На початку нинішнього року у Кропивницькому почали з’являтися великогабаритні низькопідлогові автобуси. Їх ще називають "гармошками". Таких у місті раніше не було. Один – розрахований на 180 пасажирів. Ці автобуси були у вжитку, вони працювали в країнах Європи. Закупівлю посадовці пояснювали тим, що через мобілізацію бракує водіїв середніх автобусів і тролейбусів, а також потрібна альтернатива на випадок блекаутів.
Нині у місті працюють всі 10 великогабаритних автобусів, які у кредит придбало комунальне підприємство "Електротранс". Через пів року після того, як нові-"старі" автобуси вийшли на маршрути, стало відомо, що ще у січні правоохоронці почали відпрацьовувати версію щодо ймовірної переплати за цей транспорт, відкрили кримінальне провадження.
Як писала Точка доступу, унікальні для міста автобуси купили за 44 мільйони гривень. У січні начальник управління транспорту Кропивницької міської ради Віктор Житник розповів журналістам, що вдалося добре зекономити, адже за такі гроші можна було купити лише два, хоч і нові, тролейбуси (але це б не вирішило транспортну проблему). А вже у серпні прокуратура оголосила йому підозру. Житника та директора КП "Електротранс" Олександра Шкурупа підозрюють у змові. На думку правоохоронців, посадовці, зловживаючи службовим становищем, переплатили за автобуси 12 мільйонів гривень. Чи так це насправді, розбиралися журналісти Точки доступу.
Підозра посадовцям: кожному загрожує ув’язнення до 6 років
Обом посадовцям обрали запобіжні заходи і відсторонили від роботи до 1 жовтня. Відповідні рішення ухвалив суддя Подільського районного суду у Кропивницькому Леонід Плохотніченко. Прокурори клопотали про обрання запобіжних заходів для обох фігурантів у вигляді застави по майже 6 мільйонів гривень для кожного. У підсумку, директору КП "Електротранс" визначили заставу у 302 тисячі гривень і поклали обов’язки: приходити за першою вимогою в суд, до слідчого або прокурора, здати закордонний паспорт і не спілкуватися з Віктором Житником. Останнього ж суд відпустив під особисте зобов’язання, не призначаючи заставу і поклавши ті ж обов’язки, що й на Олександра Шкурупу. Обидва посадовці заперечують, що були у змові, як і те, що діяли в інтересах постачальника – дніпровського товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Літан". Саме ця компанія привезла у Кропивницький небачені до того у місті автобуси. Про цю компанію ми розкажемо згодом.
Віктору Житнику і Олександру Шкурупі оголосили підозру за ч. 2 ст. 28 та ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України за зловживання службовим становищем. Санкція передбачає позбавлення волі від 3 до 6 років з позбавленням права обіймати певні посади до трьох років, а також штраф від 751 тис.до 3 млн грн.
У чому змова: позиція прокуратури
Попередня змова посадовців, за версією слідчих і прокурорів, полягає у тому, що вони діяли в інтересах постачальника і до оголошення торгів на майданчику публічних закупівель Prozorro визначили марку автобусів, які закуплять, – Mercedes-Benz Citaro.
За словами прокурорки Віри Черноштан, 18 квітня 2024 року КП "Електротранс" відправило лист Віктору Житнику, в якому йшлося, що КП бажає закупити додаткові автобуси. Марки Mercedes-Benz Citaro серед запропонованих підприємством не було. 30 квітня в міськраду надходить лист від ТОВ "Торговий дім "Літан", в якому пишуть, що у них є можливість поставити у Кропивницький автобуси марки Mercedes-Benz Citaro, зазначаючи, що їх можна придбати в кредит.
"З листом ознайомлюється Віктор Житник, а згодом Олександр Шкуруп. Останній 5 травня пише лист, що не заперечує придбати Mercedes-Benz Citaro замість тих, які пропонував", – зазначає прокурорка.
На інформаційний запит Точки доступу в Кропивницьку міську раду надати копії листів, про які говорила прокурорка, там відповіли, що не можуть цього зробити, адже ці документи, серед інших, нині є матеріалами досудового розслідування і надати дозвіл на ознайомлення може слідчий або прокурор. Прокурорка Віра Черноштан відмовилася показувати ці документи журналістці, посилаючись на те, що досудове розслідування ще триває, а всі деталі справи оприлюднять після того, як сформують обвинувальний акт.
Додала, що в межах досудового розслідування також аналізували митні декларації, які постачальник оформив під час розмитнення автобусів. Їх порівняли з тими, які оформлювали в межах попередньої угоди ТОВ "ТД "Літан" і іноземного постачальника на такі ж автобуси. Ціни дуже відрізнялися.
"Ціни попереднього розмитнення були значно меншими, ніж ті, які зазначені в договорі поставки між КП "Електротранс" і постачальником".
Цікавий факт: торік митники Житомирщини не пропускали в Україну два автобуси, які компанія ТОВ "ТД "Літан" придбала у чеського постачальника. Пояснювали тим, що їх хотіли ввезти за заниженою вартістю, а ще надали не всі документи на автобуси. Втім, Дніпропетровський окружний
адмінсуд, як і Третій апеляційний
адмінсуд стали на сторону підприємства, визнавши, що митні декларації коригувати не треба і автобуси можна завозити в Україну. Митники хотіли оскаржити обидві ухвали, але Касаційний адмінсуд Верховного суду
відмовився відкривати провадження.
Прибуток чи переплата: версія постачальника
Олег Сухов – засновник, гендиректор і власник 85% статутного капіталу ТОВ "ТД "ЛІТАН". Інший власник, з часткою 15% статутного капіталу – Дмитро Науменко. Компанія зареєстрована у Дніпрі 16 років тому. Олег Сухов зазначив, що вже давно працює з Кропивницьким - поставляє пасажирський транспорт для міста з 2016 року. За цей час КП "Електротранс" закупило у фірми 41 новий автобус і 45 нових тролейбусів, усі марки МАЗ. А от розрахунки слідчих щодо розмитнення новопридбаних автобусів-“гармошка” вважає хибними. На його думку, похибка складає 700 тисяч гривень на кожному автобусі.
В матеріалах справи слідчі зазначають, що різниця між вартістю автобуса, який постачальник продав КП і вартістю автобуса після розмитнення – 1,9 млн грн. Але гендиректор каже, що ціна одного автобуса після розмитнення не 2,4 млн грн., як зазначають слідчі, а 3,1 млн грн.
Олег Суханов надав розрахунки у відповіді на запит Точки доступу. У них стверджує, що правоохоронці не врахували митні збори.

Згідно договору, укладеного між ТОВ "ТД "Літан" і КП "Електротранс", вартість одного автобуса – 3,6 млн грн., тобто на кожному автобусі постачальник заробив 500 тисяч гривень. Загалом же, за продаж 10 автобусів у Кропивницький підприємство отримало 4,9 млн грн прибутку. Рентабельність склала 13,5%.
"За логікою поліції і прокуратури ніякої переплати не було б, якщо б ТОВ "ТД "ЛІТАН" поставило 10 автобусів з нульовою прибутковістю. ТОВ "ТД "ЛІТАН", як і будь-яке підприємство України, не буде поставляти продукцію з нульовою прибутковістю", – вважає Олег Сухов.
Цікавий факт: Олег Сухов зазначає, що автобуси у МІК його фірма купила 3 червня 2024 року. А от тендер КП "Електротранс" оголосило через три тижні після цього. Ми припустили, що на торги прийшла компанія, яка, не знаючи (чи знаючи), що стане переможцем, вже купила автобуси для Кропивницького (такою є і версія правоохоронців - ред.). Цей момент вирішили уточнити і відправили у ТОВ "ТД "ЛІТАН" повторний запит. Олег Сухов
пояснив, що його фірма відстежує інформацію по обласних центрах щодо фінансування міськими радами придбання тролейбусів, трамваїв та автобусів. Відтак, знав, що за рішенням сесії Кропивницької міськради від 28.05.2024, для міста планували придбати автобуси.
"Тому 03.06.2024р. був підписаний договір з МІК, який почав аналіз ринку ЄС у цьому сегменті, шукав автобуси у підприємств, які займаються пасажирськими перевезеннями", - каже Сухов.
Додав, що цей договір припускав постачання 5 автобусів Mercedes-Benz Citaro O 530 G та 5 автобусів MAN Lion's City А за ціною 58 700 євро за кожен, оскільки ТОВ "Торговий Дім "ЛІТАН" на той час знало тільки те, що для Кропивницького планують закупити автобуси загальною місткістю 130-160 пасажирів.
"Після інформації, яку зібрала компанія МІК, ТОВ "Торговий Дім "ЛІТАН" у тендері КП "Електротранс" запропонувало 10 автобусів Mercedes-Benz Citaro O 530 G і тільки після підписання Договору з КП, підписали додаткову угоду на постачання 10-ти автобусів Mercedes-Benz Citaro O 530 6 з МІК".
Варто додати, що на адресу КП надійшли пропозиції від трьох постачальників. Окрім "Літана", автобуси пропонували купити чеська компанія “Car & bus Servis s.r.o” за 108 тисяч євро за один автобус (4,6 млн грн.) і українська компанія "УкрЄвроМаз", яка є частим конкурентом "Літана" на торгах у різних регіонах країни. Ця фірма пропонувала ціну 5,9 млн грн. за один автобус.
Також один із потенційних постачальників на етапі уточнень просив замовника внести зміни до тендерної документації щодо довжини автобуса – замість 18,3 м написати 18,7 і пропонував у межах бюджету поставити новіші автобуси з мінімальним пробігом. Але замовник відмовився вносити зміни, аргументувавши тим, що якщо автобуси будуть довші, можуть виникнути проблеми, пов’язані з безпекою руху на дорогах і обслуговуванням автобусів.
Врешті, КП "Електротранс" визнало переможцем ТОВ "ТД "Літан", яке було єдиним учасником торгів і придбало 10 автобусів за 44 мільйони гривень. Один автобус, враховуючи ПДВ, обійшовся у 4,4 мільйони гривень. Їх купили в кредит під 7% річних. Угоду з банком уклали на 5 років.
І ще один цікавий факт: у міськраді не розповіли, а постачальник автобусів зазначив, що їх придбали
під заставу 15-ти тролейбусів МАЗ, які, як і автобуси, працюють у КП "Електротранс ". Вони в заставі у банку, якому виплачують кредит за придбання автобусів. Це прописано у відповідному рішенні сесії.
Чи можна було купити автобуси для Кропивницького дешевше
Під час судового засідання Віктор Житник сказав, що переглядав ціни на автобуси на онлайн-майданчику Autoline. Ми теж пішли на цей сайт і ознайомилися з цінами на зчленовані автобуси. Обирали аналогічні моделі, які мають подібні характеристики до придбаних для Кропивницького. Нагадаємо, автобуси купили за 44 мільйони гривень, вартість одного без ПДВ – 3,6 млн грн. Ціна, враховуючи ПДВ – 4,4 млн грн. Також ми врахували, що на сайті ціни вказані без розмитнення.
*Нині курс євро в межах 48,5 гривень за один євро, а на час придбання автобусів – червень 2024 року – був у межах 44 гривні за один євро.

Гендиректор ТОВ ТД "Літан", якому ми надали посилання на показані на графіці автобуси, припустив, що така різниця в ціні зумовлена незадовільним технічним станом автобусів. “Не факт, що вони своїм ходом зможуть доїхати до України”, - зауважив він.
Олег Сухов зазначає, що в середньому, щоб довести технічний стан автобуса відповідно до технічної специфікації тендеру, який провело КП "Електротранс", потрібно витратит в середньому 20,5 тис. євро (орієнтовно 900 тис. грн.). А транспортування в Україну автобуса Mercedes-Benz Citaro O 530 G своїм ходом це ще в середньому 7 тис. євро. (орієнтовно 300 тис.грн.)
Власне, цим він і пояснює різницю у вартості проданих у Кропивницький автобусів з тими, які ми показали на графіці.
Не береться стверджувати, що за автобуси переплатили, і експерт з публічних закупівель Павло Лісниченко. Каже, що даних в оголошеннях недостатньо, аби стверджувати, що розбіжностей між представленими автобусами на онлайн-майданчику і тими, що купили по факту, не могло бути. Окрім того, оголошення передбачають продаж однієї одиниці товару, а не 10, як це потрібно було для міськради.
"Також не враховані транспорті витрати, поточний ремонт, податки та інші платежі, які продавець включав би до остаточної ціни, якби брав участь у торгах. Відсутність в мережі гуртових поставок і детальної карти характеристик транспорту не дає можливості стверджувати – рада переплатила", – каже експерт.
"Змови не було": що кажуть підозрювані посадовці
Як ми писали вище, підозрювані у змові і зловживанні службовим становищем посадовці заперечують свою причетність до цього. Їхні адвокати кажуть, що прокуратура і слідчі не мають висновків судових експертів, які підтверджують, що автобуси купили за завищеними цінами, а в матеріалах справи є допит лише одного зі свідків.
"… який повідомив, що йому стало відомо від кондуктора, що автобуси купили за завищеними цінами. Це просто смішно…" –, розповів адвокат Віктора Житника Олексій Пільгуй під час засідання, на якому його клієнту обирали запобіжний захід.
Додав, що підозру посадовцям вручили 1 серпня, а на товарознавчу експертизу матеріали справи передали 5 серпня, при тому, що кримінальне провадження відкрили 8 місяців тому. Саме стільки часу нові автобуси курсують на маршрутах у Кропивницькому. Адвокат вважає, що за цей час можна було би зробити товарознавчу експертизу.
"Ми, як стoрoна захисту, зацікавлені в тoму, щoб її провели якoмoга швидше і перед мoїм клієнтoм вибачились за цю неприємну ситуацію", – зазначив адвoкат.
Скільки триватиме ця експертиза, яка визначить реальну вартість автобусів, прокурор Володимир Барабаш, сказав, не знає. Це залежить від завантаженості експерта, який її проводитиме.
Несподіваний російський слід
Як ми уже зазначали, дніпровське ТОВ "ТД "Літан" купило автобуси у чеської компанії Mezinarodni inovativni kancelar s.r.o. Скорочена назва – MIK, а в перекладі на українську назва компанії – ТОВ "Міжнародний інноваційний офіс". Саме вона фігурує в матеріалах адмінпровадження щодо розмитнення двох автобусів марки Mercedes-Benz O530 Citaro, про які йшлося вище.
Фірма працює з 2012-го року. Директор – Станіслав Галічевський, компаньйон – Антон Андрусів. За адресою, де зареєстрована компанія, працюють ще 8 фірм. Одна з них – Purotrade Global s.r.o, створена у серпні 2014-го року, де виконавчим директором теж є Станіслав Галічевський, а засновниками зазначені росіяни Михайло Шинкевич і Наталія Наумова.
Гендиректор ТОВ "ТД "Літан" Олег Сухов розповів Точці доступу, що МІК є основним партнером його компанії у ЄС з придбання пасажирського транспорту, який був у вжитку. Починаючи з 2014-го року, ТОВ "ТД "ЛІТАН" придбало у МІК:
- 79 тролейбусів;
- 60 трамваїв;
- 25 автобусів.
Наприклад, торік в Білій Церкві у компанії купили 17 вживаних низькопідлогових іноземних автобусів MAN і Mercedes-Benz O530 Citaro за 26,5 млн грн.
Повернемось до МІК і російського сліду у цій історії. У ТОВ "ТД "Літан" нам розповіли, що в компанії не знали про те, що Станіслав Галічевський є директором афілійованої до МІК компанії Purotrade Global, до того, як ми запитали про це. Ба більше, дніпряни відправили запит Галічевському, де від імені нашої редакції запитали, чим займається компанія Purotrade Global, коли її зареєструвати і коли були останні розрахунки.
Там відповіли, що фірма справді створена у серпні 2014-го року. Раніше займалася розробкою мазі від псоріазу. Робота здійснювалася у співпраці з компанією ArtEnerb (Росія).
"Останні транзакції з компанією ArtEnerb були проведені 14.10.2020. Після цієї дати і, зокрема, після подій 24.02.2022, компанія не веде жодної фінансової діяльності з фірмами з Російської Федерації. Проєкт був визнаний неуспішним та офіційно заморожений. Я, Святослав Галічевський, виконую функції директора компанії з 08.08.2019 року".
Як бачимо, Галічевський визнає, що співпрацював з росіянами, але чи мали вони стосунок до постачання автобусів і тролейбусів в Україну, зокрема, Кропивницький, ми не можемо стверджувати.
Що далі
Досудове розслідування у цій справі триватиме щонайменше до 1 жовтня. Усі подробиці і докази, які прокуратура й слідчі мають стосовно можливої переплати за автобуси, не розкривають. Так само нині невідомо, хто є постраждалою стороною і хто повинен відшкодовувати збитки у 12 мільйонів, про які кажуть правоохоронці. Журналісти Точки доступу продовжуватимуть стежити за тим, як розгортаються події, і про нові деталі цієї справи інформуватимемо у наступних публікаціях.
Окрім того, редакція готова надати слово всім сторонам, якщо з’являться нові докази чи документи.
Цей матеріал здійснено за підтримки програми "Сильніші разом: Медіа та Демократія", що реалізується Всесвітньою асоціацією видавців новин (WAN-IFRA) у партнерстві з Асоціацією "Незалежні регіональні видавці України" (АНРВУ) та Норвезькою асоціацією медіабізнесу (MBL) за підтримки Норвегії. Погляди авторів не обов’язково відображають офіційну позицію партнерів програми
