Після продовження карантину в Україні першого квітня Міністерство освіти й науки надіслало офіційні листи у всі вищі навчальні заклади України про організацію дистанційного навчання.

Наразі Україна перебуває в умовах обмежень вже два місяці. Школи та університети працюють віддалено, а попереду на студентів чекають сесія, іспити й захист кваліфікаційних робіт.

Тож Точка доступу намагалася з'ясувати, як проходить віддалене навчання у вишах Кропивницького та як студенти завершуватимуть 2019/2020 навчальний рік.


Центральноукраїнський національний технічний університет

Навчальний процес в ЦНТУ в період карантину відбувається на базі платформи дистанційного навчання Moodle. Університет використовує цю платформу з 2016 року.

В Moodle створили відповідне навчальне наповнення з усіх дисциплін: лекції, практичні завдання, методичні вказівки та навчальні посібники. Викладачі активно проводять різноманітні онлайн-конференції, переважно в ZOOM, рідше – за допомогою Skype та інших засобів. Так, окрім онлайн-занять для студентів, організовують також і засідання кафедр, вченої ради факультетів, міжнародні науково-практичні конференції, круглі столи та робочі наради.

Система дистанційної освіти Moodle дозволяє постійно контролювати роботу викладачів та студентів модераторами кафедр, факультетів, адміністратором сайту. Додатково викладачі та наставники академічних груп звітують про стан здоров’я студентів та їхню залученість до занять.

Робота факультетів очима деканів

В Центральноукраїнському національному технічному університеті діють як факультети, де дистанційне навчання проходить абсолютно безболісно, так і факультети, на яких більшість практичних занять неможливо опанувати віддалено.

Декан факультету економіки та менеджменту Володимир Зайченко розповів, що для студентів економічних та управлінських спеціальностей дистанційне навчання проходить майже без проблем, адже в навчальних планах немає дисциплін, опанування яких неможливо здійснити віддалено. Проте, проблемним є питання виконання курсових робіт.

Наказом по університету виведено з навчальних планів усіх спеціальностей виконання курсових робіт (проектів) на весняний семестр  2019/2020 навчального року із перенесенням запланованих годин до самостійної роботи студентів зі збереженням запланованої кількості годин на вивчення навчальних дисциплін.

За його словами, факультетам технічних спеціальностей дистанційне навчання дається важче.

Так, до прикладу, на механіко-технологічному факультеті ЦНТУ практичні завдання, які не можливо виконати в домашніх умовах, можуть перенести на наступний навчальний рік. Про це розповів декан механіко-технологічного факультету Віталій Кириченко.

Ми – технічний університет і маємо відповідну лабораторну базу. Але таких лабораторних робіт відносно небагато, і зараз ми намагаємося максимально виконати їх із застосуванням віртуальних технологій. Якщо це неможливо, то такі роботи будуть відпрацьовані у наступному навчальному році.  В той же час, якщо після 22 травня Кабінет Міністрів України послабить умови карантину до рівня, що допускає індивідуальний контакт викладачів зі студентами, ми організаційно готові здійснити відпрацювання лабораторних робіт ще у червні 2020 року, - зауважив Віталій Кириченко.

Він додав, що зараз ЦНТУ проводить підготовку до завершення навчального року в дистанційному режимі, керуючись Листом МОН від 27.03.2020 р. №1/9-178. Екзамени та заліки проведуть дистанційно в синхронному режимі із забезпеченням надійної ідентифікації студентів. Так само відбуватиметься й захист студентами своїх кваліфікаційних робіт, але отримають дипломи, скоріш за все, вже після скасування карантинних обмежень.

За словами Валентина Миронюка, одного зі студентів факультету, дистанційна форма навчання спонукає його ставитися більш відповідально до виконання завдань. Проте, є дисципліни, котрі складно опановувати самостійно без допомоги викладача. До недоліків, які несе в собі дистанційна робота, Валентин ставиться з розумінням:

Звісно, ця система потребує вдосконалення, але на це потрібен час. В цілому, мені подобається така форма навчання, адже я відчуваю персональну відповідальність за виконання кожного із завдань, – поділився Валентин.


Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка

Викладачі ЦДПУ ім. В. Винниченка використовують усі можливі платформи дистанційного навчання. За словами заступниці декана факультету філології та журналістики Ганни Волчанської, все залежить від предмета, кількості годин, наявності технічного забезпечення в студентів і викладачів тощо. 

Питання, як складатимуть державні іспити на факультеті, поки залишається відкритим, проте найближчим часом проведуть розширене засідання методичної ради факультету, на якому обговорять всі деталі. За словами Ганни Волчанської, більшість практичних та лабораторних занять можна виконати поза авдиторією, тому навчання проходить за планом.

На факультеті фізичного виховання також намагаються пристосуватися до дистанційного навчання.

Так, викладач кафедри фізичного виховання і оздоровчої фізичної культури Олександр Бур’яноватий розповів, що всі практичні заняття на факультеті перевели в теоретичну площину, тож студенти завершать навчальний рік згідно плану й без відпрацювань.

Кожен викладач підлаштовує план під особливості свого предмету, але абсолютно всі на факультеті перевели практичні заняття в теоретивну площину. До прикладу, дехто з викладачів надсилає студентам відео-уроки з фізкультури, в яких пояснює, як правильно виконувати фізичні вправи: біг, стрибки тощо. Цей перегляд зараховується як практичне заняття. За моїм же планом запропоновано виконання завдань у вигляді презентацій, - зазначив Олександр Бур'яноватий.

Студент факультету фізичного виховання Володимир Кравченко розповів, що йому бракує живого спілкування з викладачами під час занять.

Фізичні вправи ми не виконуємо дистанційно, також у нас проходять конференції в ZOOM. В дистанційному навчанні, звісно, є свої плюси, проте, мені не дуже подобається такий формат. Адже ходити на пари та спілкуватися з викладачами наживо набагато приємніше.


Донецький національний медичний університет

Пiсля окупацiї Донецька 2014 року, Донецький нацiональний медичний унiверситет передислокувався до мiст Краматорськ та Лиман, у 2016 роцi медичний i мiжнародний факультети вiдкрили i в Кропивницькому,  а у 2017 роцi у Марiуполi. Факультети мають чотири курси, на яких навчаються вiтчизнянi та мiжнароднi студенти.

Як зараз проходить навчання в ДНМУ, розповів декан факультету №2 Петро Сидоренко.

За його словами, після того, як керівництво ДНМУ отримало листа від Міністерства освіти й науки про організацію дистанційного навчання, університет видав наказ 2 квітня, який затвердив окремі інструкції про організацію віддаленого навчання як для вітчизняних студентів, так і для міжнародних студентів та викладачів.

Навчальну частину зобов’язали відкоригувати календарно-тематичні плани та розклад, а також винести всі теоретичні питання на дистанційну форму занять

Петро Сидоренко зазначив, також, що перед тим, як розпочати онлайн-заняття, всі викладачі, які долучилися до дистанційного навчального процесу, мали пройти підготовчі курси, що організовувало МОН. Лише після цього вони отримали сертифікати, які надавали право проводити дистанційні заняття.

В нашому університеті використовують платформу Google Classroom, де студенти опановують теорію, складають тести тощо. Контроль за роботою викладачів та студентів здійснюють завідуючі кафедрами. Вони періодично проводять спільні онлайн-конференції, де звітують про свою роботу, - зазначив декан факультету.

За його словами, в університеті чітко розмежували теоретичну частину окремо від практичної.

В медичному унiверситетi на 3-4 курсах бiльшiсть годин займають клiнiчнi дисциплiни, якi  зазвичай проводяться  на клiнiчних базах в лiкарнях. У нас iз тринадцятьма медичними закладами укладенi угоди, якi свiдчать про те, що вони є клiнiчними базами, а їхнi лiкарi задiянi як викладачi.  На жаль, через карантин студенти не можуть вiдвiдувати такi заняття, тому ми розмежували теорiю окремо вiд практики.

Декан факультету зазначив, що теоретична частина, яка передбачена навчальним планом, вичитується, а практичну частину відпрацюють згодом.

Велика частина практичної роботи, яку неможливо опанувати дистанційно, буде відпрацьовуватися одразу після зняття карантину. Можливо це буде влітку, а можливо й перенесуть на наступний навчальний рік. Наразі ректорат опрацьовує це питання, тому детальні вказівки ми отримаємо згодом.

Що стосується іспитів, то прогнозовано їх проведуть вже після карантину.

В медичних Вузах України проводять Ліцензійний інтегрований іспит на третьому курсі, що має назву Крок 1. Тож, стосовно студентів третього курсу вказівка така: після закінчення карантину МОН спільно з Центром тестування нададуть нам графік проведення іспитів.

Петро Сидоренко також поділився власними спостереженнями стосовно дистанційного навчання студентів-медиків:

Я вважаю, що деякі розділи теоретичних дисциплін, особливо на перших курсах, можна розглядати й дистанційно. Перевага такого навчання в тому, що деякі професори з Першого факультету ДНМУ, що в Краматорську, мають змогу проводити онлайн-лекції для наших студентів. Адже в нашому регіоні не так багато спеціалізованих професорів та докторів наук в цій галузі. Проте, починаючи з третього курсу, де в навчальний план студентів включена велика кількість клінічних дисциплін, віддалене навчання, на мою думку, неможливе.

Студент третього курсу Ахмед Баха розповів, що має неоднозначне ставлення до дистанційної форми навчання. Адже з одного боку дуже зручно виконувати завдання в комфортних для умовах, маючи вільний час на власні справи, проте іноді морально важко себе змусити працювати взагалі. 

Звісно, сумую за звичними буднями і унверситеті, до того ж "лікар" - дуже відповідальна професія, тому, гадаю, для студентів краще опановувати знання на практиці, - зазначив студент.

Читайте також: Дистанційна освіта на Кіровоградщині: досвід вчителів та батьків

Читайте також: Здоров'я, психіка та тіло: що радять кропивницькі експерти для безпечного виходу з карантину


Головне сьогодні