Цьогоріч Інститут масової інформації спільно з “Детектор медіа” вже вчетверте упорядковують Мапу рекомендованих медіа. Добірку якісних медіа з усієї України, серед яких наразі є і п’ять онлайн-медіа Кіровоградщини, формують на підставі заявок самих видань. Відповідаєш чітко визначеному переліку критеріїв - ласкаво просимо на Мапу, а як ні – маєш змогу виправитись і спробувати наступного року. Та, як відомо, медіаринок Кіровоградщини точно не обмежується п’ятьма виданнями. Тож ми перевірили, чи відповідають базовим критеріям відкритості та прозорості популярні медіа регіону, які з тих чи інших причин не брали участі в проєкті та відсутні наразі на Мапі.
Для аналізу ми обрали п'ятірку онлайн-медіа, які мають стабільну читацьку аудиторію та давно присутні на регіональному медіаринку “Без купюр”, “Перша електронна газета”, “Dozor”, “Златопіль” і “Кіровоград 24”. Ці медіа мають знати усі правила та стандарти роботи, щоб не допускати помилок новачків. До вибірки потрапили новинні сайти. Першим у списку обов’язкової для оприлюднення інформації є контактні дані видання - телефон, електронна пошта, адреса для листування, а також прізвище та ім’я головного редактора. Усе необхідне, аби прискіпливий читач, що має питання чи інформацію, міг зв’язатись зі ЗМІ.
У видання “Без купюр” з цією інформацією все чітко - є крема сторінка з необхідними даними.

Всі необхідні контактні дані видання. Скрин: сайт “Без купюр”
Є й інформація про шеф-редакторку видання - Наталю Кривошей, а також засновника медіа, ГО “Центр журналістських ініціатив “Медіаколо”. За даними аналітичного порталу YouControl, організацію заснували Наталя Кривошей та журналістка-фрілансерка Анастасія Зубова.
У “Першої електронної газети” з контактними даними ситуація не гірша. На одній сторінці є усі необхідні дані. При цьому зауважимо, інформація про редакторський склад видання додали не так давно. Тут є інформація і про основні канали зв’язку, редакторку Світлану Листюк і навіть про засновника ПП “Тур-прес”, яке очолює журналістка виданні Інна Данильченко.

Контактні дані видання. Скрин: сайт “Перша електронна газета”
Відносно повні контактні дані й у новинного порталу “Dozor”. Не вистачає тільки лише фізичної адреси, однак враховуючи безпекову ситуацію в країні, це не найбільша проблема для онлайн-видання.

У контактних даних видання є електронка, телефон і дані редакторки. Скрин: сайту “Dozor”
Аналогічне недопрацювання ми виявили й у “Златополя”. Прізвище та ім’я редактора, контактний номер телефону та електронна пошта, навіть сторінки видання в фейсбуці і телеграмі. Єдине чого бракує - фізичної адреси.

У контактних даних видання немає фізичної адреси редакції. Скрин: сайт “Златопіль”
Найгірша ситуація з відкритістю перед читачами в “Кіровоград 24”. На сайті вдалось знайти лише електронну пошту редакції kr.newlook@gmail.com. Усі інші варіанти комунікації відсутні, є лише інтригуючий допис без імен та контактів: “Сайт "Кіровоград24.com" створено журналістами та громадськими лідерами Кіровоградської області задля розвитку громадянського суспільства, утвердження свободи слова та захисту прав громадян на доступ до інформації. Члени редколегії сайту не належать до жодної політичної партії чи релігійної організації”.
Чи є на на сайті редакційна політика, роз’яснення щодо розміщення реклами та наявності власне маркування рекламного контенту? Далеко не всі з обраних видань показали достойні результати на цьому рівні. Однак “Без купюр” має, чим пишатись. Вони мають окрему рубрику на сайті “Політика конфіденційності. Основи роботи і співпраці”, де зібрана вся інформація про базові правила роботи редакції. Тут можна знайти і правила обробки інформації від читачів, і надання доступу до даних, і правила конфіденційності.
Присутнє тут і роз’яснення для потенційних рекламодавців. Коротке, однак практичне: “«Без купюр» готове розміщувати платні оголошення, комерційну та політичну рекламу, що не суперечить редакційній політиці, з відповідним маркуванням”.
Власне, до маркування матеріалів питань теж не виникло. Увесь подібний контент, що з’являвся в медіа у листопаді, маркувався рубрикою “Реклама”.
А от у колег-конкурентів з “Першої електронної газети” з редакційною політикою на сайті не склалось. Редакція роз’яснила аудиторії тільки свою позицію щодо реклами : “«Перша електронна газета» відкрита до співпраці з рекламодавцями. Редакція готова розміщувати оголошення й рекламу, що не суперечать редакційній політиці, з відповідним маркуванням і на комерційній основі”.
І хоча видання час від часу забуває поставити плашку “Реклама” на окремих матеріалах, переважна більшість рекламних текстів відповідає прописаним виданням і законодавством правилам.
У сайтів “Dozor” і “Кіровоград 24” ситуація загалом ідентична - відсутні редакційні політики та роз’яснення для рекламодавців, однак і самих рекламних матеріалів в стрічці новин давно не було.
А от зі “Златополем” ситуація непроста. Редполітики на сайті, як і інформації щодо маркування рекламних матеріалів, немає. Однак і класичної реклами у стрічці не знайти. Втім тут багато політичної джинси. Видання активно постить новини про діяльність, виступи і тези представників політичної партії “Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”. У більшості випадків ньюзмейкерами стають або лідерка партії Юлія Тимошенко, або очільник обласного партвідділення Олександр Чорноіваненко. І хоча частина матеріалів виокремлено в розділ “Політика”, та все ж ці матеріали залишаються джинсою.

Політична джинса “Батьківщини” в стрічці новин видання. Скрин: сайт “Златопіль”
Отже, враховуючи наявні дані, мінімум, двом виданням - “Без купюр” та “Перша електронна газета”, варто задуматись щодо присутності на Мапі. Адже окрім впізнаваності аудиторії це додає медіа ваги й в очах потенційних рекламодавців та грантових організацій.
Обкладинка: Детектор медіа
Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області
Останні новини