На Кіровоградщині розпочинається навчальний рік. Заклади освіти області працюватимуть у різних форматах — очно, дистанційно та за змішаною схемою. Кропивницька дитяча психологиня Інга Кузнєцова підготувала для читачів Точки доступу низку порад, які допоможуть батькам школярів адаптуватися до навчального року в нинішніх умовах. Сьогодні пані Інга виокремила п’ять порад для батьків, чиї діти розпочинають навчальний рік онлайн.
За словами психологині, ця порада в першу чергу для батьків дітей молодшого шкільного віку.
Батьки — це саме ті люди, які мають знайомити дітей з культурними знаряддями. Інтернет — це культурне знаряддя.
Інга Кузнєцова радить батькам розказати дитині про про платформи для навчання. Також необхідно їй розповісти про правила поведінки в інтернеті та, зокрема, програмах, які використовуються для навчання.
Наприклад, навчити, що камера має бути встановлена так, щоб дитину було видно. Навчити, що варто використовувати своє реальне ім’я. Пояснити, що матеріали спільного доступу не можна красти, на спільній дошці не можна малювати, — пояснює психологиня.
За її словами, всі ці правила треба обов’язково розказати дитині. Адже вони стосуються поведінки в інформаційному суспільстві в цілому.
Можливо, ці правила пояснюватиме вчитель, але я вважаю, що батьки теж мають це зробити. До цього був карантин, тепер війна і, хочемо ми цього, чи ні, інтернет стає повноцінним джерелом здобуття знань.Онлайн-освіта — це те, що супроводжуватиме нас і надалі. Треба розказати дітям, що завдяки цьому будь-який фахівець із будь-якої країни може ділитися своїми знаннями з ними. Треба спробувати донести це до дитини так, ніби це щось дивовижне.
На думку психологині, наразі існує багато протилежних думок щодо того, чи треба допомагати дитині під час онлайн-занять.
Інга Кузнєцова радить батькам особисто дослідити це питання. Подивитися, як дитина працює самостійно.
Це певний замір вольової сфери дитини. Дитину не треба засуджувати та сварити. Тому що вольова сфера і здатність працювати самостійно — це певною мірою те, що закладено природою. Треба проаналізувати, як працює дитина та вже потім зробити висновок, скільки часу вона може працювати самостійно.
За її словами, також треба дослідити, чи може дитина сама виконувати домашнє завдання, або ж їй потрібен супровід.
Це допоможе батькам зрозуміти, яка й у яких випадках дитині потрібна допомога.
Якщо дитина не самостійна, то від допомоги, яку батьки надаватимуть, залежатиме в подальшому дуже багато — чи впевненою в собі вона виросте, наскільки зможе планувати свої дії.
Навчити дитину вчитися — це теж завдання батьків, — зазначила фахівчиня.
Психологиня пояснює — якщо діти перебувають в класі, вони мають тільки предмети та засоби для навчання. Там на уроці немає іграшок, немає гаджетів.
Вдома дитині треба створити відповідні умови. В неї має бути робоче місце, де доступ до ігрових програм та повноцінного користування інтернетом має бути обмежений. Фахівчиня рекомендує також прибрати на момент навчання усі гаджети.
Зараз безліч програм батьківського контролю, які обмежують час, в який дитина може гратися або використовувати додатки гаджетів. Дитина має розуміти, що вона сидить та вчиться. Особливо актуально це для батьків, які не можуть перебувати з дітьми під час навчання. Дитині так теж буде легше — вона розумітиме, що отримає доступ до ігор, коли, наприклад, зробить уроки чи завершить заняття, — пояснює пані Інга.
За словами пані Інги, з початком навчального року навантаження на психіку дитини зросте.
Діти мають улюблені ігри, в них є соцмережі — ці заняття займають певний час. Наразі їхній час займатиме й навчання.
За її словами, батьки дітей, які швидко втомлюються або легко збуджуються, мають попіклуватися про дозування інтернету. Діти мають відпочивати та відновлюватися. І робити це треба не перед екраном гаджетів.
Запропонуйте дитині альтернативу гаджетам — малювання, ігри надворі, тематичні вправи, спів, танці.
Коли дитина відвідує школу, то зранку вона виконує низку дій: прокидається, вмивається, снідає, спілкується, добирається до школи, рухається. Таким чином її мозок активується.
Перед початком онлайн-занять дитина не завжди виконує всі ці дії. Вона прокидається і сідає навчатися. Таким чином діти стають апатичними, швидко втомлюються. Інга Кузнєцова рекомендує вчителям проводити з дітьми ранкові онлайн-руханки. Якщо ж педагоги цього не пропонують, то про це мають подбати батьки.
І після уроків треба привчати дітей до того, щоб вони виходили на вулицю, рухалися. Це обов’язково має бути, адже без цього мозок буде працювати не на повну силу і це відображатиметься на навчанні, — зазначила психологиня.
Наступного тижня Інга Кузнєцова розповість читачам Точки доступу про адаптацію до очного навчання в умовах війни. Дасть поради про те, як батькам подолати тривожність за дитину, яка перебуває у школі.
Довідково:
За словами заступника начальника обласного департаменту освіти Володимира Таборанського, на Кіровоградщині, за результатами спілкування з батьками:
Фото: Інга Кузнєцова
Головне сьогодні