Український уряд за 6-9 місяців планує перевести всі документи, що стосуються кадрових питань, в електронний формат. 9 жовтня міністр Кабінету міністрів Дмитро Дубілет анонсував законопроект, який скасує трудові книжки. Увесь обіг, який стосується конкурсів, найму, відпусток, відряджень, звільнень,   – переведуть у цифру. Чи просто відмовитись від паперу і які переваги має цифра, дізнавалися експерти Центру громaдського моніторингу тa контролю.

#1

Усі кадрові питання – у цифру

До 2000 року паперова трудова книжка була єдиним офіційним документом, який підтверджував трудовий досвід для оформлення пенсії. Але ситуація змінилась, коли парламент ухвалив закон «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», і стаж почали рахувати за розміром єдиного соціального внеску, який сплачують роботодавці за своїх співробітників. Інформація про сплату цих внесків зберігається у системі обліку Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. Нині перевірити свою трудову історію можна в особистому кабінеті пенсійного фонду.

"На сайті пенсійного фонду присутня вся трудова історія з 2000 року. Там можна слідкувати, чи сплачено за вас внески, скільки стажу зараховано, чи врахували пільговий стаж. Цей кабінет є вашою електронною трудовою книжкою", – пояснює очільник Директорату норм і стандартів гідної праці Міністерства соціальної політики Юрій Кузовий.

Зараз паперова трудова книжка залишається корисною для роботодавців, які, приймаючи людину на роботу, хочуть перевірити, де вона працювала і як довго затримувалася на кожному місці. За словами ініціатора скасування паперових книжок Дмитра Дубілета, така можливість для роботодавців залишатиметься, просто видозміниться відповідно до вимог цифрового часу. Після реформи громадяни зможуть легко отримати електронний документ з інформацією про свій стаж і надати роботодавцю.

"Щоб отримати цей документ, громадянину потрібно буде зробити кілька кліків і скористатися ЕЦП (електронним цифровим підписом, – ред.). Також, сподіваюся, ми встигнемо прикрутити туди і BankID. Роботодавці зможуть перевірити справжність документа за допомогою QR-коду, який буде автоматично накладатися на ці документи", – сподівається міністр.

Щодо трудового стажу до 2000 року, то українці зможуть занести цю інформацію в електронний реєстр. Як саме це буде відбуватись, пропишуть у законі.

В уряді обіцяють, що для тих, хто захоче зберегти трудову і колекціонувати свій стаж на папері, влада залишить таку можливість. Але зберігати книжку вже не буде обов’язковим.

#2

Ризики віртуальної трудової

Експерти погоджуються, що скасування трудових є, безсумнівно, позитивною зміною. Для офіційно оформлених працівників, за яких роботодавці сплачують ЄСВ та подають звітність, ніяких проблем при переході на електронну трудову не буде. Навпаки, стане менше паперової тяганини, а держава зможе зекономити до 100 млн гривень, які зараз витрачають на канцелярію для кадрових документів.

Водночас юристи висловлюють застереження щодо захисту і достовірності персональних даних співробітників при переході в цифру.

"Безперечно, паперова трудова книжка сьогодні являє собою атавізм і необхідно її переведення в електронний вигляд, але тут же виникає питання безпеки даних. Наприклад, реєстр прав власності на нерухомість з правом доступу до нього нотаріусів постійно дає приклади скандалів з внесенням даних про власність сторонніми, без згоди безпосередніх власників", – каже експерт Українського інституту майбутнього Данило Монін.

Тож залишається під питанням, хто буде відповідальним за оцифрування трудового досвіду українців. На думку експерта з трудового законодавства HLP Group Олени Нечепуренко, це має визначити нове законодавство, а також обмежити коло осіб та організацій, які будуть вносити дані до 2000 року до реєстру. Також важливо встановити кінцевий термін для цього процесу, аби оцифрування не затягнулось на роки.

Крім того, закон має передбачити механізм вирішення конфліктів у випадку, якщо електронний реєстр буде конфліктувати з трудовою книжкою, і визначити, що буде вважатися правильною інформацією.

В уряді сподіваються, що ухвалити закони та відповідні постанови вийде найближчим часом, у цьому разі технічно зміни запустять вже в цьому році. Далі ж українцям тільки залишиться звикнути до нової цифрової епохи.

Читайте також: За кермо зі смартфоном: що потрібно знати про електронні водійські посвідчення

Читайте також: Уряд збільшив норму плати за комуналку для отримувачів субсидій

Читайте також: На Різдво українців чекають довгі вихідні



Головне сьогодні