Уламки штурмовика, збитого під час Другої світової, виявили на Кіровоградщині. Деталі бойового літака знайшли «металісти». Зацікавлені частиною фюзеляжу із номерним знаком, звернулися до знайомого краєзнавця. Той в свою чергу – до історико-пошукової організації «Пошук-Дніпро». Пошуковці з Кривого Рогу встановили – це Іл-2, який нацисти збили у грудні 43-го. Його екіпаж вважався зниклим безвісти. Як проходить пошукова експедиція, та яка доля членів екіпажу – дізнавалася журналістка Точки доступу.
Пліч-о-пліч працюють всі
Взимку 1943-го року у небі над Кіровоградщиною точилися повітряні бої. Чотири машини Іл-2 не повернулися в точку вильоту. Їхні екіпажі вважаються зниклими безвісти. І от уламки одного зі штурмовиків знайшли місцеві жителі в Долинській.
Це була атака на вузлову залізничну станцію. Ворог задіяв крупнокаліберний кулемет. Видно, що горів наш літак. При зіткненні з землею здетонував, мабуть, у нього боєкомплект і він підірвався, - оглядаючи знайдені боєприпаси, припускає Сергій Суворов, учасник пошукової експедиції.
Працюють пошуковці на території колишнього дачного кооперативу в радіусі півсотні метрів.
Літак був, виходить, 12 метрів у довжину і 14,6 десь по крилам ширина в нього була. Плюс падіння, розліт. Знаходили і далі там в кущах деталі, - додає його колега Іван Омельченко.
Я роблю найважливішу роботу - чищу запчастини, які знайшли у ямі. На цих деталях можуть бути номерні знаки літака. Якщо ми матимемо номери, то зможемо детально все дізнатися про членів екіпажу, - пояснює 11-річний Михайло Гуторов. Він - наймолодший учасник пошукової експедиції. На Кіровоградщину приїхав разом із батьком та дідом.
Загалом в експедиції беруть участь зо три десятки людей. Всі різного віку, з різною освітою. Пліч-о-пліч працюють студенти і бізнесмени, педагоги і школярі. Розкопки проводять з ранку до вечора. На примхи погоди волонтери не зважають.
Працюємо від світанку до заходу сонця. Поки не потомимося. А непогоди для нас немає. Що нам дощ, що нам спека, коли є інтерес, коли є цікавість. Ми навіть взимку проводимо експедиції, - сміється пошуковець Володимир Крисанов.
"Все вкрадено до нас"
На місці падіння Іл-2 спочатку землю розрили екскаватором – з технікою допомогла місцева влада. Потім все перекопують вручну. За роботою пошуковців спостерігає чоловік із ціпком. Від журналістів ховається, але врешті зізнається – уламки штурмовика знайшов його син – «мисливець за металом».
Знайшов снаряд, а тоді ще три. Він подзвонив МНС-никам, вони приїхали й забрали, - відмахується від запитань.
Саме цей чоловік і розповів про знахідки часів війни краєзнавцю Олександру Іванову, а той вже доклав усіх зусиль, аби сюди приїхали пошуковці.
Іл-2 під час війни використовували для бомбардування техніки. Вузлова станція, дуже тут великі бої були в радіусі 25-ти кілометрів. Старожили розповідали, як цей літак впав. Наша бабця, приміром, це бачила на власні очі. Вона жила від цього місця нижче дві вулиці. А визволили місто 13 березня 44-го року, - розповідає Олександр Іванов. - Після розголосу про знайдені фрагменти штурмовика бачу, що цим місцем зацікавилися іномарки, почали їздити хлопці з металошукачами».
Аби не допустити подальшого мародерства, у місті швидко організували пошукову експедицію, а територію розкопок взяли під нагляд, - говорить Юрій Леуш, заступник міського голови Долинської:
Пошуковці терміново виїхали, це буквально було в суботу, зробили розвідку-пошук і підтвердили, що тут є залишки. Але ж все вкрадено, як то кажуть, до нас. Все основне забрали тут – і двигун, і гвинт, і алюмінієві деталі літака.
"Йому було 22"
Втім, волонтерам таки вдалося відкопати близько тисячі фрагментів Іл-2. Дещо викупили на точках прийому металобрухту. В тому числі й уламки двигуна, з індивідуальним номером літака. Встановили, що авіакатастрофа, ймовірно, сталася 17-го грудня 1943-го року. А знайдені людські останки, за попередніми даними, належать командиру бойової машини - уродженцю Ставропольського краю. Призивали військового на службу з Донецька.
По номеру двигуна встановили екіпаж – це Фроленко Григорій Радіонович та Качанов Іван Семенович. Фроленко 21-го року народження. На момент загибелі юнакові було 22. Це лейтенант, командир ескадрильї 800-го штурмового авіаційного полку. Був нагороджений орденом Бойового Червоного Прапора і орденом Червоної Зірки за короткий період часу. Підбив 14 танків, 29 автомашин, два склади з боєприпасами, дев’ять цистерн з пальним. Старшина Качанов, по ньому незрозуміло, в архівах немає, що він загинув. Можливо, він лишився живий. Все, що ми знаємо – Качанов був нагороджений орденом Вітчизняної війни 1-го ступеню», - розповідає Анатолій Золотарьов, керівник пошукової експедиції.
Він додає, зі слів місцевих жителів, в 50-х роках тут було пахане поле, де вони збирали залишки алюмінію. Тож низку фрагментів звідси забрали ще тоді.
Із резини від коліс місцеві жителі робили чуні. Трубки брали в господарстві використовували, обшивка алюмінієва легка – теж забирали, - пояснює пошуковець Сергій Суворов. - Підняти цілий літак часів Другої світової – нереально. Навіть знайти уламки штурмовика воєнного періоду велика рідкість. Я вперше піднімаю літак за 15 років своєї роботи. Танки, фрагменти самохідної техніки, але щоб бойовий літак – таке в моїй практиці вперше.
Знахідки періоду Другої світової війни в Україні виявлятимуть ще довго, - певні волонтери.
Мені дід говорить, що ми навіть не уявляємо, скільки в землі ще лежить всього з воєнних часів. Вибухонебезпечних предметів, наприклад, все більше і більше. Тим більше, сучасні прилади дозволяють проводити набагато ефективніші пошуки, - зазначає пошуковець Сергій Безносов.
На території Долинської можуть бути уламки й трьох інших зниклих штурмовиків, - припускають активісти. Все знайдене віддадуть місцевому історичному музею. Останки ж загиблого капітана передадуть на батьківщину. Є відомості, що в 2011-му лейтенанта Фроленка шукали рідні.
Автор: Лілія Кочерга
Нагадаємо, на Кіровоградщині юрист із Казахстану знімав документальний фільм про свого діда, який загинув на війні (ФОТО)