Пес “учасник” мітингу на підтримку незалежності НАБУ та САП, скрин з ТГ-каналу “ХК | Кропивницький

Оригінал фото опубліковала на фейсбук-сторінці користувачка Олена Тарнавська, яка зафіксувала пса з картонкою на мітингу у Львові. В подальшому знімок долучив до свого допису журналіст, історик, нині військовослужбовець Вахтанг Капіані. Після цього знімок розтиражували по соцмережі більш ніж півтори сотні разів. 

Ще один приклад неперевіреної інформації, яка нагнітала панічно-істеричні настрої, стосувався теми оподаткування подарунків. Наприкінці липня дрібними телеграм-каналами Кіровоградщини прокотилась хвиля “жахливих” новин про оподаткування подарунків. Долучились до ажіотажу і адміни телеграм-каналу “ХК | Кропивницький 🇺🇦”, закинувши в мережу “свіжу новину”, щодо необхідності сплати податку на подарунок, якщо його вартість перевищує дві тисячі гривень. Закінчувались такі повідомлення популістськими висновками на кшталт “Добре, що повітря ще безкоштовне”. Дописи набирали чимало переглядів та реакцій – гнівних смайликів і не менш гнівних коментарів. От тільки ця новина – геть не свіжа. Хоча ще за тиждень до цієї хвилі її витяг на світ інформаційний сайт “TСН”. Аналогічні новину можна знайти у березні від delo.ua, а у лютому від “РБК-Україна”.

 

Новину про оподаткування подарунків опублікували ще у лютому. Скрин: сайт “РБК-Україна”

Відносна новизна інформації полягає у вартості подарунку – дві тисячі гривень, або 25% мінімальної заробітної плати. Власне, оподаткування подарунків стало обов'язковим ще в 2011 року, коли ці зміни внесли до Податкового кодексу.  

У липні в телеграм-каналах маніпулювали і на темі роботи ТЦК. Так, наприкінці липня низка телеграм-каналів, зокрема “kirovograd_official🇺🇦Кропивницький”, “Труха Кропивницький” та інші  опублікували повідомлення про побиття 25 липня на вулиці Левка Мацієвича чоловіка людьми у військовій формі. Інформація розійшлась з посиланням на численних свідків. 

Адміни телеграм-каналів додали до дописів ще й фотографії з місця події, а ще написали, що “потерпілого” в подальшому забрала “швидка”.

Дописи про те, як кропивничанина буцім-то побили працівники ТЦК. Скрин: “ОКО ✨ Кропивницький”

Вже за кілька годин стало відомо, що чоловік, насправді, не мав необхідних документів, і щоб уникнути перевірки, зімітував епілептичний приступ. У медзакладі, куди  доправили чоловіка, жодних слідів хвороби чи хворобливого стану не виявили. Про що, власне, й повідомили більшість телеграм-каналів. А от адміни “ОКО Кропивницький”  хайпували на темі до кінця, тож новина, що починається з емоційного “Жесть!”, продовжує збирати гнівні смайлики. 

Таких випадків, насправді, можна знайти чимало. Недописали, недодивились, додали щось від себе, накрутили емоцій. Усе це й робить анонімні телеграм-канали відверто ненадійними джерелами інформації. Тож, хочете якісних, перевірених, достовірних новин – обирайте надійні місцеві та всеукраїнські медіа. Там за якістю контенту, принаймні, слідкують.

Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації у Кіровоградській області

Думки, викладені у блозі, відображають винятково думку автора, редакція  Точки доступу може її не поділяти.

 


Останні новини