Точка доступу пропонує вашій увазі черговий випуск спецпроекту «Знайомтесь, Кропивницький», за допомогою якого знайомить мешканців та гостей міста з історією та особливостями його мікрорайонів.
Ми вже розповіли про селища Гірниче та Нове, мікрорайони 101-ий, Бєляєва, Космонавтів, Новоолексіївку, Арнаутове та Масляниківку, Кущівку та Завадівку, урбанізоване сьогодення Ковалівки, про приватну й промислову Балашівку та затишну історичну Велику Балку.
У цьому матеріалі ми трішки відійдемо від територіального поділу мікрорайонів міста за картою та розповімо про район, який містяни називають «Старий вокзал», «Черемушки» а дехто окреслює просто як «Критий ринок».
Цією публікацією ми завершуємо цьогорічну серію матеріалів у рамках даного проекту. А вже навесні повернемося з новою підбіркою цікавих історій та фактів про райони Кропивницького. Тож слідкуйте за нашими публікаціями.
#1Розміщення
Насправді ж всі ці «народні» назви територіально входять до одного мікрорайону – Черемушки. Однак, якщо поглянути на карту, то до нього належать і Волкова, і Жадова, і частина 101-го мікрорайону.
Саме тому, сьогодні йтиме мова про «райончик», який ми окреслимо більш компактно та локально, так, як його звикли сприймати більшість кропивничан. Отож, умовно назвемо його мікрорайон «Старий вокзал – Критий ринок» та вулиці-сусідки.
За центральну «точку» беремо вулицю Євгена Тельнова та Соборну, які послідовно з’єднані між собою. Від неї ми охопимо вулицю Академіка Тамма, частинку Комарова, Андріївської, Вокзальної та Габдрахманова.
Тобто умовно-окреслений мікрорайон межуватиме із 101-м мікрорайоном з одного боку, із Фортечними валами – з протилежного, а також із Ковалівкою та спальним районом Космонавтів.
#2Не старовинний, але історичний
Історія мікрорайону починається із другої половини ХХ століття. Розбудова території розпочалася із автовокзалу та досить швидко охопила «хрущівками» чималу площу, тоді ще пустуючої, частини міста.
Краєзнавець та історик Юрій Матівос у своїй книзі «Вулицями рідного міста» розповідає, що ранньою весною 1961 року будівельники БУ «Облбудтресту» забили перший пакілець і розмістили площу під фундамент першого будинку житлового масиву під назвою "Черемушки".
На спорудження, тоді ще кіровоградських, Черемушок були кинуті усі наявні в місті будівельні сили. «Хрущовки» виростали у донедавна незаселених степах на очах. Першим збудували автовокзал, за кілька місяців готували до здачі два житлових будинки. На сьогодні, між автовокзалом №2 і тими будинками знаходиться муніципальний ринок. Назву для першої найголовнішої вулиці Черемушок спочатку обирали робітники та робітниці, змагаючись в ерудиції та знаннях історії, однак так і не дійшли до єдиного рішення. Тому представник міського комсомолу запропонував назвати майбутній проспект іменем центрального друкованого органу ЦК КПРС газети «Правда».
Приміщення автовокзалу стало номером один проспекту «Правди». За порівняно короткий строк проспект проліг на кілька кілометрів у степ. У кінці його спорудили навчальний або студентський квартал: корпуси теперішнього Центральноукраїнського національного технічного університету, гуртожитки.
2002 року проспект зазнав змін. На клопотання керівництва університету, частина його, від колишнього кінотеатру «Ятрань» до кінця у західному напрямку, рішенням міськради одержала назву «Проспект Університетський».
Вже у 2016 році в рамках декомунізації проспект Правди перейменували на честь героя АТО і тепер, вже в Кропивницькому, це вулиця Євгена Тельнова.
Тоді ще проспект Правди деякою мірою став продовженням вулиці 50-років Жовтня. Сама назва свідчить про дату її заснування. Хоча окремі будинки почали зводити тут у 50-х роках для працівників заводу «Червона зірка». Ця вулиця була неофіційно продовженням вулиці Карла Маркса.
На сьогодні, вул. 50 років Жовтня перейменовано в Соборну. Вулиця, яку вона продовжувала, також змінила своє найменування ще у 2011 році із вул. Карла Маркса на Велику Перспективну. У 60–70 роках забудова колись порожніх місць від Фортечних валів до Черемушок повністю завершилася і сформувалася окрема вулиця. Тепер вул. Соборна стала своєрідним торговим рядом, а при злитті її з вул. Академіка Тамма розміщений найбільший у місті продовольчо-промисловий ринок«Колгоспний», який у народі має назву «критий», а також ринок «Європейський».
Вулиця Академіка Тамма до 2016 року була частиною вул. Героїв Сталінграда. В рамках декомунізації колишню Героїв Сталінграда поділили на вул. Академіка Тамма (від вулиці Андріївської до вулиці Волкова) та Героїв України (від вулиці Волкова і до кінця).
Ще у 60-х роках на вулиці Героїв Сталінграда, а нині тій її частині, що отримала назву «Академіка Тамма», було відкрито ще одне велике підприємство – завод радіовиробів, що спеціалізувався на виготовленні гучномовців кабельної мережі, деталей для радіоприймачів та телевізорів, а також виконував замовлення військово-промислового комплексу колишнього Союзу. У наші дні ПрАТ "НВП «Радій» налагодив виробництво блоків системи захисту для атомних електростанцій, розробку і виготовлення рупорних гучномовців потужністю 25-50 ват для озвучення відкритого простору та світлодіодні лампи.
Із цими, порівняно «молодими» вулицями межують історично-первинні. Відтак, вулиці Соборна, Академіка Тамма та Євгена Тільнова розташовані «по-сусідству» із вулицями Андріївською та Вокзальною (детальніше про історію Вокзальної за цим посиланням).
Вулиця Андріївська - у списку перших 14 вулиць, що є у переліку Олександра Пашутіна, й існували у кінці XVIII століття (1796 року). Уже в середині наступного принаймні половина назв на картах Єлисаветграда відсутня. І якщо окремі з них можна ідентифікувати майже безпомилково, то з деяким дещо складніше.
Одна з них – Андріївська. У Пашутінському списку серед 14 вона є. Але де вона знаходиться. У розділі про благоустрій Єлисаветграда протягом 1871 – 1897 рр. Андріївської немає. Водночас на тогочасних картах можна натрапити на провулок Андріївський , що розпочинається у кінці вулиці Нижньо-Биківської і пролягає до Інгулу на правому березі річки. Однак вулиця і провулок – різні речі.
Що стосується провулка, то він виник, напевне, пізніше вулиці і вже десь у XIX столітті став вулицею. А вулиця Андріївська, яку згадував мер Пашутін, була перейменована у 1826 році у Покровську, коли там збудували Покровську єдиновірську церкву і розташовувалася на Кущівці.
#3Транспорт. Як доїхати та повернутися
Транспортна розв’язка «старовокзального» району дозволяє дістатися майже в усі куточки міста. Проблемним лишається тут, як і в більшості мікрорайонів міста, те, що після 22-ї години дочекатися громадського транспорту майже неможливо. Загалом же тут курсують такі маршрути:
- №77, який з’єднує Новомиколаїку та вул. Попова;
- №27 (Ринок «Вечірній» - вул. Попова);
- №15 (Лелеківка – Попова);
- № 17 (Габдрахманова – Центр – Габдрахманова);
- №11 (вул. Жадова – Залізничний вокзал);
- №1Ц (вул. Генерала Жадова – АС-1)
- №21 (вул. Івана Олінського (Соціалістична) – МАУП – вул. Івана Олінського)
- №44 (вул. Космонавта Попова - сел. Гірниче)
- №134 (вул. Генерала Жадова – 1-й оптовий ринок)
- №5-А (вул. Генерала Жадова – СТО№1, ч/з Облонкодиспасер)
- №113 ("Вул. Єгорова – 101-й мікрорайон")
Через мікрорайон курсують три приміські маршрути
- №500 (Соколівка – Аеропорт);
- №155 (Велика Северинка – 101-й мікрорайон)
- №274 (пл. Б. Хмельницького – селище Нове)
Із комунального транспорту тут свій маршрут прокладають майже всі тролейбуси КП "Електротранс". Зокрема :
- Тролейбус №1 (101-й Мікрорайон – Лісопаркова)
- Тролейбус №4 (вул. Попова – Лісопаркова)
- Тролейбус №10 (вул. Жадова – Лісопаркова)
- Тролейбус №9 ("Вул. Жадова – залізничний вокзал", ч/з Ковалівку)
Загалом же район Критого ринку та Старого автовокзалу – один із небагатьох, з яких дійсно можна дістатися у майже всі мікрорайони міста та передмістя без додаткових пересадок.
Вартість проїзду в маршрутних таксі наразі становить 5 гривень. Якщо ж Ви обрали тролейбус, то тут доведеться сплатити всього 2,5 гривень.
Крім лояльного тарифу, комунальний транспорт є більш надійним і комфортним. Він їздить за чітко окресленим графіком, якого водії автобусів та тролейбусів суворо дотримуються.
Детальніші схеми руху цих маршрутів можете знайти за посиланням.
#4Соціальна інфраструктура, або "Все, що потрібно для життя"
Найпершим та найвагомішим об’єктом можна вважати Автовокзал №2, як його звикли називати «Старий вокзал». Як вище зазначалося, саме із нього почалося будівництво мікрорайону «Черемушки». Територія вокзалу, як і саме приміщення, густо охоплене торговельними точками та павільйонами.
На межі із автовокзалом розгорнувся муніципальний ринок "Черемушки". Відносно невеликий за площею, але густо заставлений прилавками "радянського" типажу. Тут "сусідствують" одяг, побутові дрібнички та продукти харчування. Поруч, але дещо окремим життям, вирують овочевий та ринок автозапчастин, між якими ще й продають тваринок, птахів та корм і зерно для них.
Об’єкти торгівлі загалом розповсюджені по всій вулиці Євгена Тельнова та частково Соборній.
Ще однією «візитівкою» тут є Критий ринок, офіційно має назву «Колгоспний».
Посеред ринку розташований критий павільйон, в якому торгові точки із продуктами харчування та окремі магазинчики із одягом, квітами, технікою та іншим. Від самого павільйону розгортаються торговельні ряди із одягом, побутовим інвентарем, кухонним приладдям, взуттям та іншими «життєвими» дрібничками. По суті, Колгоспний ринок можна назвати центром торговельної індустрії обласного центру.
За його межами, вздовж вулиць Соборної та Академіка Тамма, один за одним по обидва боки розташовуються магазини.
Дехто із місцевих жителів, жартуючи, називає відрізок вулиці Соборної понад Критим ринком – центром весільної моди у Кропивницькому, адже тут розміщено підряд чи не найбільше весільних салонів в обласному центрі.
В інший бік вздовж Критого ринку по вул. Академіка Тамма розмістився торговельний комплекс «Полоса». А після перехрестя із вул. Яновського ще один ринок - «Європейський».
Також на вулиці Академіка Тамма розташоване одне з найбільших підприємств області ПрАт «НВП «Радій». Підприємство розробляє, виготовляє та впроваджує електронну апаратуру для автоматизованих систем управління технологічними процесами АЕС, яка має сертифікати відповідності вимогам для обладнання атомних електростанцій.
Вниз по Вокзальній від автовокзалу №2 розташовуються 2 супермаркети «АТБ»: нещодавно збудований біля самого вокзалу та на вул. Габдрахманова. Біля першого ще вряд розмістилися кілька магазинів косметики та одягу. Після перехрестя Вокзальної та Шатіла займають своє місце господарські магазини та відділення Нової пошти №8.
Також, дещо нижче, на Вокзальній розташувався міський відділ Нацполіції. Поруч із ним потужності ТОВ "Kernel Group"- одного з найбільших експортерів агропромислової продукції та найбільшого експортера соняшникової олії в Україні.
По сусідству розмістилося підприємство, яке у Кропивницькому стало монополістом з обслуговування побутових відходів, ТОВ «Екостайл».
Крім того, на районі добре розвинена інфраструктура для автолюбителів. У радіусі вулиць Андріївська – Габдрахманова розташовані дві стоянки, СТО, шиномонтаж, автомагазин, автозаправна станція та одна із перших в місті мийка самообслуговування.
#5Медичні заклади
За кілька кварталів від автовокзалу №2 розмітився один з головних лікувальних закладів області – Кіровоградська обласна лікарня.
На сайті закладу зазначають, що лікарня заснована в 1945 році потужністю на 200 ліжок. Багатопрофільний лікувально-профілактичний заклад вищої категорії, який протягом майже 70 років надає в повному обсязі кваліфіковану спеціалізовану стаціонарну та консультативну поліклінічну допомогу хворим з усього регіону.
На сьогодні лікарня має 785 стаціонарних ліжок, 54 лікувальних і діагностичних відділень, серед яких єдині в області нейрохірургічне, судинної хірургії, торакальної хірургії, хірургічної стоматології, опікове, проктологічне, ревматологічне, алергологічне і гематологічне відділення. Лікарня щорічно лікує близько 27-28 тисяч хворих.
Обласна лікарня протягом багатьох років - головний медико-консультативний центр Кіровоградської області, потужна база для підготовки і перепідготовки лікарів-інтернів, сестер медичних, студентів медичного коледжу. У функції КОЛ входить також надання методичної та планово-консультативної допомоги лікувально-профілактичним закладам Кіровоградської області, проведення науково-практичної діяльності.
По вулиці Комарова розташований ще один лікувальний заклад КЗ "Кіровоградський обласний шкірно-венерологічний диспансер". Медзаклад обслуговує і дорослих, і маленьких пацієнтів з усієї області.
По вулиці Вокзальній, 31, облаштована міська дитяча стоматполіклініка. Чи не єдиний комунальний заклад, де можна полікувати зуби малечі. Сюди з'їжджаються не тілька кропивницькі дітлахи, але й зачасту з усієї області. Медзаклад майже непомітно розташований прямо у під'їзді житлової багатоповерхівки.
#6Відпочинок та дозвілля
В районі «Черемушок» чималу площу зайняв парк відпочинку Дендропарк. Розташований на захід від центральної частини міста, між вулицями Академіка Тамма, Волкова та Євгена Тельнова. Загальна площа парку складає 44, 2 га.
До 2016 року офіційно мав назву "Парк ім. 50-річчя Жовтня". В рамках декомунізації отримав офіційну назву "Дендропарк", як його до того й називали містяни.
Історія парку розпочалася із 1958 року. Тоді на околиці Кропивницького (тоді ще Кіровограда) було створено парк, який став легенями міста, окрасою та популярним місцем для відпочинку жителів. Було висаджено близько 50 видів дерев та кущів. На території парку створили невелику зону з атракціонами для розваг і відпочинку населення. На момент відкриття в парку було 7 атракціонів.
З 2001 року почалось відродження паркової зони. За мету було взято створення ландшафту зеленої зони, реєстрація наявних атракціонів і придбання нових, побудова дитячих майданчиків і місця відпочинку.
На сьогодні це приватний комерційний парк відпочинку з атракціонами та зеленою зоною, парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення в Україні.
Поруч також знаходиться парк Слави, розташований біля Критого ринку, який спочатку називався Сквер 50-річчя Жовтня. Перейменування відбулося в рамках виконання закону про декомунізацію.
Парк створили приблизно у 50-60 роках ХХ століття, коли почалося будівництво мікрорайону Черемушки. Він невеликий, на території знаходиться пам'ятник на честь героїв Громадянської і Великої Вітчизняної війни.
Нині ця територія щоденно перетворюється на, так званий, «блошиний ринок».
Крім того, на мікрорайоні розташовані кілька закладів харчування. Зокрема, біля обласної лікарні є піцерія «Челентано». Також кілька кафе можна знайти в межах самого автовокзалу №2 та біля Критого ринку.
#7Куди ж без проблем
Жителі району серед проблем в основному виокремлюють благоустрій прибудинкових територій та недостатню кількість маршрутів комунального транспорту.
Пані Валентина, жителька багатоповерхівки, що межує із дитячою стоматполіклінікою на Вокзальній, скаржиться, що доводиться щоденно вдвічі більше платити "приватникам" у маршрутках, оскільки по їхній вулиці немає жодного тролейбуса, який би курсував через центр міста.
"Працюю на Центральному ринку. Зарплата копійчана, а на проїзд доводиться викладати по 5 гривень, щоб доїхати на роботу. Два тролейбуси йдуть поміж нас, але обидва через "Босфор", а далі один до залізничного вокзалу, інший - на Миколаївку. В інших районах пустили й комунальні автобуси, а в нас тільки маршрутки. Влітку, ще з горем пополам, пішки ходжу, а в отакі холоди доводиться запихатися в забиті під зав'язку маршрутки, ще й платити за це аж 5 гривень", - скаржиться жінка.
Іншу проблему окреслює місцева жителька Лілія. За її словами, на прибудинковій території, де їй щоденно доводиться їздити, дорога в жахливому стані.
"Щоденно їжджу автівкою і щоденно доводиться долати численні ями та вибоїни. А як починається ожеледиця, то ця прибудинкова територія взагалі перетворюється для водіїв на полосу перепон. Через це вже стала постійним клієнтом на "шиномонтажці", - зауважила жінка.
Як пояснив Точці доступу депутат, який опікується цим округом, Валерій Шутка, мова йде про дорогу понад гаражами біля будинку Вокзальна, 27.
"Там дійсно є проблемний відрізок. Я маю звернення від громадян, яке наразі ми опрацьовуємо. Але питання проблемне, оскільки там спочатку потрібно вирішити питання із ливневим відведенням. Коли зливи чи відлига, то тим відрізком йде великий потік води. Тому навіть якщо зараз покласти асфальт, після кількох злив та снігу його просто "знесе". Тобто зараз ми працюємо над тим, як вирішити спочатку питання водовідведення і потім облаштувати дорожнє покриття," - прокоментував пан Валерій.
Загалом же, за словами депутата, в основному звернення надходять по питаннях благоустрою. Однак протягом останніх років проведено чималу роботу по облаштуванню прибудинкових територій, покрівель багатоповерхівок, капітально відремонтували дорожнє покриття по вулиці Андріївській.
"Постійно намагаємося усувати всі проблемні питання. В основному всі прибудинкові території вже облаштували, - зазначає Валерій Шутка. - Наразі працюємо над питанням зовнішнього освітлення провулків, а також облаштуванням тротуару по Андріївській - від Габдрахманова до Критого ринку. Наразі вже підготували звернення до міськради на внесення низки об'єктів у Програму ЖКГ на наступний рік."
До окресленого нами району входять вулиці кількох депутатських округів, а, відповідно, й опікуються ними інші народні обранці.
Про питання, які хвилюють жителів будинків, що розташовані в радіусі автовокзалу №2, розповів депутат Віктор Ксеніч.
"В районі Черемушок старі будинки, ще із 60-х років, тому проблемні питання виникають постійно. Буквально на днях мешканці звернулися з тим, що по вул. Тельнова, 8 корп. 5, сталося значне засмічення каналізаційних мереж, тому довелося терміново викликати водоканал. Вони очистили магістраль, адже мережі дуже страрі й потребують ремонту. Дуже проблемний район у таких питаннях," - наголосив пан Віктор.
Депутат розповів, що загалом, найчастіше до нього звертаються мешканці із питаннями щодо благоустрою прибудинкових територій, обрізці дерев, ремонту покрівель, під’їздів. Також часто виникають проблеми із зовнішнім освітленням.
"Якщо проблеми, з якими звертаються мешканці, глобальні та дуже коштовні, то ми перенаправляємо на управління ЖКГ для виділення коштів із бюджету. Якщо ж питання менш масштабні, намагаємося своїми силами вирішити. Це може бути облаштування лавочок, підрізка дерев, фарби для ремонтів під’їздів та інше", - додав Віктор Ксеніч.
#8Замість післямови
Кілька вулиць в радіусі Критого ринку та Старого автовокзалу утворюють ніби й невеликий за площею, але насичений та повноцінний "райончик".
Він у собі помістив майже все необхідне для зручного життя. Від розгалуженої транспортної розв'язки та торгівельної різноманітності, до затишку та розміреності на межі із приватним сектором.
На районі збалансовано сусідствують промислові потужності, соціальні і медичні заклади, магазинчики і супермаркети, паркові зони, будиночки приватного сектору й багатоповерхівки.
За майже 60 років свого існування мікрорайон став невід'ємною частиною міста, а його окремі об'єкти певними візитівками всієї області.
Більше про окреслений район "Черемушок", Критого ринку, Вокзальної та їх околиць дивіться у фоторепортажі Олександра Козловського: