Наприкінці грудня міська рада Кропивницького запропонувала обмежити для пенсіонерів безкоштовний проїзд у комунальному громадському транспорті зранку та ввечері. Відповідно до запропонованого проєкту рішення, у будні пенсіонери матимуть лише 5 годин на добу, аби безкоштовно їздити у тролейбусах та автобусах – з 10 до 15 години.
Вже у п’ятницю, 7 лютого, відбудуться громадські обговорення щодо запровадження цієї системи.
Журналісти Точки доступу отримали від управління транспорту відповіді на запити, щоб з’ясувати, чим керувалися чиновники при розробці такого рішення.
Чому безкоштовний проїзд хочуть обмежити
У міській раді зазначають, що обмеження дозволять зекoнoмити бюджетні грoші, які зараз витрачають на кoмпенсацію перевізнику за безкoштoвний прoїзд.
Ці гроші, за словами посадовців, зможуть перенаправити на інші сoціальні абo інфраструктурні пoтреби. Ще один аргумент міської ради – зменшення кількості пасажирів у "години-пік", щоб розвантажити громадський транспорт.
Коли у Кропивницькому “години-пік”
Очевидно, що кількість пасажирів у громадському транспорті залежить від часу доби та від маршруту, яким курсує тролейбус чи автобус.
У відповіді на наш запит в міській раді зазначили, що “годинами-пік” для громадського транспорту в Кропивницькому вважають періоди:
- з 6:00 до 10:00,
- з 15:00 до 20:00.
Таким чином, у місті “час-пік” триває 9 годин. Не беремося робити висновки самостійно, але з власного досвіду очевидно, що кількість пасажирів та й людей на вулиці о 7:30 чи 17:00 суттєво відрізняється від 10:00 чи 15:00, які також формально вважаються піковими годинами.
Перед наступним розділом варто уточнити: у контексті громадських перевезень "пасажири" – це не те саме, що "люди".
Одна людина може кілька разів скористатися автобусом чи тролейбусом протягом дня. Відповідно, щоразу її реєструватимуть як окремого пасажира.
Скільки пасажирів користуються автобусами і тролейбусами міста
У відповіді на запит Точки доступу в управлінні транспорту надали статистику щодо кількості пасажирів, які користуються комунальним транспортом.
На добу
За даними 2024 року, міський комунальний транспорт у середньому перевозив 92 214 пасажирів на добу. З них 70 тисяч – пільговики, зокрема 39 929 пенсіонерів (43,3% від загальної кількості пасажирів).
На місяць
Відповідно до статистики 2024 року, в середньому за місяць послугами міського комунального транспорту скористалися 2,9 мільйони пасажирів, з них 2,1 мільйона – пільговики, у тому числі 1,1 мільйона пенсіонерів (40,8%).
На рік
За підсумками 2024 року, комунальний транспорт перевіз 35,2 мільйона пасажирів. З них:
- 25,6 мільйона – пільговики
- 14,3 мільйона – пенсіонери (40,8%)
Згідно зі статистикою, наданою міською радою, можемо зазначити, що за два роки кількість пасажирів-пенсіонерів зросла на 14,6%, а загальна кількість пасажирів, які користуються комунальним транспортом, збільшилася на 29,7%.
Динаміка змін у попередні роки:
- 2023 рік: перевезено 31,8 мільйона пасажирів, з них 23,1 мільйона – пільговики, зокрема 12,8 мільйона пенсіонерів.
- 2022 рік: перевезено 24,7 мільйона пасажирів, з них 18 мільйонів – пільговики, у тому числі 12,2 мільйона пенсіонерів.
Таким чином, з 2022 до 2024 року кількість пасажирів зросла, що вплинуло на збільшення бюджетних витрат на компенсацію перевізникам за безкоштовний проїзд.

Яке відшкодування отримує “Електротранс”
За проїзд пільговиків, зокрема пенсіонерів, комунальне підприємство “Електротранс” отримує компенсацію з міського бюджету.
Так, у міській раді повідомили, що для визначення кількості перевезених пільгових категорій громадян, застосовують коефіцієнт співвідношення безкоштовно перевезених пасажирів до платних.
Також зазначили, що міська рада пропонує обмежити час дії безкоштовного проїзду для пенсіонерів у зв’язку з відсутністю субвенції з державного бюджету на покриття витрат за перевезення.
Розглянемо цифри. За 2022 рік сума відшкодування витрат комунальному підприємству “Електротранс” за перевезення пільгових категорій громадян складала понад 113,4 мільйонів гривень.
Можна підрахувати, що в середньому за одного пільговика відшкодували 6,28 гривень.
У 2023 сума відшкодування зросла на 33 мільйони й склала 146,9 мільйонів гривень.
За підрахунком, відшкодування на одного пільговика склало 6,33 гривень.
У 2024 році середнє відшкодування за одного пільговика становило 6,42 гривні, а загальна сума відшкодувань для комунального підприємства склала понад 164,9 мільйона гривень.

У міській раді зазначили, що у разі ухвалення рішення про проїзд за годинами, сума відшкодування повинна зменшитись.
Але на скільки зменшитись – не знають:
"Суму відшкодування витрат можливо буде спрогнозувати/обрахувати лише після запровадженого Рішення", – йдеться у відповіді на запит.
Що кажуть кропивничани
Нещодавно під публікацією Точки доступу розгорнулася дискусія щодо того, чи слід обмежувати пенсіонерів у годинах для безкоштовного проїзду. Наводимо кілька коментарів людей:
"Читаючи деякі дописи, дивуюсь, як можна з такою неповагою ставитися до пенсіонерів. Хто їздить в громадському транспорті, той не має великої пенсії, і повинен ще працювати, щоб якось вижити в цей нелегкий час. Серед пенсіонерів багато волонтерів, і тепер вони працювати будуть з 11:00 до 14:00 (щоб виїхати з дому і повернутися в пільгові години).Та не катається просто так ніхто, а їздять за необхідності (у лікарні, доглянути онуків тощо). А наші можновладці не пробували хоч місяць прожити на пенсію: сплатити житлово-комунальні послуги, купити ліки, одяг, їжу (мабуть, вирішили, що багато залишається, то ще й на транспорт можна з пенсіонерів здерти)".
"Я взагалі проти безкоштовного проїзду. Мають бути вигідні проїзні квитки. Чому школярі платять, а пенсіонери – ні".
"Все правильно. Немає чого кататись! Коли був ковід і теж вводили обмеження для пенсіонерів, мені одна пенсіонерка дуже скаржилась, що їй набридло вдома сидіти, хоче в тролейбусі покататись. От вони кожного ранку так і роблять: від нудьги катаються на тролейбусах і ляси точать або скандали влаштовують "для душі".
"Я молода дівчина, є діти вже свої. І ми проти беззаконня! Так, транспорт буває забитий, але ми розуміємо, що не пенсіонер винний! У людини є потреба! Людина має право! А міська рада яке має право переплюнути Конституцію України???"
"Не позортесь, ви ж самі будете старими. Пенсія по 2000 грн, які години для проїзду? Може, це єдина радість – зʼїздити десь. Ну це треш. В Харкові під час війни взагалі проїзд безкоштовний, в нас же – години для пенсіонерів. Ви бачили тих пенсіонерів, які їздять в тролейбусах?! Та з них нічого взяти! Майте совість хоч якусь".
Думка пенсіонерів
Журналісти Точки доступу поспілкувалися з пенсіонерами на зупинках, аби запитати їхню думку щодо обмеження годин:
Мені 65 років – я б із задоволенням відпочивала вдома. Але вимушена працювати, бо на пенсію прожити неможливо. Працюю через добу. Кожного ранку з 6-ї до 7-ї їду на автобусі або на роботу, або з роботи. Свого транспорту в мене немає, маршрутка, на відміну від автобуса, не їде за таким же маршрутом – альтернативи немає. Я не катаюся на автобусі заради забави, а їду на роботу, аби вижити, – розповіла жителька мікрорайону Масляниківка Марія.
Пенсіонерка Галина о 9-й ранку їхала з лікарні. Жінка проти введення обмежень:
Не варто обмежувати години проїзду, з нашими пенсіями… В лікарню треба їхати зранку, на уколи чи лікування, бо потім не приймають. Сьогодні я їздила у першу поліклініку, аби записатися до лікаря за електронним направленням. Тепер у п’ятницю їхати до лікаря. Я живу на Старій Балашівці – лише завдяки громадському транспорту можу дістатися, куди мені треба.
Попередній досвід
Система безкоштовного проїзду для пенсіонерів у визначені години наразі діє в Житомирі. Там її запровадили минулоріч вдруге. Раніше, у 2022 році, виконком міської ради вже приймав подібне рішення, але 3 жовтня 2023 року сьомий апеляційний адміністративний суд його скасував.
Нині безоплатний проїзд у Житомирі діє з 10 до 16 години. В інші години для пенсіонерів діє пільговий тариф – 5 гривень.
У Кропивницькому ж виконком ухвалював таке ж рішення у 2021 році. Проте у червні 2022 року пенсіонерам Кропивницького повернули право пільгового проїзду у комунальному громадському транспорті без обмежень у часі, а рішення виконкому визнали протиправним та нечинним.
Але ж цьогоріч у виконком має всі шанси, аби встановити обмеження. Про це Точці доступу повідомила юристка Євгенія Захарченко. Так, за її словами, наразі в Україні діють постанова та закон щодо пільгового проїзду, які суперечать одне одному.
Кабмін у 1993-му видав постанову, відповідно до якої пенсіонери отримали пільгу на безплатний проїзд у транспорті. І у другому пункті цієї ж постанови Міністерство фінансів зобов’язали закладати гроші на фінансування відшкодування такого пільгового проїзду. Кабмін не дотримується цієї постанови, а Міністерство фінансів, відповідно, не відшкодовує гроші органам місцевого самоврядування, які здійснюють це перевезення.
Як розповіла Євгенія Захарченко, потім ухвалили закон про державні соціальні пільги та норми. Відповідно до нього, пільгові права певних категорій населення визначаються тільки законами.
Пояснює – якщо міська рада дотримається процедури обговорення, запровадження графіків пільгового проїзду пенсіонерів не буде вважатися порушенням їхніх прав і закону.
"Минулого разу окружний адміністративний суд скасував рішення виконкому тому, що була порушена процедура обговорення цього проєкту. Тобто причиною скасування рішення суд визнав не дискримінацію чи обмеження прав, а порушення процедури ухвалення рішення – оприлюднення, обговорення", – додала вона.
Читайте також: Чи змінився за чотири роки зовнішній вигляд зупинок у Кропивницькому. Порівнюємо фото